Als je bij design vooral denkt aan meubels, auto's en kleding, dan kijk je tijdens de Dutch Design Week je ogen uit. Food en technologie gaan bijvoorbeeld ook hand in hand. 

Met 2600 designers, 110 verschillende locaties en meer dan 350.000 bezoekers is de Dutch Design Week in Eindhoven het grootste designevenement van Noord-Europa met unieke tentoonstellingen, lezingen, netwerk events en festiviteiten. Tot en met 27 oktober is er zo veel te zien dat het best verstandig is om voor je gaat alvast een route uit te stippelen met wat je graag wilt zien.

More content below the advertising

Als je geïnteresseerd bent in food en technologie, dan wil je deze vondsten vast niet missen.

Geen koelkast meer nodig

Ontwerper Floris Schoonderbeek bedacht de Groundfridge, een natuurlijk gekoelde ondergrondse kelder waarin eten en drinken bewaard kan worden. Moderne huizen worden vaak gebouwd zonder kelder, terwijl mensen daar nu juist behoefte aan hebben: ze zijn steeds meer met voedsel bezig en verbouwen bijvoorbeeld zelf voedsel of kopen groot in bij de biologische boer. De Groundfridge is een kelder als product. Een innovatieve variant van de traditionele koelkelder, voor de nieuwe wereldburger met eigen moestuin en een modern zelfvoorzienend bestaan. De Groundfridge maakt gebruik van de isolerende werking van de grond en de koelende werking van het grondwater. De temperatuur in de fridge blijft zo het hele jaar stabiel tussen de 10 en 12 C°: de ideale temperatuur voor het bewaren van bijvoorbeeld fruit, groenten, wijn en kaas.Uiteraard bespaart de Groundfridge energie en gaat het de strijd aan met voedselverspilling.

Groundfridge, Klokgebouw (hal 4)

Wanneer doe je het goed?

'Het Lekkere Gevoel Van Biologisch!', de letterlijke tekst op de ruit van een bekende supermarkt. We willen allemaal het goede doen. Maar wat is 'goed' precies? Maken we de wereld er beter mee, of kopen we ons eigen schuldgevoel af? Het maakt marketeers niet uit, zolang we maar blijven kopen.
Het project Somewhere Fair Fair Away van Guusje Thelissen verbeeldt hoe de supermarkten zichzelf verraden met schreeuwerige slogans en misbruikt maken van ons goed-doen-dilemma. Met een serie fictieve supermarktproducten en bijbehorende advertenties probeert de designer je op een grappige manier na te laten denken over de huidige consumptiemaatschappij.

Design Perron, Fuutlaan 12

Wat een vondst voor mensen met pinda-allergie!

De jonge ontwerper Malou Franken is Lifestyle Transformation Designer. Voor haar afstudeerproject aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam ontwikkelde ze SPREAT voor mensen met een pinda-allergie. De spray wordt blauw als er op een oppervlakte wordt gespoten waar sporen van pinda in de buurt zijn.  Met de spray wil Franken bij mensen met een allergie de angst wegnemen om een reactie te krijgen.

Veem (Floor 9, Strijp-S), Torenallee 86-02

Een bloemkoollamp

Ontwerper Tamar Yogev laat zich inspireren door groenten en texturen. Ze maakt onder meer servies, lampen en tegels die geïnspireerd zijn op groenten die we eten, zoals bloemkool, maïs of artisjok. 

Veem (Floor 9, Strijp-S), Torenallee 86-02

Bron: nu.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in