O jé, een zes gangen-diner…

Je zult niet de enige zijn die dezer dagen zich niet helemaal top voelt na een buitengewoon goed bedoelde copieuze maaltijd. What to do?

  • Drink een kopje thee. Bij voorkeur gemberthee, kamille of muntthee, warm water met een scheut citroensap helpt ook de maag tot bedaren te brengen. Het extra vocht maakt het voedsel bovendien makkelijker te verwerken voor je maag en darmen, dat scheelt ook weer.
  • Hoe graag je ook even plat zou willen om uit te buiken, ga een stukje lopen, al is het maar een blokje om. Door de beweging verbetert de doorbloeding en wordt de spijsvertering gestimuleerd. Daarnaast krijgt de maag meer ruimte dan wanneer je zit en even extra zuurstof tanken helpt ook om je meteen beter te voelen.
  • Niemand weet precies hoe het werkt, maar het werkt: bij misselijkheid heel rustig kleine slokjes koude Coca Cola drinken.
  • Heb je vooral een opgeblazen gevoel in je buik, zonder je dan even af en ga op je ellebogen liggen met je achterwerk omhoog. Je darmen zullen zo meteen willen 'ontluchten' en dat kan een hele euh… opluchting zijn.
  • Het moet wel heel gek gaan als niemand in het gezelschap een Rennie voorhanden heeft. Zo niet: de grotere benzinestations en supermarkten verkopen ze ook en zijn vaak gewoon open.
  • Ver uit de buurt van maagzuurremmers? Dan maar hopen dat er havervlokken zijn. Niet lekker en het is ook even flink kauwen en spoelen, maar een kleine eetlepel havervlokken weg malen helpt al op de oprispingen te temmen.
  • Zoek afleiding: help met opruimen en afwassen, zing mee met de Top 2000, ga de hond uitlaten – alles wat de zinnen verzet helpt ook om indigestie hanteerbaar te maken.

Foto's (c) iStock 

Article continues after the ad

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in