Haar symfonische werk wordt eindelijk uitgebracht.

Vrouwelijke componisten zijn zeldzaam, als het vrouwen van kleur zijn, al helemaal. Dat maakt de herontdekking van Florence Price (1887-1953) zo bijzonder.

Als Afro-Amerikaanse vrouw moest zij hard knokken voor een plekje in de concertzalen. Price was uitermate productief en heeft onder meer vier symfonieën, twee vioolconcerten en talloze pianowerken op haar naam staan.

Article continues after the ad

In de hoop dat haar werk in het repertoire zou worden opgenomen, schreef ze een brief aan dirigent Serge Koussevitzky van het Boston Symphony Orchestra.

'Om te beginnen heb ik twee handicaps: mijn sekse en ras. Ongelukkigerwijs wordt het werk van vrouwelijke componisten door velen als licht en luchtig gezien, met een gebrek aan diepte, logica en mannelijkheid. Voeg daar nog de rassenkwestie aan toe – er stroomt gekleurd bloed door mijn aderen – en u begrijpt de problemen waar ik tegenaan loop.' 

Haar verzoek bleef kansloos, maar tijden veranderen: werk van Price wordt nu volop gespeeld. Eerder dit jaar bracht pianist Samantha Ege haar pianowerk uit. En Florence's symfonische werk wordt ook vastgelegd, door klassiek toplabel  Deutsche Grammophon. Sterdirigent Yannick Nézet-Séguin en het Philadelphia Orchestra werken aan dit project, waarvan de CD in 2022 uitkomt.

Foto (c) Deutsche Grammophone, Pricefest

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in