Nouveau's Kim zweert erbij, het hele jaar door: slapen met het raam open, anders wordt ze 'groggy' (ietwat duizelig) en soms zelfs met hoofdpijn wakker. Maar hoe komt dat eigenlijk? En klopt het echt dat je zelfs af kunt vallen door met het raam open te slapen? (Spoiler: ja! als een bus).  

Het gevoel dat je een kater hebt, zonder ook maar één glas alcohol te hebben gedronken. Zo voelt Nouveau's online editor Kim zich als ze het per ongeluk tóch doet: slapen met het raam dicht. Maar is het all in the mind of is zo'n frisse wind écht een stuk gezonder? 

Kooldioxide
Het laatste is het geval, zo blijkt. Zonder de boel te ventileren, wordt het al gauw bedompt in een slaapkamer, helemaal als er meer mensen slapen. Door de ademhaling van degenen die liggen te ronken, neemt de concentratie kooldioxide in de lucht toe en ook lichaamsgeuren hopen zich op. 

Lees ook: Best even schrikken, bereken hier je slaap(tekort) met de 'Lost Sleep Calculator'

Daar gaat de zuurstof 
De NRC meldt het verhaal van Vladimir Savchenko, een Bulgaar die zelfgebouwde kooldioxidemeters verkoopt.  Savchenko toont in een indrukwekkende grafiek (zie onder) hoe een nacht in zijn eigen slaapkamer verloopt. De kooldioxideconcentratie gaat al omhoog als - aan het begin van de avond - zijn baby in de kamer van zestien vierkante meter naar bed gaat. Maar vanaf het moment dat hij en zijn vrouw er ook gaan slapen, stijgt de grafiek enorm.

Veel te hoog
De concentratie bereikt een piek van bijna 3.500 ppm (parts per million, oftewel 'delen per miljoen', is een maat voor concentratie). Op het moment dat Savchenko wakker wordt en de deur van de slaapkamer openzet, zakt de concentratie pijlsnel weer naar onder de 1.500 ppm. En als hij later even het raam opent, gaat het rap naar 500 ppm. In Nederland moet de langdurige blootstelling onder de 1.200 ppm blijven.

Beter en dieper slapen
Voor Savchenko (en Kim, en vele anderen) staat frisse lucht in de nacht gelijk aan een betere nachtrust. Er zijn meerdere onderzoeken naar gedaan en altijd antwoordden de deelnemers dat hun kwaliteit van slaap vooruitging én dat ze dieper sliepen als het CO2-gehalte in hun slaapkamer laag was. Bovendien wezen tests uit dat de deelnemers beter logisch konden nadenken en waren ze minder snel slaperig. Daarom is het ook zeker aan te raden om in de winter, al is het nog zo koud, een raam open te laten als je slaapt.

Kind, wat ben je slank
En dat heeft overigens nog een voordeel: hoe kouder de lucht, hoe meer actief bruin (gezond) vet je kunt krijgen, zo tipt Oxford-professor en onderzoekswetenschapper Ashley Grossman: "Iets simpels als je ramen openen voordat je gaat slapen, kan er al mede voor zorgen dat de hoeveelheid slecht vet afneemt." Grossman gaat daarbij uit van twee typen lichaamsvet: wit vet - het vet dat energie opslaat en dat we terugzien op de weegschaal - en bruin vet, dat juist energie in warmte omzet. 

Bruin is beter
'Slecht' vet kan omgezet worden in 'goed' bruin vet, en kou kan dit triggeren. Professor Grossman: "Ik raad het echt aan om in plaats van afvalpillen of minder chips eten het raam vaker open te gooien als je gaat slapen. Is het overdag warm en heb je een airco? Zet 'm aan. Want door de kou wordt wit vet omgezet in bruin vet en val je af - simpelweg omdat je sneller energie gaat verbranden. Een mooi idee, dat ook nog wordt gestaafd door wetenschappelijke onderzoeken." Hear, hear!

Bronnen: NRC, Daily Mail, Mens en Gezondheid

Het is warm, dus we moeten goed drinken. En hoewel koud water dan het lekkerst is, is thee minstens zo verfrissend. En het brengt je heel veel (mooie) extra’s.

