Filmster Mary Pickford stond ook achter de camera, zoals hier in 1916
Filmster Mary Pickford stond ook achter de camera, zoals hier in 1916

Women Make Film: films, talks & events.

Dit najaar in Eye: een alternatieve versie van de filmgeschiedenis, met vrouwen in de hoofdrol.

Filmkenner Mark Cousins laat in Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema zien hoe vrouwen vanaf de begintijd van de cinema een belangrijke rol speelden; ze stonden achter de camera, regisseerden en waren soms ook producent.

Nieuwe canon  

Hoog tijd voor een nieuwe canon, met werk van Céline Sciamma, Barbara Loden, Debra Granik, Márta Mészáros, Lois Weber, Haifaa Al-Mansour en Germaine Dulac. Want nu film meer dan 125 jaar oud is en steeds meer jonge vrouwelijke filmmakers zich melden, wordt het tijd de geschiedschrijving te herijken. Vrouwelijke filmmakers en -vakmensen hebben een belangrijk aandeel gehad in de ontwikkeling van de film.

Article continues after the ad

Hun namen zijn lang onbekend gebleven, maar Mary Pickford, Florence Lawrence en Alice ↑ Guy-Blaché waren pioniers: ze runden eigen studio’s, ontwikkelden hun eigen scenario’s en leverden hun bijdrage aan wat later de filmindustrie zou heten.

Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema is vanaf 2 september te zien in Eye en de landelijke filmtheaters, in een samenwerking van het filmmuseum met filmdistributeur Piece of Magic.

De meerdelige serie (duur: 14 uur) is samengesteld en van commentaar voorzien door de regisseur en filmkenner Mark Cousins, onder meer bekend van de serie The Story of Film: An Odyssey (2011).

Landelijke uitbreng

In de landelijke filmtheaters zijn twee (digitaal) gerestaureerde klassiekers te zien die in het programma zijn opgenomen, Le bonheur (Agnès Varda, 1965) en het onder het Sovjetregime gedraaide oorlogsdrama The Ascent (Larisa Shepitko, 1977).

Ter gelegenheid van de uitbreng van Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema (i.s.m. met distributeur Piece of Magic) zijn er ook landelijke voorstellingen van Jane Campions klassieker The Piano (1993, digitale restauratie) en twee (digitaal gerestaureerde) klassiekers van Chantal Akerman: Jeanne Dielman, 23, Quai du commerce, 1080 Bruxelles (1975) en Les rendez-vous d'Anna (1978).

Kijk voor alle details op Eye

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in