Mentaal, fysiek – zelfs de economie kikkert ervan op.

Wandelen is helemaal hip en happening: je kunt het overal doen, Nederland heeft geweldige wandelfaciliteiten én en het goed voor, nou ja, álles.

Article continues after the ad

Van wandelen word je opgewekter

Zit alles tegen? Ga naar buiten, een eind lopen. Mensen die die 90 minuten of langer wandelen in de natuur, dachten minder negatief over zichzelf, blijkt uit onderzoek van LifeScience. Reden: de aanmaak van gelukshormoon serotonine. Op de loopband werkt het niet, dus ga vooral lopen in de frisse lucht.

Zeg maar dág tegen je stress

Wandelen is de beste manier om het stresshormoon cortisol in je lichaam te verlagen. Het is een ultieme activiteit om te onthaasten, meer zuurstof in het bloed te laten komen en de hersenactiviteit te verbeteren. Dit heeft allemaal positieve invloed op spanningen (als in: ze hebben geen schijn van kans meer).

Wandelen is goed voor je afweer

Elke dag een half uur lopen, vermindert je vatbaarheid voor verkoudheid en griep (drie kwartier wandelen halveert het risico op hoesten en proesten zelfs). Het heeft een positief effect op de veroudering van de hersenen, helpt preventief voor hart- en vaatziekten, helpt om met artritis toch in beweging te blijven en bovendien verminder je het risico van diabetes type 2 met 58% - hoe mooi is dat?

Je gaat er beter door slapen

Wandelen betekent jezelf blootstellen aan natuurlijk daglicht en dat is weer goed om een normaal bioritme op te bouwen. Hierdoor slaap je makkelijker en beter. Het effect is het grootst na een strandwandeling (en niemand weet waarom!)

Het doet wonderen voor je creativiteit

Als Beethoven een Composer's Block had ging hij wandelen in Wenen. Zo maakte hij zijn hoofd leeg en kwam er ruimte voor nieuwe ideeën. Zo werkt dat bij iedereen: even naar buiten en de ideeën gaan weer stromen.

Je ontmoet nog eens iemand

Wandelen draagt bij aan het voorkomen van sociale isolatie en eenzaamheid, vooral op een aantrekkelijk plek (in het park maak je makkelijker eens een praatje dan op een drukke stoep). Als je samen met iemand anders wandelt, blijk je (onbedoeld) hetzelfde ritme aan te nemen. Synchroon bewegen is een basis voor interpersoonlijke interactie. En dat leidt weer tot meer welwillendheid tot samenwerken en elkaar helpen.

Wandelen is goed voor álles

Door te wandelen verbetert de bloedcirculatie in het hele lichaam, maar vooral in de benen. Dat helpt tegen vocht vasthouden en spataderen. Verder kweek je er spierweefsel door en gaat de verbranding lekker door: iemand van 60 kilo verbrandt tijdens een wandeling van een uur in een normaal tempo gemiddeld 240 calorieën.

Zelfs voor de economie

Wandelen is gratis én goed voor onze economie. Jaarlijks geven wandelaars circa 1,8 miljard uit. Recent onderzoek naar ruim 500 studies uit 17 landen laat zien dat wandelen en fietsen enorm bijdragen aan productievere en gezondere steden: elke € 1,38 levert op termijn € 17,98 op.

Het heeft écht effect

Gegevens van het Continu Vrijetijds Onderzoek gegevens geven aan dat de leeftijdsgroep van 20 tot 74 jaar gemiddeld 10 minuten per persoon per dag wandelt (zowel recreatief als sportief, gerekend bij gemiddeld wandeltempo van 5,3 km/uur). Hiermee voorkomen we jaarlijks de vroegtijdige dood van 6.353 mensen. Een indrukwekkend aantal gezien de minimale inspanning van 10 minuten wandelen. Relateren we dit ook nog aan de statistische waarde van een mensenleven in Nederland (€3,9 miljoen per overledene), dan betekent dit een economische impact van €24,8 miljard per jaar. Uiteraard wordt dit niet in harde euro's uitgekeerd, maar het voordeel spreekt voor zich.

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in