Waarom raken we zo vaak in paniek vanwege twee kilo ‘te veel’ aan ons lijf? Zelfs op dagen dat we wakker worden met een tevreden gevoel over onszelf, kunnen we alsnog flink uit ons humeur raken als de weegschaal het ‘verkeerde’ getal aangeeft. Zéker na de feesdagen als we onszelf een beetje hebben laten gaan.

In werkelijkheid komen kleine gewichtsschommelingen bij iedereen voor. Dankzij onze eet- en beweeggewoonten bijvoorbeeld, die, gelukkig, niet iedere dag identiek zijn. 

More content below the advertising

Zoute hap 

Een wiebelige gewicht kan komen van een flinke punt zoute pizza, een paar eetlepels curry, een bakje soep uit pak of die o zo lekkere maar zoute rookworst en de sausjes bij het kerstdiner.

Een kleine hoeveelheid zout is geen dikmaker op zich, maar overmatig zoutgebruik zorgt voor vochtophoping in het lichaam met gewichtstoename als resultaat. 

Maandelijkse cyclus 

Een extra kilo kan tijdelijk komen door de maandelijkse menstruatiecyclus waarbij je lichaam vocht vasthoudt. Gezondheidsproblemen als artritis, bepaalde allergieën en schildklieraandoeningen, maar ook de menopauze, kunnen leiden tot een onregelmatige vochtbalans. 

Lees ook: 5 Tips om goed te kunnen feesten zonder bubbels (en zonder troubles)

Uit studie is gebleken dat geregeld wegen, helpt om overtollige kilo’s buiten de deur te houden. Door je bewust te zijn van je eigen lichaam en precies te weten bij welk gewicht jouw lichaam in balans is. 

Tip: maak er geen obsessie van en weeg jezelf bij voorkeur niet vaker dan 2x per week, op hetzelfde moment van de dag, zonder kleding aan en op dezelfde weegschaal. Zodat alle factoren constant zijn. 

Vette feiten

Ons lichaam beschikt over twee soorten vet; intern (visceraal) vet (vet dat van buitenaf niet zichtbaar is, maar binnenin rond de organen zit) en extern vet (dat wat je aan de buitenkant kan zien).

Dun van buiten kán vet zijn van binnen. En vet van binnen is vaak, omdat het niet zichtbaar is, nog gevaarlijker dan obesitas. 

Terug naar je normale patroon

Als je na de kerstdagen gewoon weer je normale eetpatroon oppakt, waarbij je erop let dat je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt, zul je zien dat die anderhalve decemberkilo er zo weer vanaf is.

Daarnaast houdt je lichaam in de winterse periode graag wat extra vet vast, dus heb een beetje meer geduld met lijnen of afvallen dan dat je in de lente hebt.

Een paar tips om die lastig heen en weer slingerende kilo’s in de hand te houden: 

  1. Bestel een glas wijn in plaats van samen een fles en drink water bij de wijn. 
  2. Drink 8 glazen water per dag ter voorkoming van vochtophoping. Het vult bovendien en neemt een (stukje) hongergevoel weg. 
  3. Let op welke olie je gebruikt in je eten; pure extra vergine en lijnzaadolie zijn prima en zelfs gezond, maar niet alle oliën hebben een positieve werking op je gewicht. 
  4. Schep je bord niet te vol, ongeacht wat erop ligt. 

Maar boven alles: maak je niet al te druk om die twee 'jojo'-kilo’s boven en onder het streefgewicht dat jij in je hoofd hebt. Niemand is iedere dag exact even zwaar (of licht). Jouw ideale gewicht is waar jij je zelf het lekkerste bij voelt; in je kleren en tussen je oren.

Bron beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

​​​​​​​