We willen allemaal wel 100 worden, maar wel zo fris en fruitig mogelijk als het even kan. Daar heb je gelukkig zelf best wat invloed op. Het geheim van gezond oud worden is bewegen. Drie keer tien minuten per dag volstaat al.

Maar welke sporten of activiteiten zijn geschikt voor jou? 

Full-body workout met zwemmen
In het water is de schokbelasting minimaal en heb je geen last van zwaartekracht. Zwemmen is daarom ideaal als je last hebt van je spieren. Bovendien is zwemmen echt een full-body workout. Je traint je schouder- en armspieren, terwijl je ook je buik- en rugspieren moet aanspannen om horizontaal in het water te blijven liggen. Daarbovenop komt nog de afstand die je aflegt in het zwembad. Zwem je elke week, dan zul je snel merken dat je longinhoud verbetert en je minder snel buiten adem bent als je de trap oploopt.

Lees ook: Zoveel calorieën verbrand je per sport (en dansen doet ook wonderen!)

De paden op de lanen in
Wandelen heeft veel voordelen. Het stimuleert de bloedsomloop en de vetverbranding. Daarnaast helpt wandelen bij het voorkomen en bestrijden van een hoge bloeddruk, diabetes én een te hoog cholesterol. Om regelmatig te wandelen heb je niet veel nodig, een paar goede schoenen en je kunt gaan. Door de bossen, de stad of gewoon een blokje om, wandelen kan altijd!

Tuinier je fit
Ook tuinieren kun je tellen als lichaamsbeweging. Je gebruikt er bijna elke spier in je lichaam bij. Vooral je rug, armen, handen en dijen. Daarnaast is het goed voor je balans en flexibiliteit.
Tijdens het tuinieren train je je uithoudingsvermogen, wat de kans op een hartaanval of beroerte verkleint. En ja, je verbrand er ook flink wat calorieën mee! Met een uur tuinieren kun je al tussen de 120 en 600 calorieën verbranden.

Fiets je sterk
Een half uur fietsen per dag is genoeg om de vetverbranding aan de gang te houden. Bovendien is fietsen goed voor de flexibiliteit van de bloedvaten en de toestand van de vaatwanden. Afvalstoffen worden beter afgevoerd en de kans op dichtslibbende aderen neemt af. Omdat het actieve spierweefsel toeneemt verbetert de energiehuishouding. Mensen die veel fietsen zijn vaak slanker en gezonder

Met het veranderen der seizoenen, vieren verkoudheid en griep ook weer hoogtij. Werk aan die weerstand (en een hoop andere dingen) op deze spartaanse, maar effectieve, manier.

Koud douchen. Je moet er niet aan denken. Lekker warm en comfortabel zou douchen moeten zijn. Toch levert een koude douche, of zelfs alleen een paar minuutjes afdouchen, je veel meer op. Een ijzersterke weerstand bijvoorbeeld. Een mooiere huid ook, en een beter figuur. Heb je nóg meer redenen nodig?

1. Very immuun

Door een koude douche gaat je lichaam aan het werk, het moet je weer warm zien te krijgen. Je bloed wordt sneller naar de belangrijke organen gepompt om te voorkomen dat ze onderkoeld raken, een soort oerinstinct van het lijf.

Je bloeddruk gaat naar beneden en je stofwisseling omhoog. Door die ‘extreme kou’, moet het lijf zich sterker verweren tegen ziektes en krijgt je immuunsysteem een boost.

2. Lekker alert

Goed diep ademhalen onder de koude douche houdt je temperatuur op peil en verhoogt je zuurstofopname. De hartslag stijgt, het bloed gaat sneller stromen: je wordt energieker. En door de verbeterde bloedtoevoer naar de hersenen ben je ook alerter. Goed begin van de dag.

3. Huid & haar

Het is veel beter voor huid en haar. Door een koude douche sluiten de poriën en droogt de huid niet uit. Ook je haren houden meer vocht vast door koud water, waardoor je coupe voller wordt, niet droog is, maar juist glanst.

4. Mooi lijf

Je wordt er strakker van. Dat heeft te maken met bruin (gezond) vet, niet te verwarren met wit (ongezond) vet dat op onze heupen blijft plakken!, in ons lijf dat wordt aangemaakt bij lagere temperaturen. Dit vet zet energie om in lichaamswarmte, wat helpt bij afvallen.

5. Tevreden spieren

Met een koude douche (of ijsbad, maar dat gaat wat ver) verminder je spierpijn en kun je spierpijn zelfs voorkomen. De bloedvaten vernauwen door het koude water, het bloed gaat sneller stromen en afvalstoffen in de spieren worden sneller afgevoerd.

Topsporters pakken na een zware inspanning niet voor niets een ijsbad…

6. Antidepressiva

Koud water geeft je een kick. Een reden dat buiten zwemmen steeds populairder wordt. Het geeft je adrenaline en endorfine een boost en verbetert je humeur door dat oppeppende gevoel. Het kan helpen bij neerslachtigheid.

7. De wereld dankt je

Je bent immers leuk bezig voor het milieu doordat je geen verwarmd water gebruikt...

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Amuses, champagne, een meergangen-diner een wijnarrangement… Een etentje bij een restaurant met één of meer Michelinsterren kán behoorlijk in de papieren lopen. Maar dat hoeft niet altijd. Bij deze restaurants hoeft het niet meteen rib uit je lijf te trekken en eet je geweldig goed.

In de Top 10 vind je voornamelijk restaurants in Azië met als absolute nummer 1 Lia Fan (*) in Singapore waar je al voor € 2,- iets geweldig lekkers kan eten.

Maar iets dichterbij, in Spanje bijvoorbeeld, bij L’Antic Moli (*) in El Castell (vlakbij Altea), eet je een vastgesteld lunchmenu al vanaf ongeveer € 15,-.

Liever ook weinig reiskosten maken? In Nederland kan je terecht bij Sinne (*) in Amsterdam, dat binnenkomt op 39 in de Top 50 goedkoopste restaurants met een Michelinster. Een lunchmenu kost daar ongeveer € 50,-.

In Winsterswijk eet je bij de Strandlodge (*) een lunchmenu voor € 30,-, wat ze een plekje oplevert in de Top 30. Voor een diner op Michelinsterniveau, is drie tientjes  toch goed te doen. En je zit er ook nog eens fantastisch. Op naar Winterswijk!

Bron: Traveloka.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.