De stemmen uit het verleden komen soms beangstigend dichtbij.

Chef-redactie Marion Florusse is ontroerd door de stemmen en gezichten uit een weggedrukt verleden. Keti Koti geeft een  stem aan het verleden en die stemmen komen soms beangstigend dichtbij.

Immoreel en onmenselijk
Elk jaar wordt in Amsterdam het Keti Koti Festival georganiseerd om de afschaffing van de slavernij  te vieren. Het Nationale Theater Den Haag brengt Keti Koti ook naar het theater.

Article continues after the ad

Op initiatief van Romana Vrede bijvoorbeeld. De actrice en theatermaakster benadrukt dat er altijd helden waren die opstonden voor de slachtoffers. En dat dat doorgaans gewone mensen waren, die wel zagen dat het fout was, vreselijk fout, immoreel, onmenselijk…

Nog steeds kijken we anders naar werkende moeders dan naar werkende vaders

Zoals er altijd mensen zouden zijn die opstonden tegen welke vorm van onderdrukking en discriminatie ook. De onderdrukking of noem het ‘onderwaardering’ van vrouwen bijvoorbeeld, die we zo lang ‘doodgewoon’ hebben gevonden. Nog steeds kijken we anders naar werkende moeders dan naar werkende vaders. Hoe vaak vraag jij aan een man hoe ‘hij’ het regelt met zijn werk als hij twee kleine kinderen thuis heeft? Het zijn ketenen waar we ons nog steeds van moeten bevrijden.

Huishoudster en minnares
Onder de noemer Keti Koti viert Het Nationale Theater Den Haag dit jaar vanaf 30 juni de afschaffing van de slavernij en geeft daarmee een gezicht en een stem aan de ontelbare slachtoffers die nooit een stem en zelfs geen naam hadden. Ontroerend en confronterend. Het gezelschap brengt in het kader van ‘verbroken ketenen’  voorstellingen als Koken voor Tjampakka (te boeken met een busreis naar het Rijksmuseum voor de tentoonstelling Slavernij en een verrukkelijke maaltijd).

'Een verhaal over de diepe sporen die het koloniale verleden bij zijn Indonesische moeder hebben nagelaten'

Absolute aanrader is – naast Tijd zal ons leren, een talkshow van Romana Vrede en OTION – De eeuw van mijn moeder van Eric de Vroedt. Hij schreef een verhaal over de diepe sporen die het koloniale verleden bij zijn Indonesische moeder hebben nagelaten. De artistiek leider van Het Nationale Theater maakte er een marathonproductie van 4.5 uur over.

Hij brengt daarmee ook een eerbetoon aan zijn overgrootmoeder. De laatste, zo ontdekte hij, was een zogenaamde njai. Een vrouw die in Nederlands-Indië, zoals veel lotgenoten, werd gedegradeerd tot huishoudster en minnares van een Hollander. Te zien in de Koninklijke Schouwburg Den Haag. Kijk voor het omvangrijke programma op: www.nationaletheater.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in