Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Wordt het van God los of Marokkaans Modernisme?

De redactie tipt 5 sprankelende tentoonstellingen voor nu!  Van Marokkaans Modernisme tot de poëzie van het dagelijks leven: de redactie heeft vijf heel verschillende exposities geselecteerd om je de komende weken cultureel aan te laven. Van God Los? De onstuimige jaren zestig Welkom in de onstui...

Wordt het van God los of Marokkaans Modernisme?

De redactie tipt 5 sprankelende tentoonstellingen voor nu! 

Van Marokkaans Modernisme tot de poëzie van het dagelijks leven: de redactie heeft vijf heel verschillende exposities geselecteerd om je de komende weken cultureel aan te laven.

Van God Los? De onstuimige jaren zestig

Welkom in de onstuimige jaren zestig. Een van de meest revolutionaire én religieuze periodes uit de Nederlandse geschiedenis.

Aan het begin van deze periode was de invloed van de kerk op het dagelijks leven nog allesoverheersend. Grote gezinnen waren normaal, gemengd trouwen was taboe en boodschappen deed men bij winkeliers van de eigen zuil. Toch ontstonden er barsten.

Vrouwen gingen massaal aan de pil, heiligen werden overboord gegooid en homoseksualiteit werd voorzichtig bespreekbaar. Dompel je onder in een roerig tijdperk dat misschien ver weg lijkt, maar doorwerkt tot op de dag van vandaag. Raakte Nederland van God los? Bezoek de eerste tentoonstelling ooit over de grote religieuze veranderingen van de jaren zestig.

Catharijne Convent Utrecht tot en met 28 augustus 2022

De poëzie van het dagelijks leven – Jeanne Oosting

De poëzie van het dagelijks leven laat je kennismaken met de fascinatie van Jeanne Oosting (1898-1994) voor alledaagse dingen. Al op jonge leeftijd legde ze op papier vast wat ze zag in haar dagelijks leven. Ook de inrichting van huizen en alledaagse taferelen op straat, diverse uitzichten en mensen in hun dagelijkse hoedanigheid legde ze vast in haar schetsboekjes.

En zo vlijtig als ze op jonge leeftijd begon met het maken van tekeningen, zo vastberaden werkte ze haar hele leven lang door en leefde ze voor het maken van kunst, ondanks alle tegenslagen en verwachtingen van de familie.

Door de jaren heen zie je de ontwikkelingen in haar werk, maar blijven de alledaagse thema’s terugkomen. Waar ze ook naartoe reisde, van dicht bij huis, België, Frankrijk en Spanje, tot San Francisco en Moskou, overal maakte ze realistisch werk dat het alledaagse weergaf. Dat wat ze ‘met eigen ogen had gezien’.

Museum Maassluis tot en met 21 augustus 2022

Nature Talks

Al eeuwenlang staat de mens in ons wereldbeeld centraal. We geloven in een maakbare wereld, waarin de mens bepaalt. Maar juist deze overtuiging heeft ervoor gezorgd dat het einde van de mensheid in zicht is; met onze acties maken we inmiddels in een hoog tempo de wereld zoals we die kennen kapot.

Vijftien alumni van HKU gaan in ‘Nature Talks’ de samenwerking met de natuur aan. Deze nieuwe Fundatie Future Factory tentoonstelling laat andere manieren van omgaan met de wereld zien en biedt hoop voor het vermijden van de ondergang van de mensheid.

Met werk van: Damiët Anijs, Trix Berendsen, Marije Dijkstra, Emmy van De Grift, Juliette Koster, Aster Kruisbrink, Valerie van Leersum, Josette Oegema, Lidewei Reitsma & Jonne Verheij, Rashel van der Schaaf, Stan Smeets, Kick Veldman, Isabela Verhagen, Pepijn Zuiderveld.

Museum de Fundatie in Zwolle tot en met 21 augustus 2022

Het andere verhaal: Abdelkader Benali, Marokkaans Modernisme van 1956 tot nu

In de zomer van 2022 vult gastconservator Abdelkader Benali (1975) het Cobra Museum voor Moderne Kunst in Amstelveen met Marokkaanse kunst.

Khalil Nemmaoui, Courtesy of Khalil Nemmaoui

Voor het eerst in Nederland worden zo’n 40 Marokkaanse kunstenaars bij elkaar gebracht om een beeld te geven van de ontwikkeling van de Marokkaanse moderne kunst vanaf de onafhankelijkheid in 1956 tot nu. Met o.m.: Hamid el Kanbouhi (1976), Nour-Eddine Jarram (1956), Khalil Nemmaoui (1967) en Wafae Ahalouch el Keriasti (1978).

De onafhankelijkheid in 1956 markeert het ontstaan van de Marokkaanse moderne kunst. Een vernieuwd zelfbewustzijn bij Marokkaanse kunstenaars komt tot leven. Inmiddels is een nieuwe jonge en opwindende generatie kunstenaars opgestaan op het internationale toneel. De passie van Abdelkader Benali voor beeldende kunst, maar ook voor het verhaal over ‘het andere Marokko’ is te zien in het Cobra Museum. Benali neemt de bezoeker mee op reis in zijn persoonlijke observaties. Rondom thema’s als dekolonisatie, spiritualiteit, gender en migratie worden een tachtigtal werken bijeengebracht in de museumzalen.

Cobra Museum voor Moderne Kunst tot en met 18 september 2022

Moraalmeesters

In Koninklijk Paleis Amsterdam worden schilderijen tot leven gewekt in de tentoonstelling – Moraalmeesters. Wijze lessen van het Stadspaleis – zetten schilderijen van Ferdinand Bol, Govert Flink en Jacob de Wit je aan het denken.
Het Koninklijk Paleis werd vanaf 1648 gebouwd als stadhuis van Amsterdam. De paleiszalen waren oorspronkelijk het domein van burgemeesters, raadsleden, rechters en vele anderen. In hun kantoren hingen schilderijen boven de schoorsteenmantels, gemaakt door bekende en minder bekende meesterschilders.

Deze ‘schoorsteenstukken’ waren niet alleen voor de sier. Elk verhaal – uit de Bijbel of de Griekse of Romeinse oudheid – laat met een wijze les zien hoe een ambtenaar zich moet gedragen. In Moraalmeesters worden de schoorsteenstukken tot leven gewekt in animaties.

Koning Willem-Alexander opende de tentoonstelling. De wijze lessen van de schoorsteenstukken zijn toegespitst op het leven in de zeventiende eeuw. Maar ook voor ons bieden ze stof tot nadenken. In de galerijen zijn interviews te zien met met o.a. Job Cohen en Frans Bauduin die gevraagd zijn om vanuit hun expertise en achtergrond na te denken over vragen die uit vier schoorsteenstukken voortkomen.

Koninklijk Paleis Amsterdam tot en met 4 september 2022

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in