nouveau-health-gezondheid-dieet

Weet je ook niet meer welk dieet uit die wildernis van voedingsregimes het beste bij je past? Lees dan deze 9 universele tips om gezond mee van start te gaan. 

Kies je voor een detox-, kwark-, proteïne-, rijst-, of sapdieet?

De dieet jungle
Of liever een kleuren-, brood- dan wel bloedgroepdieet? Om overspannen van te raken. Hoe komen we er nu achter welk dieet we het beste voor onszelf kunnen kiezen, zonder verstrikt te raken in deze jungle van voedingsregels? 

Een aantal goede diëten lijkt op het eerste oog misschien van elkaar te verschillen; toch delen de beste eetprogramma’s een paar punten die universeel goed voor ons zijn.

We hebben 9 tips op een rij gezet om de wirwar van vegetarisch, laag calorisch en glutenvrij (en nog veel meer) iets voor jou te vergemakkelijken. 

Het universele dieet 

1. Drink veel water (liefst 1,5 á 2 liter per dag) 
Water hydrateert en zorgt er daarmee voor dat alle functies in ons lichaam optimaal functioneren. Denk aan een goed werkende spijsvertering en ultieme celvernieuwing, maar ook je metabolisme schiet omhoog.

Alle dieetvormen roepen luidkeels om veel water drinken, matig gebruik van alcohol en het geregeld nuttigen van kruiden/en of groene thee. 

2. Voeg zelf geen suiker toe (ook als je niet wilt afvallen overigens) 
Alles wat wij eten en drinken bevat van zichzelf suiker of bestaat slechts uit suiker (denk: blikjes en koolzuurhoudende dranken). En suiker is niet alleen dikmakend maar ook niet goed voor je.

Let daarom nauwkeurig op welke suikers je binnen krijgt, ook die van fruit, maar met name suikers in verpakte snacks, ontbijtmuesli’s, zogenaamd gezonde repen, zelfs gedroogd fruit en natuurlijk koek en cake-producten. 

3. Stop met calorieën tellen 
Het tellen van calorieën blijkt volkomen zinloos te zijn. Honderd calorieën van een appel zijn niet hetzelfde als 100 van bruine bonen of pindakaas. Stop er dus mee, je maakt jezelf onnodig gek. Luister liever naar je eigen lichaam. 

4. Kies voor natuurlijke producten 
Eerlijk eten van het land waar geen suiker aan is toegevoegd, maar puur natuur. Producten die bol staan van de vitaminen, gezonde vetten, mineralen en energierijke complexe koolhydraten. Vegetarisch of glutenvrij, iedereen zou zich eraan moeten houden.

Probeer wat vaker snacks waar je geen verpakking van af hoeft te scheuren, maar kakelverse waar met een korte houdbaarheid. 

Lees ook: Is dit het ultieme beautydieet? Experts vinden van wel

5. Richt je op de complexe koolhydraten 
Complexe koolhydraten zitten in volkoren brood, havermout, noten en muesli en voeden je lichaam.

In tegenstelling tot de witte koolhydraten (in wit brood, beschuit, chips, druivensuiker en ‘gewone’ pasta), waar je met een beetje pech behalve een leeg gevoel slechts een zwembandje om je middel aan overhoudt. 

6. Eet alleen de goede vetten 
In veel diëten komen gezonde vetten voor die verlagend werken op je cholesterol en daarmee ook een kans op hart- en vaatziekten verlagen. Goede vetten zijn de onverzadigde varianten, die bij kamertemperatuur vloeibaar worden, zoals olie.

Kies bij olie het liefst geen bewerkte olie - waar iets mee gedaan is om de kleur of smaak aan te passen. 

Olie is dan wel vloeibaar, sommigen bevatten toch slechte, verzadigde vetzuren, zoals palmolie. Heel gezonde soorten zijn olijfolie (mits niet te heet), amandelolie en kokosolie. Twijfel je over welke olie goed voor je is? Raadpleeg de site van het voedingscentrum via www.voedingscentrum.nl

7. Blijf slank met eiwitten 
En zo is het. Eiwitten verhogen het metabolisme en de vetverbranding en onderdrukken een hongergevoel. Er zijn weinig nadelen te bedenken voor het gebruik van eiwitten; vegetarisch of niet, de meeste diëten bevelen eiwitrijk voedsel van harte aan. 

8. Vezelrijk voedsel 
Geen voedingsprogramma dat vezels niet hoog op de lijst heeft staan. Er bestaat een oplosbare variant, zoals in bonen en witlof, en een onoplosbare, zoals in havermout en lijnzaad. Een weldaad voor de darmen. 

