Niet zeuren, niet klagen, maar keiharde data - dát is Geena's geheim. 

In 1988 won Geena haar eerste Oscar, voor The Accidental Tourist en werd daarna wereldberoemd met rollen in Beetlejuice, A League of Their Own en Thelma & Louise. Rond 2000 stopte ze met acteren "omdat de rollen me te simpel waren en de projecten niet interessant genoeg."

Article continues after the ad

Nu was het niet zo dat ze thuis duimen zat te draaien: lang voor #TimesUp in het leven werd geroepen, ergerde Davis zich al enorm aan de manier waarop vrouwen in de film en op tv op een stereotiepe en hyperseksuele manier werden neergezet. In 2004 sponsorde ze onderzoek naar de rolverdeling, drie jaar later zette ze het Geena Davis Institute on Gender in Media dat zich inzet voor een betere representatie van vrouwen.

"Thelma & Louise was een keerpunt voor me," zegt ze. "Voor ik Susan Sarandon leerde kennen, kende ik geen vrouwen zoals zij, met een eigen mening, die gewoon aangaven wat ze wilden. Ik ben opgevoed met het idee dat beleefd zijn en geen problemen veroorzaken het belangrijkste in het leven is. Ik moest me heel klein houden, wat lastig is als je ze lang bent als ik. Werken met Susan was een openbaring voor me, ze is nog altijd mijn heldin."

Davis liet binnen haar instituut precies bijhouden hoeveel scherm- en spreektijd vrouwen in films en series kregen en kwam zo met keiharde data die bewezen hoe ongelijk de rollen vaak nog verdeeld zijn. Zo werkte ze achter de schermen aan een gelijkwaardigere verdeling van tekst en in beeld komen voor mannen en vrouwen, en nam ook meteen gehandicapten, LGBTQ personages en representatieve rollen voor niet-witte groepen mee. "Zo'n twintig procent van de bevolking leeft met een handicap," zegt ze. "Maar in films en series maken ze slechts een procent van de rollen uit. Dat is absurd."

Nu keert ze zelf terug voor de camera met twee projecten: het eerste is This Changes Everything, een documentaire over de manier waarop vrouwen in de entertainmentindustrie worden neergezet. "Van de films die in 2018 de meeste omzet draaiden, is 92 procent geregisseerd door mannen," zegt ze. "Het is gewoon gênant. We zouden ons diep moeten schapen dat vrouwen de helft van de bevolking uitmaken en de helft van de studenten op de filmacademie, maar slechts 4 procent van de films regisseren."

Is er sprake van verbetering? "We zijn er nog lang niet, maar Disney kondigde onlangs aan dat 40 procent van hun aanstaande films door vrouwen wordt geregisseerd," aldus Geena. "Ik wil niet beweren dat ik optimistisch ben, maar dit is wel een nieuwe tijd. Je kunt nu over deze ongelijkheid praten zonder dat het professionele zelfmoord is. En daar hebben we ook onze mannelijke collega's bij nodig. Het helpt als die gewoon zeggen: zelfde rol, zelfde salaris."

Geena's tweede project is een grote gastrol in de Netflix-serie Glow. En in oktober krijgt ze haar tweede Oscar, de felbegeerde Jean Hersholt Humanitarian Award, voor haar activisme in Hollywood. "Ik vind het een enorme eer, vooral omdat ik de laatste vijftien jaar grotendeels achter de schermen heb gewerkt. Ik heb mijn onderzoeken vooral op de creatieve industrie gericht en niet zozeer op het grote publiek. Dat het toch is opgepikt, is geweldig."  

Foto's © ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in