Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Huh, zijn we nou massaal aan het ontschermen?

Trend: niet gamen, maar bordspelletjes doen. Je zou denken dat in deze tijd van 'alles online' verlanglijstjes uitpuilen van de gadgets en games en alles per app voorrang krijgt op alles fysiek. Nee, dus. Niemand zal ontkennen dat online een grote rol in het dagelijks leven speelt, maar er is ook...

Huh, zijn we nou massaal aan het ontschermen?

Trend: niet gamen, maar bordspelletjes doen.

Je zou denken dat in deze tijd van 'alles online' verlanglijstjes uitpuilen van de gadgets en games en alles per app voorrang krijgt op alles fysiek. Nee, dus. Niemand zal ontkennen dat online een grote rol in het dagelijks leven speelt, maar er is ook sprake van een onverwachte tegentrend, waar geen schermpje aan te pas komt.

(c) Jeu de Boules Bar

Het AD berichtte zaterdag over jeu-de-boules zalen – ze schieten als paddenstoelen uit de grond - waar het zwart ziet van de jonge mensen. Jeu-de-boules. Iets met ballen in het zand. Geen flitslichten, geen special effects. Niet zo bloedfanatiek als paintballen of een escaperoom. Biertje of gin-tonic erbij,  het is allemaal vrij basic en authentiek. En juist dat spreekt ze aan "Ze groeien op met veel dingen die juist niet echt zijn," zegt Ingrid Sikking, die als trainer en coach veel met de doelgroep werkt. "Neem alleen al iets als Instagram. Ze zoeken elkaar op voor écht contact, en dat kan bij jeu de boules."

Het blijft niet bij jeu-de-boules, er wordt ook weer – door alle leeftijden – heel veel gepuzzeld. Met zijn allen om de tafel, eerst de rand, daarna de rest mindful sorteren en intussen een beetje brommen over 200 stukjes blauwe lucht die allemaal op elkaar lijken. Oók op Huis Ten Bosch, naar verluidt. Bij Bol.com vliegen de puzzels de deur uit, net als bordspellen. Niks high-techs aan, er zit niet eens een stekker bij, hooguit een dobbelsteen en pionnen.

Heel populair: Catan (1995), Stratego (1946) en Risk (1957), maar ook nieuwe bordspellen, zoals het mateloos populaire Azul en Ticket to Ride.

Het wordt bovendien vanzelfsprekender om je telefoon in je tas te laten als je in een restaurant zit. Steeds meer restaurants stimuleren het op een ludieke manier. Zo heeft Brasserie-keten 't Zusje een eigen app waarmee je punten kunt sparen als je je telefoon met rust laat, om samen meer 'quality time' te hebben. En bij Vieux Paris in Arnhem staat het zelfs gewoon bij de huisregels op de placemats: 'Niet telefoneren of appen in het restaurant.'