Crocs van Balenciaga. Hmmm.
Crocs van Balenciaga. Hmmm.

Omzien in verbazing: waar waren we in vredesnaam mee bezig?

Na de Noughts zitten nu de Tens er qua tijdtelling bijna op. En dat is een goede reden om eens terug te kijken op de raarste trends van de laatste tien jaar, zonder enige verwachting dat de Twenties een tijdperk vol logica en briljante vondsten wordt. Maar hopelijk wel eentje met mooie(re) schoenen.

Article continues after the ad

Athleisure

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Dana Cristina Straut (@thefashiontag) op

Sportkleding van high tech stoffen op straat en naar je werk dragen, dat is athleisure. Dit om eruit te zien alsof je óf net van de sportschool, het bootcamp of de bikram yoga komt óf op het punt staat erheen te gaan. Niemand die dat gelooft als je in een quasi sportpakje op een terras fashionable zit te wezen. Comfortabel is het zonder enige twijfel. Representatief is het nooit.  

Twitter-fitties

Het versturen van Tweets in 140 tekens was een uitdaging om het beknopt te houden. In 2017 verdubbelde het bedrijf het aantal tekens naar 280 wat het medium niet bepaald bondiger maakte, maar ook aanleiding gaf tot schier eindeloze 'draadjes' (threads) waarbij voor- en tegenstanders elkaar eindeloos verbaal te lijf konden gaan. Er was iets te zeggen voor die 140 tekens…

Clean Eating

Om 'de beste versie van jezelf te worden' (teiltje!) werd het de afgelopen jaren trendy om uitsluitend nog puur, biologisch en oergezond te eten. Het was een tegenvallertje dat die peperdure gojibessen boordevol landbouwgif bleken te zitten. De vraag naar quinoa betekende voedselschaarste voor de oorspronkelijke eters...

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liz (@liz_went_vegan) op

...en avocado op toast werd het grootste Instagram-cliché ooit: krap 1,4 miljoen mensen namen de moeite om een kiekje zoals deze online te zetten. 

Filters

Volwassenen die zich online vermommen als konijn. Zelfstandig ondernemers die je lastig vallen met boemerangkiekjes die een beweging eindeloos herhalen. Geanimeerde versies van jezelf als smiley. Plus natuurlijk nog die 7000 kleurfilters en effecten die over een foto kunnen worden gelegd – serieus, we verlangen soms terug naar de goede ouwe tijd van de duckface.

Reboots 

Geen succes uit het verleden is heilig of veilig voor Hollywood, dat de afgelopen tien jaar niets liever deed dan oude series opnieuw in de markt zetten. Het wees niet alleen op ideeënarmoede, maar leverde ook vooral slappe aftreksels van het origineel op, met veel flitsende speciale effecten. Hoeveel Charlie's Angels kunnen we nog verdragen?

Influencers

Vraag aan de gemiddelde puber wat hij of zij later wil worden en de kans is groot dat de term influencer valt. Dit is iemand met een bepaalde smaak of stijl die via social media veel volgers heeft en daarom voor bedrijven aantrekkelijk is om gratis spullen te sturen in de hoop dat de blogger / vlogger van dienst er iets mee doet in de vorm van gratis reclame. Afgezien van een paar influencers die echt wel iets kunnen (zoals de fabuleuze NikkiTutorials in het filmpje hierboven), levert het een zee aan nietszeggende mededelingen en filmpjes op waar niemands leven beter van wordt.

Doe-het-zelf DNA-tests

Waarom iemand vrijwillig zou betalen om DNA af te staan aan een commerciële organisatie is en blijft raadselachtig. Bovendien: wat moet je met de informatie dat je voor twee procent Scandinavisch bent? Het verandert niets aan wie je bent. In dezelfde categorie: dure zelftests met uitslagen als 'overleg met je huisarts'. Wat je natuurlijk ook metéén had kunnen doen.  

Ugly Fashion

Het tierde welig, de laatste tien jaar: Lelijke Mode. Kleuren en patronen die botsen, slobberig zitten of vreselijke vondsten zoals Birkenstocks met bont, Crocs met bling, plastic rokken en orthopedische sandalen van Gucci. Reden volgens deskundigen: massale verveling en de behoefte om te laten zien dat je boven trends staat. Wat op zich dus een trend werd. Een heel lelijke, heel onflatterende trend.

Smart álles

Het vertrouwen in technologie is immens, hele volksstammen roepen tegenwoordig iets tegen een slimme speaker, in plaats van bijvoorbeeld even zelf het licht aan te doen. Wél even een extreem ingewikkeld wachtwoord invoeren om te voorkomen dat je huis wordt gehackt of de buren alles kunnen meekrijgen op hun wifi. Je huis mag best een slagje dommer worden in 2020, volgens privacy-experts.

Grote Apparaten

Nederland is massaal gevallen voor de Airfryer, een mastodont van een apparaat dat gezonder snacken beloofd. Maar dan zonder de smaak en de snelheid van de frituur. Nog eentje: de Instant Pot? Die is helemaal niet zo instant met zijn 750 knoppen en gewoon een ouderwetse drukpan met een hippe nieuwe naam. Inderdaad, je kunt er zelf yoghurt mee maken. Als je een etmaal over hebt, dan. Loop anders gewoon even langs het yoghurtschap.

Foto's (c) iStock, ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in