Te veel mensen zitten gemiddeld acht uur per dag onbeweeglijk achter hun computer om ’s avonds moe neer te ploffen op de bank. Geen puf en geen tijd om de spieren een opdonder te geven in de sportschool of buiten op het veld? Deze HIT (High Intensity) Training vraagt om slechts 2x20 seconden van je tijd, drie keer per week.

Met tussenpozen van enkele minuten rust en normaal bewegen. 

Druk druk druk
Deze vorm van sporten vergt zo weinig tijd dat veel druk bezette mensen, maar ook de ietwat 'luie' sporters, er inmiddels enthousiast over zijn. 

Hoe kwam deze sporttrend tot stand?
Een aantal jaar geleden testte dr. Niels Vollaard een reeks HIT trainingen op een groep gezonde mannen en vrouwen met een zittend beroep. Tijdens een zes weken durend trainingsschema bracht hij in kaart wat en hoeveel de trainingen voor uitwerking hadden op zijn kandidaten.

In de laatste drie weken volstonden zij met een HIT van 2x20 seconden voluit sprinten, drie keer per week. Het gaat er dus om tijdens deze veertig seconden echt het uiterste van jezelf te geven, ofwel in een sprint ofwel op een fiets, het liefste heuvelop. 

Lees ook: Met deze app blijf je gemotiveerd om te sporten

Dag vetcellen!
Na de HIT trainingen bleken de hart- en longfuncties van alle deelnemers aanzienlijk verbeterd en met name bij de mannen werd een sterkere insulineweerstand gemeten, waardoor je lichaam beter kan omgaan met suikerschommelingen.

HIT trainingen geven de spieren weer kracht en bevorderen de productie en efficiëntie van nieuwe mitochondriën in ons lichaam, die er op hun beurt weer voor zorgen dat glucose wordt omgezet in bruikbare energie, de motor in ons lichaam.

Hoe meer je van die mitochondriën hebt, des te meer energie er wordt geproduceerd, waardoor vet en suiker goed verbrand worden. Gezond voor het lijf en de lijn dus. HIT heeft ook een bevorderlijke werking op een bepaald hormoon dat zich op de vetcellen richt, met name de vetcellen op de buik. 

Dertig minuten per dag bewegen
Volgens de Nederlandse norm zouden wij dertig minuten per dag moeten bewegen om tot een gezond resultaat te komen. In Amerika ligt die norm bij 150 minuten trainen per week. Er bestaan verschillende HIT methodes, volgens variërende tijdschema’s, waarbij het universeel gaat om kort en intensief bewegen. 

Je hebt HIT trainingen van zestig seconden, veertig seconden en van twintig seconden. De kortste training heeft niet per definitie minder effect, integendeel; de zestig-secondenmethode blijkt minder intensief te worden uitgevoerd dan de kortste variant. 

Hoe korter, hoe beter het resultaat 
Onderzoekers ontdekten dat een langere HIT niet méér positiefs oplevert voor het lijf. Dit heeft mogelijk te maken met het feit dat bij een langere training evenveel mitochondriën worden aangemaakt als tijdens een kortere HIT en diezelfde hoeveelheid mitochondriën de glucose kan omzetten naar eenzelfde hoeveelheid energie. Die op haar beurt dan ontoereikend is voor een langere HIT.

Een deel hiervan zal psychologisch werken; als je weet dat je 60 seconden voluit moet zal je een lagere gemiddelde hoeveelheid energie gebruiken om het vol te kunnen houden dan wanneer je met een 20 seconden HIT in je hoofd van start gaat. 

Prima besluit
Aan de hand hiervan wordt door sommigen gepromoot de HIT training daarom korter te houden, om tot een maximaal bereik te komen. Zo ook dr. Vollaard. Uit zijn onderzoek komt duidelijk naar voren dat een kortere HIT training een beter effect op ons heeft. De mogelijk psychologische factor hierin wordt momenteel nog grondig onderzocht.

Topchef Sergio Herman zoekt het culinaire avontuur met restaurants als The Jane, Frites Atelier, Pure C en de AIRrepublic. In zijn nieuwste boek Sergio's Smaakmakers brengt hij een ode aan zijn favoriete ingrediënten. In Nouveau deze maand 3 recepten cadeau!

De smaakkunstenaar houdt wel van wat botsende smaken. Want zwarte olijven en bosbessen, zou jij die ooit samen eten met wat witte chocolade, vanille-ijs en een crumble van pistachenoten? Nou, als het eruit ziet zoals hierboven wel!

Het is eigenlijk een verbazend simpel recept waar je zéker hoge ogen mee gooit.

In Nouveau vind je ook Sergio's recept voor Broccoli met lamsoor en witte pens en dit heerlijke gerechtje, barstensvol smaak: Spicy avocadosalade met Thaise Vinaigrette.

