We willen allemaal wel 100 worden, maar wel zo fris en fruitig mogelijk als het even kan. Daar heb je gelukkig zelf best wat invloed op. Het geheim van gezond oud worden is bewegen. Drie keer tien minuten per dag volstaat al.

Maar welke sporten of activiteiten zijn geschikt voor jou? 

Full-body workout met zwemmen
In het water is de schokbelasting minimaal en heb je geen last van zwaartekracht. Zwemmen is daarom ideaal als je last hebt van je spieren. Bovendien is zwemmen echt een full-body workout. Je traint je schouder- en armspieren, terwijl je ook je buik- en rugspieren moet aanspannen om horizontaal in het water te blijven liggen. Daarbovenop komt nog de afstand die je aflegt in het zwembad. Zwem je elke week, dan zul je snel merken dat je longinhoud verbetert en je minder snel buiten adem bent als je de trap oploopt.

More content below the advertising

Lees ook: Zoveel calorieën verbrand je per sport (en dansen doet ook wonderen!)

De paden op de lanen in
Wandelen heeft veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en de vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt gaan. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Tuinier je fit
Ook tuinieren kun je tellen als lichaamsbeweging. Je gebruikt er bijna elke spier in je lichaam bij. Vooral je rug, armen, handen en dijen. Daarnaast is het goed voor je balans en flexibiliteit.
Tijdens het tuinieren train je je uithoudingsvermogen, wat de kans op een hartaanval of beroerte verkleint. En ja, je verbrand er ook flink wat calorieën mee! Met een uur tuinieren kun je al tussen de 120 en 600 calorieën verbranden.

Fiets je sterk
Een half uur fietsen per dag is genoeg om de vetverbranding aan de gang te houden. Bovendien is fietsen goed voor de flexibiliteit van de bloedvaten en de toestand van de vaatwanden. Afvalstoffen worden beter afgevoerd en de kans op dichtslibbende aderen neemt af. Omdat het actieve spierweefsel toeneemt verbetert de energiehuishouding. Mensen die veel fietsen zijn vaak slanker en gezonder