Vandaag is Amsterdam Centraal één groot museum. Tijdens het Design in Motion Festival wordt op alle 80 digitale schermen in het station 24 uur lang het beste internationale motion design getoond.

Verspreid over de hele dag wordt het werk getoond op alle perrons, in de passages, de centrale hal en de IJ-hal. Er zijn speciale rondleidingen en in de Koninklijke wachtruimte, door NS ter beschikking gesteld aan het Design in Motion Festival (DEMO) is een programma met lezingen die vrij toegankelijk zijn voor het publiek.

More content below the advertising

Thema’s

De curatoren van DEMO hebben de eindselectie van 400 werken gemaakt uit in totaal 2.700 inzendingen van over de hele wereld. De programmering van de eindselectie op alle schermen is ingedeeld in 11 thema’s, zoals ‘Happy Hour’, ‘Better than Real’, ‘Stranger Things’ en ‘Type Only’. De thema’s worden afgewisseld door ‘takeovers’; het motion werk van één ontwerper wordt dan simultaan getoond op alle 80 schermen. Ook wordt een selectie van het motion werk getoond op de grote schermen van Ocean Outdoor NL aan de noordzijde van het station.

Lezingen

In de Koninklijke wachtkamer vindt een gratis toegankelijk publiek programma plaats. Liza Enebeis (creatief directeur Studio Dumbar, initiator en curator Demo) vertelt over de achtergrond van DEMO; motion designer Jurriaan Hos gaat o.a. in op zijn werk voor Lowlands; Xavier Monney (graphic designer, curator DEMO) werkte voor Burberry en Louis Vuitton en spreekt over het creëren van motion design voor grote merken; Vera van de Seyp (creative coder) geeft een lezing over artificial intelligence en motion design; Oskar op de Beke (Creative Strategist Kinetic) en Guy Grimmelt (Marketing & Business Development Director Exterion Media) zetten de toekomst van digital out of home centraal in hun lezing.

Rondleiding

Vanaf het informatiepunt van DEMO in de Amstelpassage vertrekken elk half uur rondleidingen door het station onder begeleiding van een designer. Tickets voor de tours en talks zijn te reserveren via de website.

De tentoonstelling is een initiatief van Studio Dumbar (part of Dept) in samenwerking met Exterion Media NL.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in