Karamustafa en León Ferrari, de overeenkomsten én verschillen.

Met solo’s van Hito Steyerl, Rasheed Araeen en eerder Andy Warhol en Christo heeft het Van Abbemuseum een reputatie gevestigd als museum dat kunstenaars van internationale betekenis groots in Nederland lanceert.

In het verlengde hiervan start er in 2021 een reeks tentoonstellingen van kunstenaars wiens oeuvre – vooralsnog – buiten de bekende kunsthistorische canon valt.

Article continues after the ad

Soms worden twee solo’s in samenhang met elkaar getoond. Zo ook in het geval van Gülsün Karamustafa (1946, Istanboel) en León Ferrari (1920-2013, Buenos Aires). Afkomstig uit verschillende delen van de wereld lopen hun culturele en geopolitieke geschiedenis verrassend parallel.

In de tentoonstelling ontdek je hoe deze bijzondere kunstenaars reageren op de veranderingen en conflicten in hun land, en hoe dit voor een West-Europees publiek intrigerend èn herkenbaar is.

Naast overeenkomsten zijn er sterke verschillen tussen beide kunstenaars. Karamustafa reflecteert op de man-vrouw verhoudingen in een veranderend Turkije en het verlies van het multiculturele klimaat van Istanboel.

En Ferrari reageert op de invloed van de westerse, christelijke beschaving op Zuid-Amerika en op de dictatuur in Argentinië. Er wordt niet eerder getoond werk van hem opgenomen in de tentoonstelling. Karamustafa zal speciaal voor deze solo een nieuw werk maken.

De tentoonstelling komt tot stand in samenwerking met Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofia in Madrid, het Centre Pompidou in Parijs (León Ferrari) en Lunds konsthall in Lund (Gülsün Karamustafa).

Parallel lives, Parallel Aesthetics – Karamustafa & León Ferrari is tot en met 13 maart te zien in het Van Abbemuseum in Eindhoven.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in