Om meteen met de gezonde deur in huis te vallen: zowel groene als zwarte thee heeft de eigenschap om de bloeddruk en het cholesterolgehalte te verlagen. Daarbij zou thee het risico op hart- en vaatziekten kunnen verkleinen, dankzij de antioxidanten die het bevat.

Huid & haar

Leuker zijn de beauty benefits van groene thee. Voor een mooie huid kan het drinken van groene thee bepaald geen kwaad. De antioxidanten zouden rimpels verminderen, ha!

Je tanden blijven ook mooi; ze worden beschermd dankzij catechin, een antioxidant dat bacteriën doodt die verantwoordelijk zijn voor tandbederf. Groene thee stimuleert ook de vetverbranding, dat maakt de drank dan ook prima om in te zetten als je wilt afvallen – zo’n vier koppen per dag.

Anti-stress

Groene thee schijnt ook je uithoudingsvermogen te boosten. Een beker aan het begin van de dag, voor je naar de sportschool gaat, zorgt ervoor dat je langer doorgaat. En het is een prima anti-stressmiddel; de theanine die erin zit zorgt voor een rustgevend gevoel. In groene thee zit trouwens ook cafeïne, maar veel minder dan in koffie...

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in!

 

Een gezonde drank drinken? Dan wordt (behalve water) groene thee vaak als optie genoemd. Er zouden allerlei voordelen kleven aan het drinken van de warme drank, zoals dat het drankje je kan helpen afvallen en het risico op het krijgen van ziektes verkleint. Maar hoe healthy is groene thee nu echt? We zetten vijf stellingen voor je op een rij.

Lees ook: Van deze vijf symptomen van hartinfarcten bij vrouwen moet je op de hoogte zijn

1. ‘Groene thee doet buikvet verminderen’

Helaas is dit niet het geval. Wanneer je je voorneemt gezonder te gaan eten en drinken, en je je vol op groene thee stort, kun je zeker wat extra vet kwijtraken.

Dit vet is inderdaad vaak buikvet, maar dit zou ook minder worden wanneer je een ander ‘gezonder’ drankje kiest. En goed om bij stil te staan: veel kant-en-klare groene thee-producten bevatten veel suikers. Deze klinken dus gezonder dan ze zijn.

2. ‘Groene thee kan je helpen met afvallen’

Als je doorgaans veel frisdrank, sapjes en gezoete koffie en/of thee drinkt en dan overstapt op het drinken van enkel groene thee: ja, dan ga je zeker gewicht verliezen.

Drink je al wel veel water en ongezoete dranken, dan zal het drinken van groene thee - helaas - weinig tot niets veranderen aan het getal op de weegschaal.

3. ‘Groene thee vermindert het risico op ziektes’

De anti-oxidanten in groene thee bevatten inderdaad kankerbestrijdende eigenschappen, zo is uit vele onderzoeken gebleken. Nu is het wel zo dat de meeste plantaardige voeding dergelijke eigenschappen bezit en tevens de kans op andere chronische ziektes als hartziekten en diabetes zou verkleinen.

Voldoende groenten en fruit eten, kan dan ook een soortgelijk effect hebben.

4. ‘Groene thee verlaagt je bloedsuikerspiegel’

Nogmaals: als je de ongezoete variant drinkt, is het zeker een goed drankje om je bloedsuikerspiegel mee omlaag te brengen. Hou wel scherp in de gaten dat er verder geen suikers in het groene thee-product dat je eet of drinkt, zitten.

5. ‘Groene thee is cafeïnevrij’

Dit is zeker niet de standaard bij groene thee. Een kop bevat gemiddeld tussen de 25 en 50 milligram cafeïne (ter vergelijking: een gemiddelde kop koffie bevat zo’n 100 milligram cafeïne). Er zijn overigens wel degelijk cafeïnevrije varianten verkrijgbaar, dus kijk goed op de verpakking in de winkel.

Dat groene thee een gezond drankje is, is zeker waar: het kan weinig kwaad. Maar alle gezondheidsclaims die worden gedaan, kan een kopje green tea helaas dus niet allemaal waarmaken.