Dat bewegen goed voor je is en zitten niet, is een algemeen bekend gegeven. Maar iedereen met een kantoorbaan weet ook dat zitten onvermijdelijk is. Wanneer wordt zittend echt schadelijk? En wat kun je doen om dat te voorkomen?

Lees ook
Experiment: dít gebeurt er met je huid als je drie liter water per dag drinkt

Zwaartekracht
“Iedere positie die we voor een bepaalde tijd vasthouden, zal uiteindelijk pijn doen. Ons lichaam is simpelweg niet gemaakt om lang in dezelfde positie te blijven”, vertelt Joan Vernikis, auteur van het boek ‘Sitting kills’.

Zij ontdekte dat langdurig zitten tot dezelfde kwalen – rugpijn en pijn aan spieren en botten – kan leiden als dat astronauten ervaren na een tijd zonder zwaartekracht.

Pijn in je hele lichaam
“De meeste mensen zitten zo’n zes tot dertien uur per dag. Op langere termijn kan al dat zitten ziektes als diabetes, obesitas, hart- en bloedproblemen veroorzaken.” Op korte termijn kun je ‘zitpijn’ ervaren.

Wanneer je spieren niets te doen hebben, worden ze ‘vervelend’ en zeuren ze als het ware om beweging. Ook voor je zenuwen is zitten een ware marteling. Door de ‘onnatuurlijke positie’ worden ze gespannen, wat weer pijn in je hele lichaam kan veroorzaken.

‘Bewegen we niet, dan lijden we’
Hoewel we weten wat een goede zithouding is (schouders ontspannen, je computerscherm op ooghoogte, je ellebogen in een hoek van 90 graden en je rug recht), kun je niet voorkomen dat je, hoe langer je zit, een steeds krommere houding aanneemt.

Joan is er dan ook heilig van overtuigd dat het niet in onze aard zit om te zitten. “Wat ik van mijn onderzoek heb geleerd, is dat het lichaam beweging nodig heeft. Het heeft de biologische behoefte om in beweging te zijn tijdens. Bewegen we niet, dan lijden we.”

Heb jij een kantoorbaan en vind je het lastig meer te bewegen? We zetten een aantal simpele tips voor je op een rij - kun je morgen vol goede moed aan de slag!

- Sta om het half uur even op om je benen in actie te krijgen
- Probeer niet langer dan twee uur aaneengesloten te zitten
- Grijp zoveel mogelijk momenten aan om te bewegen door bijvoorbeeld: de trap te nemen in plaats van de lift, te 'lunchwandelen', staand te telefoneren en vergaderen, vaker kleine hoeveelheden drinken te halen, gebruik te maken van dynamisch kantoormeubilair.

Bron: Viva en AllesOverSport. Beeld: Hollandse Hoogte.

Als je aankomende winter minder vaak verkouden en grieperig wilt zijn, kun je het beste nú naar de supermarkt gaan. Er zijn een heleboel gewone voedingsmiddelen die je weerstand helpen versterken.

Deze zeven voedingsmiddelen werken weerstandsverhogend, zodat kou en virussen je niet zo snel te pakken krijgen:

1. Zwarte bessen

Probeer jij zoveel mogelijk sinaasappels naar binnen te werken als je kou hebt gevat? Sinaasappels en andere citrusvruchten dragen inderdaad bij aan een goede weerstand door de vitamine C die ze bevatten.

Toch zijn zwarte bessen nog rijker aan deze weerstandvitamine. Dezelfde hoeveelheid zwarte bessen levert maar liefst drie keer zoveel vitamine C als een sinaasappel. Strooi deze vitaminebommetjes dus rijkelijk over je yoghurt of eet ze zó uit je hand voor een optimale weerstand.

2. Lever

Lever is bijzonder rijk aan vitamine A en daar profiteert jouw weerstand van. De vitamine wordt ook wel ‘anti-infectie vitamine’ genoemd. Ook ijzer vind je in grote hoeveelheden in lever, net als koper, vitamine D en B6.

Deze vitamines en mineralen zijn allemaal bijzonder goed voor onze weerstand. Zet dus eens lever op het menu, bijvoorbeeld gebakken levertjes.

3. Paprika

Paprika is niet alleen rijk aan vitamine C, maar bevat ook een voorloper van vitamine A. Net als vitamine B6 en E is vitamine A goed voor je weerstand. Paprika bevat al deze vitamines en geeft je weerstand daarmee een flinke boost.

Bovendien vind je in paprika ook mineralen die je immuunsysteem versterken. Maak eens paella de marisk, oftewel paella met zeevruchten én paprika.

