Viraal op de socials, we leggen 'm uit.

Nu de sportscholen dicht zijn, is wandelen hot. Maar dat is weer niet zo aantrekkelijk bij striemende regen en gure oostenwind. Het verklaart de 12-3-30 hype op social media: een indoor wandel-workout waar een loopband voor nodig is. We hebben er een in de Nouveau Voordeelshop met fikse korting, mocht je interesse hebben.

Article continues after the ad

Trendsetter is Lauren Giraldo die er twaalf kilo mee afviel. Het is cardio, maar dan zonder de high impact die zo hard kan aankomen op je gewrichten. De cijfers staan voor hellingspercentage, miles en minuten, we vertalen hem hier even naar het metrieke stelsel.

Je zet de loopband op 12% helling en op een snelheid van 4,5 km p/u. Dat is stevig doorstappen, maar niet rennen. Je houdt het 30 minuten vol en bouwt zo conditie op en krijgt een fikse portie cardio binnen. Door het hellingspercentage train je bovendien veel meer spieren dan alleen die in je benen en verbrand je meer calorieën dan bij gewoon lopen. Een half uur lijkt lang, maar met goede muziek of voor een serie is het zo voorbij.

Om het op te bouwen en je rug en hamstrings te sparen, begin je met een kleine warming up en met een hellingpercentage van 6 % (of lager, wat maar prettig voelt) en gooi je er elke twee dagen een procent bij tot je op de 12% zit. Deze work-out vraagt ook om een cooling down: nog even een paar minuten rustig zonder helling lopen. Mocht je geen loopband hebben: op Marktplaats en in lokale Facebookgroepen wemelt het momenteel van de loopbanden-ter-overname door gesneuvelde voornemens.   

Foto (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in