9. Vitaminen en mineralen 
Iedere voedingsgoeroe schreeuwt om ruime inname van vitaminen en mineralen. Ze ontgiften je lichaam en gaan ontstekingen te lijf, waardoor afvallen ook wordt bevorderd; zodra de kans op ontstekingen afneemt, gaan processen als celvernieuwing en metabolisme namelijk fantastisch functioneren. 

Grote gemene deler van deze tips: wees bewust van wat je eet en luister naar de beste raadgever die je hebt: je lichaam.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Met het veranderen der seizoenen, vieren verkoudheid en griep ook weer hoogtij. Werk aan die weerstand (en een hoop andere dingen) op deze spartaanse, maar effectieve, manier.

Koud douchen. Je moet er niet aan denken. Lekker warm en comfortabel zou douchen moeten zijn. Toch levert een koude douche, of zelfs alleen een paar minuutjes afdouchen, je veel meer op. Een ijzersterke weerstand bijvoorbeeld. Een mooiere huid ook, en een beter figuur. Heb je nóg meer redenen nodig?

1. Very immuun

Door een koude douche gaat je lichaam aan het werk, het moet je weer warm zien te krijgen. Je bloed wordt sneller naar de belangrijke organen gepompt om te voorkomen dat ze onderkoeld raken, een soort oerinstinct van het lijf.

Je bloeddruk gaat naar beneden en je stofwisseling omhoog. Door die ‘extreme kou’, moet het lijf zich sterker verweren tegen ziektes en krijgt je immuunsysteem een boost.

2. Lekker alert

Goed diep ademhalen onder de koude douche houdt je temperatuur op peil en verhoogt je zuurstofopname. De hartslag stijgt, het bloed gaat sneller stromen: je wordt energieker. En door de verbeterde bloedtoevoer naar de hersenen ben je ook alerter. Goed begin van de dag.

3. Huid & haar

Het is veel beter voor huid en haar. Door een koude douche sluiten de poriën en droogt de huid niet uit. Ook je haren houden meer vocht vast door koud water, waardoor je coupe voller wordt, niet droog is, maar juist glanst.

4. Mooi lijf

Je wordt er strakker van. Dat heeft te maken met bruin (gezond) vet, niet te verwarren met wit (ongezond) vet dat op onze heupen blijft plakken!, in ons lijf dat wordt aangemaakt bij lagere temperaturen. Dit vet zet energie om in lichaamswarmte, wat helpt bij afvallen.

5. Tevreden spieren

Met een koude douche (of ijsbad, maar dat gaat wat ver) verminder je spierpijn en kun je spierpijn zelfs voorkomen. De bloedvaten vernauwen door het koude water, het bloed gaat sneller stromen en afvalstoffen in de spieren worden sneller afgevoerd.

Topsporters pakken na een zware inspanning niet voor niets een ijsbad…

6. Antidepressiva

Koud water geeft je een kick. Een reden dat buiten zwemmen steeds populairder wordt. Het geeft je adrenaline en endorfine een boost en verbetert je humeur door dat oppeppende gevoel. Het kan helpen bij neerslachtigheid.

7. De wereld dankt je

Je bent immers leuk bezig voor het milieu doordat je geen verwarmd water gebruikt...

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Amuses, champagne, een meergangen-diner een wijnarrangement… Een etentje bij een restaurant met één of meer Michelinsterren kán behoorlijk in de papieren lopen. Maar dat hoeft niet altijd. Bij deze restaurants hoeft het niet meteen rib uit je lijf te trekken en eet je geweldig goed.

In de Top 10 vind je voornamelijk restaurants in Azië met als absolute nummer 1 Lia Fan (*) in Singapore waar je al voor € 2,- iets geweldig lekkers kan eten.

Maar iets dichterbij, in Spanje bijvoorbeeld, bij L’Antic Moli (*) in El Castell (vlakbij Altea), eet je een vastgesteld lunchmenu al vanaf ongeveer € 15,-.

Liever ook weinig reiskosten maken? In Nederland kan je terecht bij Sinne (*) in Amsterdam, dat binnenkomt op 39 in de Top 50 goedkoopste restaurants met een Michelinster. Een lunchmenu kost daar ongeveer € 50,-.

In Winsterswijk eet je bij de Strandlodge (*) een lunchmenu voor € 30,-, wat ze een plekje oplevert in de Top 30. Voor een diner op Michelinsterniveau, is drie tientjes  toch goed te doen. En je zit er ook nog eens fantastisch. Op naar Winterswijk!

Bron: Traveloka.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.