Godefridus Schalcken, Lachende jongeman bij kaarslicht, circa 1695–1700, Particuliere collectie © Museum Gouda
Godefridus Schalcken, Lachende jongeman bij kaarslicht, circa 1695–1700, Particuliere collectie © Museum Gouda

Toepasselijke expositie voor de donkere dagen.

'Levend licht' wordt het ook wel genoemd, de magie van een kaarsvlam. Mooie gloed, heel flatterend (iedereen ziet er fabulous uit bij kaarslicht!) en dat al zo'n 2600 jaar.

Museum Gouda wijdt een expositie aan eeuwen kaarslicht in de kunst: 'Laat je meevoeren naar een intieme wereld vol nachtelijke spanning en dramatiek.'

Article continues after the ad

Atelier Rembrandt van Rijn, De heilige familie bij avond, circa 1642–1648, Rijksmuseum

Er zijn maar weinig Nederlandse kunstenaars die het spel van licht en donker zo overtuigend beheersen als Rembrandt van Rijn, Gerard van Honthorst en Godefridus Schalcken.

Gesina ter Borch, liefdespaar met meid bij kaarslicht, circa 1655, Fondation Custodia, collectie Frits Lugt, Parijs © Fondation Custodia, Paris

Zij gebruiken de kaars in een groot aantal van hun schilderijen als directe of indirecte bron van licht. Hiermee weten zij de toeschouwer nog altijd te betoveren en hen als het ware de voorstelling in te trekken.

Gerard van Honthorst, De bespotting van Christus, circa 1614, The Spier Collection, Londen © Museum Gouda

De tentoonstelling toont een aantal magistrale werken van Gerard van Honthorst, waaronder ‘De bespotting van Christus’ uit 1614. Dit monumentale schilderij bevindt zich in een buitenlandse particuliere collectie en is nog nooit in Nederland te zien geweest.

De tentoonstelling Kaarslicht is te zien tot en met 27 maart in Museum Gouda. Hierin kun je kennismaken met de manier waarop kunstenaars uit de Lage Landen, vanaf de zestiende tot en met de negentiende eeuw, met behulp van kaars- en toortslicht een bijzondere sfeer in hun werk weten te suggereren.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in