Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

15x duidelijke tekenen dat je goed bent opgevoed

In de tijd dat laptops, iPads en mobiele telefoons regeren - zelfs als je samen aan tafel zit - zou je haast gaan verlangen naar simpeler tijden, waarin goede manieren een stuk belangrijker waren dan nu.   Dat klinkt misschien oubollig, maar juiste omgangsvormen worden echt gemist, zo blijkt uit ...

15x duidelijke tekenen dat je goed bent opgevoed

In de tijd dat laptops, iPads en mobiele telefoons regeren - zelfs als je samen aan tafel zit - zou je haast gaan verlangen naar simpeler tijden, waarin goede manieren een stuk belangrijker waren dan nu.  

Dat klinkt misschien oubollig, maar juiste omgangsvormen worden echt gemist, zo blijkt uit een recent onderzoek van nieuwswebsite Reddit.

Die goeie, ouwe tijd
Zij stelden lezers de vraag: 'wat is volgens jou een teken dat iemand een goede opvoeding heeft genoten?' en werden overladen met 8000 (!) antwoorden, die volgens velen heel herkenbaar zijn. 

Hierbij een aantal van de reacties. 

1. Ze weten dat geduld een schone zaak is. "Ik werk in een supermarkt en kinderen die wél weten hoe het hoort, wachten tot ze aan de beurt zijn. Ze trekken niet alle aandacht en verwachten niet dat ze iets krijgen op het moment dat ze het nú willen. Volwassenen die dat niet hebben geleerd, reageren zelfs nog op latere leeftijd als een driejarige."

2. Ze denken altijd aan een ander. "En dan bedoel ik mensen die een stap naar achteren doen om een ander de kans te geven ook deel uit te maken van een groep mensen die met elkaar staat te praten. Niemand zou over de schouders van anderen te hoeven kijken om mee te doen aan een conversatie."

Lees ook: 10 Etiquette-lessen die we hebben geleerd van de royals

3. Ze maken eerlijk ruzie. "Mijn moeder leerde me als kind al dat er een verschil is tussen een 'goede en een slechte ruzie' en moedigde me altijd aan om voor de eerste optie te gaan, zélfs als we een woordenwisseling hadden over wat voor soort straf ik zou krijgen. Een 'goede ruzie' draaide om het duidelijk verwoorden van je gevoelens, zonder te gillen, elkaar uit te schelden of vals te zijn. En, ook heel belangrijk: ik leerde luisteren naar hoe de ánder erover dacht zonder meteen te gaan steigeren als hij of zij het niet met me eens was."

4. Ze zijn zich altijd bewust van hun omgeving. "Vandeweek liep ik naar mijn auto op een drukke parkeerplaats. Mijn nichtje zei: 'Laten we opschieten, iemand anders wil vast onze plek.' Ze is zes, ik was onder de indruk."

5. Ze zeggen 'alsjeblieft' en 'dankjewel'. "Kinderen die 'dankjewel' en 'alsjeblieft' zeggen, het klinkt me als muziek in de oren. Ik nam gisteren een cadeautje mee voor mijn neefje van drie en hij was zo blij. Hij keek me aan en zei: 'Dank je, tante Dani!' En het was hem niet eens ingefluisterd. Er is echt geen excuus voor een kind dat onbeleefd is, vind ik. Er is een groot verschil tussen een verlegen en een onbeleefd kind - ouders moeten dat onderscheid maken en geen smoesjes verzinnen als hun kind niet bedankt."

6. Ze vragen niet om erkenning. "Niets maakt me nijdiger dan mensen die iets goed doen, puur en alleen om er vervolgens over op te scheppen. Hartstikke mooi als ze een goede daad verrichten, ik hoop dat ze er iemand mee hebben geholpen, maar wees daarna niet zo zelfvoldaan. Je hebt mensen die geld aan een dakloze geven en dat aan de halve wereld vertellen, en er zijn mensen die hetzelfde doen en het voor zichzelf houden. Omdat het niet om de aandacht gaat, maar om het feit dat ze iemand hebben geholpen. Dat is, als je het mij vraagt, de definitie van 'held'."

7. Ze bieden hun stoel aan. "Opstaan in het openbaar vervoer voor iemand die ouder of zwanger is, als alle stoelen bezet zijn. Dan heb je goede manieren." Een andere lezer zegt: "Ik dacht dat iedereen dat deed, maar ik ben de tel kwijt hóe vaak ik de enige ben die opstaat voor iemand die slecht ter been is."

8. Ze zijn óók beleefd tegen personeel in restaurants (en caissières). "Ze behandelen personeel in een restaurant niet als oud vuil. Als ik kinderen heb, wil ik dat ze minstens drie maanden in een restaurant aan de slag gaan, zodat ze weten wat serveerders, gastheren en -vrouwen, koks, managers en ander personeel dagelijks meemaken."

9. Ze leggen iets op de juiste plek terug. "Ben je in een winkel en besluit je dat je iets toch niet wilt? Breng het terug naar de plek waar je het (product) vandaan hebt."

10. Ze verplaatsen zich in de ander. "Empathie. Het lijkt momenteel wel uit de mode, dus het zal wel moeilijk zijn om het kinderen te leren. Maar áls ik zie dat iemand probeert in 'de schoenen van een ander' te staan, geloof ik meteen dat die persoon correct is opgevoed. Daarvoor heb je inlevingsvermogen en een visie nodig, en je moet sterk in je éigen schoenen staan."

11. Ze respecteren ouderen. "Ze zeggen 'meneer' en 'mevrouw' als ze het tegen ouderen hebben. Mijn ouders hebben me ook talloze keren verbeterd voordat ik dat onder de knie had."

12. Ze wachten op hun beurt. "Zonder in de rij openlijk gestrest of geërgerd te raken. De mensen vóór je willen ook geholpen worden en hebben dezelfde rechten als jij. Door geïrriteerd of boos te worden, wek je de indruk dat je beter bent dan zij."

13. Ze zijn zich altijd bewust van de behoeften van anderen. "Respecteer iedereen in een publieke omgeving. Niet te hard praten in restaurants (de mensen naast je willen ook een gesprek kunnen voeren), geen rommel maken van gemeenschappelijke ruimtes en niet de héle stoep vullen zodat een ander niet kan passeren, valt daar ook onder."

14. Ze zijn aardig. "Jaren terug, toen mijn zoon nog op de lagere school zat, was ik een keer vrijwilliger tijdens een sportdag op school. De kinderen speelden een balspelletje toen een meisje met overgewicht aan de beurt was. Ik zag hoe sommige kinderen grinnikten, haar uitlachten en allerlei botte opmerkingen naar haar hoofd slingerden. Kinderen kunnen wreed zijn. En daar was mijn zoontje, dat haar gewoon aanmoedigde zonder die pesters ook maar een blik waardig te keuren. Toen dacht ik wel: hebben mijn vrouw en ik toch iets goeds gedaan. Ik was, en ben, trots op hem."

15. Ze zijn goede gastvrouwen en -heren. "Ze zorgen ervoor dat hun gasten zich welkom, relaxed en comfortabel voelen als ze hen thuis uitnodigen."

Bron: Goodhousekeeping.com