Heb jij ook zo’n beetje alles al geprobeerd om opvliegers te voorkomen: gezond eten, kleding in laagjes, stoppen met roken, minder alcohol drinken? En helpt het allemaal niet echt? Lees dit dan even, het zou weleens goed nieuws voor je kunnen zijn.

Genoeg bewegen is natuurlijk sowieso een must om een beetje leuk ouder te worden. Goed voor you name it: gewicht, hart, spieren, botten, gewrichten. En… het kan dus helpen om je opvliegers in de hand te houden. Onderzoekers van een Zweedse universiteit (die van Linköping, als je het na wilt kijken) deden een test bij zo’n 60 vrouwen, die milde tot ernstige opvliegers hadden en last van nachtzweten. Ze werden opgesplitst in twee groepen. Geen van hen had al eens krachtttraining gedaan. De ene groep kreeg een programma met weerstandstraining, de andere hoefde geen fysieke oefeningen te doen.

Article continues after the ad

Echt minder heftig

Nou, je raadt het vast al: de vrouwen die drie keer per week 45 minuten krachttraining deden, hadden aanzienlijk minder opvliegers. Zeker weten door zuiver meten: ze gingen van dagelijks, 7,5 opvliegers naar gemiddeld 4,5 na 15 weken trainen. Plus: hun opvliegers werden minder heftig. Bij de groep die niet trainde, veranderde er, niet verrassend, niets.

Hoopgevend

Nu is een onderzoek onder 60 vrouwen niet meteen baanbrekend nieuws, waar je allerlei verstrekkende conclusies aan kunt verbinden. Maar het is een hoopgevend begin en laat nog maar weer eens zien hoe belangrijk bewegen is. Bovendien is het goed om te weten als je, om welke reden dan ook, geen hormoontherapie kunt/wilt gebruiken tegen je overgangsklachten, bijvoorbeeld omdat dat bij jou de kans op borstkanker zou kunnen verhogen.

O ja, nu niet meteen als een malle aan de gewichten gaan hangen hè. Krachttraining moet je met beleid opbouwen.

Bron: fiftyandme.be

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in