We willen weer slapen!

Zelfs zomerliefhebbers en zonaanbidders houden meestal niet van warme nachten. Het lichaam kan dan niet genoeg warmte kwijt en heeft moeite zich voldoende te ontspannen en dat laatste is nodig om lekker in te kunnen doezelen. What to do als je nog geen hittehulpje in huis hebt?

Neem voor het naar bed gaan een lauwe douche of een lauw bad om je lichaamstemperatuur naar beneden te brengen.

Article continues after the ad

Drink geen alcohol. Je lichaam moet al harder werken om de warmte te reguleren, alcohol trekt ook weer een wissel op je lever en nieren én heeft een uitdrogend effect. Van het eerste kom je moeilijker in slaap, van het laatste word je eerder wakker.

Ga met natte, uitgewrongen sokken naar bed en zet er de ventilator op.

Stop een laken in een plastic zak en leg het in de vriezer: het levert verrukkelijke droge koelte op om na een warme dag onder te kruipen.

Zet een bevroren fles met water of een schaal ijsblokjes voor een ventilator op de slaapkamer om de lucht te koelen.

Ga beneden slapen; daar zal het iets koeler zijn dan op hoger gelegen verdiepingen.

Een kruik met koud water en ijsblokjes of een gelpack uit de koelkast kan net even wat koelte geven aan je hoofd, voeten of  polsen.

Richt een ventilator in de zwenkstand op het bed, benevel met de plantenspuit een laken en kruip eronder: het zal net lang genoeg koelte bieden om in te kunnen slapen.

De meeste warmte verlies je via je hoofd: het klassieke natte washandje op je voorhoofd is zo gek nog niet. Nog lekkerder als je het een uurtje voor het naar bed gaan in de diepvries hebt gelegd.

Slaap onder minimaal een laken: eenmaal in slaap koel je geleidelijk af en kun je het zo koud krijgen dat je er wakker van wordt. Bovendien slapen de meest mensen beter als ze onder iets liggen, het heeft iets te maken met een oergevoel van dekking en bescherming.

Deel je normaal gesproken het bed, slaap dan tijdelijk even apart: menselijke lichamen zijn net kacheltjes.

Heb je geen verduisteringsgordijnen of een rolluik, probeer dan eens een slaapmasker. Hoe donkerder het is, hoe meer slaaphormonen je aanmaakt, hoe makkelijker je in slaap valt.

foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in