'Hier zittert das gequälte Herz…' 

De kaartverkoop rond de Matthäus Passion begint altijd aarzelend, maar tegen de tijd dat het Goede Vrijdag is (dat valt dit jaar op 10 april), is er geen kaartje meer te krijgen.

Article continues after the ad

Dus áls je dit muziekstuk (de klassieke versie, niet The Passion met de moderne interpretatie) een keer live wilt meemaken – en dat is een onvergetelijke ervaring – dan is het zaak om nu te reserveren voor een van de vele opvoeringen, klein en groot (en er is dit jaar zelfs een meezingversie: Matthäus aan de Maas.

Er zijn redenen te bedenken om niet te gaan: de lijdensweg en het sterfverhaal van Jezus is geen zonnige materie en het oratorium duurt zo'n drie uur (kussentje mee als je 'm in kerkbanken gaat beluisteren).

Er zijn echter betere redenen om de Matthäus Passion wél een keer helemaal uit te zitten. Om te beginnen is het een stuk dat nergens zo vaak wordt opgevoerd als in Nederland: het is een paasritueel dat door steeds meer mensen wordt omarmd. De liefde van Nederland Bachland gaat in dit geval zelfs door alle lagen van de bevolking heen en ook dát is bijzonder.

En er is iets bijzonders met het muziekstuk. Johann Sebastian Bach, zelf Lutheraan, schreef het in 1727 en het is nooit sleets geraakt. Het is van een  ongekende, melancholische schoonheid. Zelfs als je niet gelovig bent of de vertelling niet goed kunt verstaan, kan de koorzang je diep raken: twee koren gaan als het ware met elkaar in dialoog en je voelt het drama dat zich afspeelt.

Daarnaast kan het oratorium intens ontroeren. Het beste voorbeeld daarvan is wel de alt-aria Erbarme dich, waarin om vergeving wordt gevraagd. Ook een 'Probeer het maar eens droog te houden-moment' is het slotkoor: Wir setzen uns mit Tränen nieder. Wil je het een keer meemaken, nu kaartjes gaan regelen en het over je heen laten komen: je zult er geen spijt van krijgen. 

Foto's (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in