Het geheim zit 'm in de grof gehakte cashewnoten als je het ons vraagt.

Sergio Herman's boek Smaakmakers staat vol met dit soort prachtfoto's van Kris Vlegels en heerlijke recepten die in veel gevallen niet eens zo moeilijk zijn.

Benieuwd naar deze 3 recepten? Je leest ze in Nouveau. 

Nu in de winkel!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Wordt het diëten, sporten of een salonbehandeling? De A van afvallen grijnst ons weer tegemoet in januari, dus doken we in de allernieuwste trends mét effect.

1. Intermittent fasting

Een actuele dieettrend is intermittent fasting: afwisselend vasten. Je hebt keus uit verschillende vormen, melden de experts van Ander Zorg. En ja, van intermittent fasting kun je zeker afvallen én het kan een gunstig effect hebben op je bloedwaarden.

2. Sportvasten

Nouveau-hoofdredacteur Claudia Straatmans: ‘Ik heb twee keer in mijn leven aan sportvasten gedaan. De laatste keer in de lente. Tien dagen lang sport je elke dag en eet je volgens een strak plan.’ Op die tien dagen mag je vier dagen lang alleen een beetje sap.

‘Megazwaar,’ aldus Claudia, ‘maar het levert wel een vetverbranding op van heb ik jóu daar.’

3. Ketogeen dieet

Bij het keto-dieet gebruikt je lichaam vet in plaats van koolhydraten voor de productie van energie. Door minder koolhydraten te eten – bij dit dieet mag je tot 25 gram koolhydraten per dag – en juist veel gezonde vetten, schakelt je lichaam over van koolhydraatverbranding naar vetverbranding.

Meer informatie: thenewfood.nl

4. Pioppi-dieet

Dit dieet is vernoemd naar een dorp in Zuid-Italië waar opvallend veel bewoners negentig jaar of ouder worden. Honderdplussers zijn er geen uitzondering en ziektes als diabetes en Alzheimer komen er nauwelijks voor.

Het geheim? De Pioppi-levensstijl van gezond eten, bewegen, voldoende slapen en sociaal contact.

Critici waarschuwen wel dat het vermijden van graanproducten kan leiden tot een grotere kans op tekorten aan onder andere  B-vitamines en voedingsvezels. 

5. Plogging

Van deze Zweedse hardlooptrend val je af en ben je tegelijk goed bezig voor het milieu. Plogging, een samenvoeging van het woord plocka (wat ‘pakken’ betekent in het Zweeds) en joggen, is hardlopen terwijl je onderweg bukt om afval op te ruimen.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Looking for ways to get fit this year then why not come and help to make the planet a better place while you do so. If running is not your thing we also have a walking route on every plog. . Everybody is welcome and you are sure to have fun and make friends and have the added satisfaction of knowing you’ve done something great. . Our next event is on Sunday 20th of January at Rectory Park, Northolt, starting at 10am. . We will have a 2k walk or a 5k run available as well as a very special mixed martial arts class laid on by @funkyfatboy afterwards in the hall. . It’s going to be a great day so sign up using the link in the bio. . Let’s make 2019 the year we all come together and do great things. . . . #plogolution #plogging #plog #ealing #rectorypark #northolt #community #savetheplanet🌍 #oneplanet #westlondon #fitness #running

Een bericht gedeeld door Your Planet Needs You (@plogolution) op

In Zweden is het inmiddels de normaalste zaak van de wereld en ook in de rest van de wereld is deze sport een hit. 

6. Koninklijk kickboksen

Verrassend is het zeker: koningin Máxima verklapte in december tijdens een lunch op Paleis Noordeinde dat kickboksen haar hobby is. 

Lees ook: Máxima's geheim: Kickboksen!

Het is dan ook een verstandige keus: Máxima’s lichaam blijft in top shape – haar gespierde armen ogen beeldschoon in mouwloze creaties – en ze verbrandt binnen een uur zo’n zevenhonderd calorieën. Win-win.

Ook de redactie wil weer wat gezonder gaan leven. Strak en slank 2019 in. Op onze eigen manier doen we aan healthy ageing. Volg ons online. Elke redacteur heeft haar eigen thema en blogt erover. Volg de redactie

  • Wies over of ze DRY JANUARY volhoudt
  • Inge gaat wéér proberen met het CAMBRIDGE-dieet de overgangskilo’s in toom te houden.
  • Claudia gaat de VEGAN DETOX doen, van het bedrijf dat ook SPORTVASTEN op het menu heeft. 
  • Merijn houdt het op de help-yourself at home-methode: 5 KILO IN 5 WEKEN (gewoon door van alles net minder te eten).

Meer dieettrends in Nouveau

Deze maand lees je in Nouveau meer over de bovenstaande diëten, maar ook over 'salondiëten'. Afvallen zonder je voedingspatroon aan te passen of je in het zweet te hoeven werken. Nu in Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in