4. Broccoli

Broccoli is één van de gezondste voedingsmiddelen op aarde en daarmee ook goed voor je weerstand. De groente is rijk aan vitamine A, B6, C en E. Daarnaast vind je de volgende weerstandsversterkende mineralen in broccoli:

  • IJzer
  • Koper
  • Selenium
  • Zink. In dit artikel vind je een lekkere salade met broccoli, die bovendien goed is voor de lijn. Doe er je voordeel mee!

5. Knoflook

Dit kleine knolletje gaat griep en verkoudheid tegen en bevat een bijzonder stofje dat sterk antibacterieel werkt. Daarnaast levert knoflook mineralen die je weerstand ondersteunen. Ook vitamine C vind je in knoflook, net als vitamine B6.

Een bijzonder weerstandsverhogend knolletje dus!

Verwerk knoflook in zoveel mogelijk maaltijden als je een sterke weerstand wilt. Tip: laat de (uitgeperste) teentjes eerst even tien minuten liggen vóórdat je ze in de pan doet. Dan is de antibacteriële werking namelijk het sterkst.

6. Zonnebloempitten

Vitamine E is minder bekend als weerstandsvitamine, maar is in feite net zo belangrijk voor je immuunsysteem als vitamine C. Zonnebloempitten zitten boordevol vitamine E. Daarnaast bevatten ze een grote hoeveelheid vitamine B6, selenium, ijzer, koper en zink.

Strooi de pitjes over je yoghurt of salade voor een optimale weerstand.

7. Oesters

Bij oesters denk je niet meteen aan het versterken van je weerstand. Toch bevatten deze schaaldieren een stofje waar je immuunsysteem niet zonder kan: zink. Dit mineraal heeft ons immuunsysteem hard nodig om ziekteverwekkers buiten de deur te houden.

Na oesters is hennepzaad rijk aan zink. Ook pompoenpitten, lijnzaad en cacao bevatten dit mineraal. Een kop warme chocolademelk voldoet dus ook als je je zinkinname wilt verhogen. Laat wel de suiker weg, want dat berooft je lijf van belangrijke vitamines.

Ga je trouwens niet te buiten aan zinkrijke voeding, want een teveel is weer minder goed voor je weerstand. De veilige bovengrens is gesteld op 25 milligram zink per dag.

Welke voedingsmiddelen ga jij op het menu zetten voor een betere weerstand? Deel het hieronder in de reacties! Wist je trouwens dat goede sex ook goed is voor je weerstand? Je leest er alles over in dit artikel.

Beeld: iStock. Bron: www.floraa.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Tijdens Nouveau Matinee was filosoof Lammert Kamphuis een van de inspirerende sprekers. Zijn Filosofie voor een Weergaloos leven is al aan de vijfde druk toe. In het interview in de nieuwste Nouveau vertelt hij over ‘de kracht van filosofie’ als sleutel tot het leven waar je naar verlangt, at any age.

Lammert: ‘We hébben allemaal al een weergaloos leven. In letterlijke zin betekent weergaloos immers ‘niet weer gaan’. We kunnen voor het leven niet een keertje oefenen. Daarom ga ik graag te rade bij filosofen die al 2500 jaar nadenken over levenskunst.’ 

Over die levenskunst gesproken, wat is een goed advies voor ageless vrouwen die het leven willen blijven omarmen?

Lammert: ‘Je realiseren dat we in een wereld leven die heel erg wordt gedomineerd door getallen. Neem daar vooral afstand van. Dingen die er in het leven écht toe doen, zijn niet in cijfers uit te drukken.

Zie de voordelen van het ouder worden en focus daarop. Bijvoorbeeld op het gegeven dat je je met het verstrijken der jaren steeds minder gaat aantrekken van wat anderen van je vinden.

Vraag je in plaats van “Wat wil ik nog in het leven?” eens af wat jij het leven nog te bieden hebt: “Hoe richt ik vanaf nu mijn leven zo zinvol mogelijk in?”’

Op wel gebied heb je de meeste invloed op je geluk?

‘Vooral in je denken, omdat je daar altijd vrij in bent. Epictetus zei: “Het zijn niet de dingen zelf die ons in verwarring brengen, maar onze denkbeelden erover.”

Dat zie ik ook heel vaak in de workshops die ik geef. Over de dood bijvoorbeeld; het stilstaan bij je sterfelijkheid kan je helpen in te zien wat er in je leven echt toe doet. Ook in mijn workshops over seks blijkt hoe onze ideeën over seks invloed hebben op ons leven.’

We moeten hoe dan ook zelf aan de slag...

‘Er is geen methode die leidt tot het grote geluk. Het leven is ingewikkeld en dat leren aanvaarden is al mooi. Op elke leeftijd.’

Meer lezen over Lammert en zijn filosofie voor een weergaloos leven? Over de maakbaarheid van het leven bijvoorbeeld of wat ons het meeste in de weg zit in onze zoektocht naar geluk? Nu in de nieuwste Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in