Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Kröller-Muller koopt drie futuristische werken

De heropening van het museum kan niet lang meer duren! Dankzij een bijdrage van de BankGiro Loterij is het Kröller-Müller Museum in staat geweest drie futuristische werken te verwerven. De aankopen, een kamerscherm van Giacomo Balla, een tekening van Alexander Bogomazov en een schilderij van Jule...

Kröller-Muller koopt drie futuristische werken

De heropening van het museum kan niet lang meer duren!

Dankzij een bijdrage van de BankGiro Loterij is het Kröller-Müller Museum in staat geweest drie futuristische werken te verwerven.

De aankopen, een kamerscherm van Giacomo Balla, een tekening van Alexander Bogomazov en een schilderij van Jules Schmalzigaug, zijn te zien in de tentoonstelling De futuristische collectie van 20 maart tot en met 9 januari 2022.

Het Kröller-Müller Museum is er trots op het enige museum in Nederland te zijn dat het futurisme als integraal onderdeel van de kunstgeschiedenis in de vaste opstelling kan laten zien.

Kamerscherm van Giacomo Balla

Het museum heeft Paravento  (olieverf op hout, 124 x 115,5 cm, 1916-1917) aangekocht van Giacomo Balla (Turijn, 1871-Rome, 1958). Het is het derde werk dat sinds 2013 van deze Italiaanse futurist is aangekocht.

Het kamerscherm (‘paravento’) is een van de vier overgebleven kamerschermen van Balla, waarvan zich er twee in de collectie van het Kröller-Müller bevinden. In 2015 werd Paravento con linea di velocità (1916-1917) aangekocht. Paravento is een mooi voorbeeld van het futuristische streven naar een nieuwe, eigentijdse vormgeving van het hele leven. De futuristen beperkten zich niet tot de beeldende kunst, maar ontwierpen en produceerden een grote variëteit aan gebruiksvoorwerpen, van meubels en tapijten tot keramiek en boeken en ze hielden zich bezig met reclame, theater, film en architectuur. 

Als geen ander hield Balla (hier een traditoneeel zelfportret) zich bezig met de vormgeving van het dagelijks leven. In de vele objecten die hij ontwierp worden centrale futuristische begrippen als snelheid en geluid uitgedrukt met een grote variatie aan abstracte en ritmische vormen en in ware explosies van vorm en kleur. De toepassingen waren onbeperkt en geen centimeter bleef onbedekt. Dit ‘decorativismo cromato astratto’ (abstract chromatisch decorativisme) was voor Balla een uitdrukking van vrijheid en menselijke creativiteit, wat voor hem avant-garde kunst vooral moest zijn.

Tekening van Alexander Bogomazov

Zoals veel kunstenaars van zijn generatie bewandelde hij een pad van verschillende opeenvolgende stijlen, zoals symbolisme, pointillistisme en Fauvisme. Zijn werk in de periode tussen 1913 en 1916 is puur futuristisch en valt samen met het hoogtepunt van het Italiaanse futurisme, dat Bogomazov kende via publicaties. Het aangekochte Zelfportret is het enige dat Bogomazov in deze periode maakte.