Het is géén gevalletje 'baat het niet dan schaadt het niet'.

Omdat het nu niet bepaald het leukste jaar ooit is, gebruiken veel mensen momenteel supplementen of thee met St. Janskruid. Dit middel helpt bij milde neerslachtige gevoelen en soms ook bij slecht slapen. Gebruik is echter niet zonder risico.

Article continues after the ad

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waarschuwt voor voedingssupplementen en thee met sint-janskruid. Uit nieuw onderzoek blijkt dat het kruidenpreparaat schadelijke gevolgen kan hebben voor de gezondheid.

Het RIVM deed in 2015 ook al onderzoek, en stelde toen al dat het kruid zeker in combinatie met geneesmiddelen werd afgeraden. "Het vermindert bijvoorbeeld de werking van chemotherapie of middelen tegen schimmel- of virusinfecties", concludeerde het instituut toentertijd. Uit een nieuwe studie blijkt nu echter dat het gebruik van sint-janskruid ook zonder combinatie met medicijnen schadelijk kan zijn.

'Ook kunnen andere klachten zoals duizeligheid, diarree en angst optreden'

Het Nationaal Vergiftigingen Informatie Systeem (NVIS) en bijwerkingencentrum Lareb kregen klachten over een verbrande huid wanneer mensen na het gebruik van het kruid in de zon gingen zitten. "Ook kunnen andere klachten zoals duizeligheid, diarree en angst optreden", aldus het RIVM.

Anton Rietveld, hoofd van de afdeling Voedselveiligheid bij het RIVM, stelt dat bij voedingssupplementen en thee niet bekend is vanaf welke dosis sint-janskruid schadelijk kan zijn. Bovendien worden voedingssupplementen - in tegenstelling tot geneesmiddelen - niet getest of verplicht tot wetenschappelijk onderzoek.

Foto's (c) Getty Images 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in