Oké, wij zijn overstag: we stellen het niet meer uit. Ons lijf verdient nú alle aandacht. Onderzoek toont aan dat de gezondheidsrisico’s van stilzitten nog veel groter zijn dan we dachten. 

Toegegeven, ook bij ons krullen de wenkbrauwen omhoog als we horen over mensen die achter hun bureau zitten te fietsen. Maar misschien hebben deze bureaufietsers het wel heel goed gezien. Werken, sporten en gezond blijven op hetzelfde moment. Geen verkeerde combinatie.

Stil gevaar
Is het dan zo beroerd gesteld met onze gezondheid? Tja, als je de hele dag achter je bureau zit en vervolgens op de bank ploft voor een avond binge watchen, dan is er werk aan de winkel.

Stilzitten vergroot de kans op een vroegtijdige dood, meer nog dan een hoge bloeddruk of een hoog cholesterolgehalte.

Twee Australische onderzoekers, dr. Carol Maher en professor Tim Olds, legden onlangs data uit verschillende onderzoeken naast elkaar. Ze kwamen onder andere tot de conclusie dat regelmatig sporten de kans op de Ziekte van Alzheimer verlaagt met 13%.

Shocktherapie
Zo kunnen we nog wel even doorgaan met hun schokkende ontdekkingen. Als je op de bank blijft zitten, verhoogt dat de kans op een beroerte (37%), diabetes type 2 (70%) en een hartaanval (82%) enorm.

Om in beeld te brengen wat er gebeurt als we ‘lui gedrag’ blijven vertonen, maakten Carol en Tim een animatie (klik hier om deze te zien) van een lichaam waarop ze aangeven wat het effect van te weinig actie op je lijf heeft.

Door met je muis langs de stippen te bewegen, ontdek je met hoeveel procent de kans op een bepaalde aandoening toeneemt als je niet sport. En dat is behoorlijk schokkend.

En actie
In de benen dus, want het leven is veel te leuk. Op naar de sportschool. Tijd voor een paar nieuwe hardloopschoenen. Of toch maar aan de bureaufiets. ;-) Je vindt meer informatie over die fiets op kantoorinbeweging.com.

Met het veranderen der seizoenen, vieren verkoudheid en griep ook weer hoogtij. Werk aan die weerstand (en een hoop andere dingen) op deze spartaanse, maar effectieve, manier.

Koud douchen. Je moet er niet aan denken. Lekker warm en comfortabel zou douchen moeten zijn. Toch levert een koude douche, of zelfs alleen een paar minuutjes afdouchen, je veel meer op. Een ijzersterke weerstand bijvoorbeeld. Een mooiere huid ook, en een beter figuur. Heb je nóg meer redenen nodig?

1. Very immuun

Door een koude douche gaat je lichaam aan het werk, het moet je weer warm zien te krijgen. Je bloed wordt sneller naar de belangrijke organen gepompt om te voorkomen dat ze onderkoeld raken, een soort oerinstinct van het lijf.

Je bloeddruk gaat naar beneden en je stofwisseling omhoog. Door die ‘extreme kou’, moet het lijf zich sterker verweren tegen ziektes en krijgt je immuunsysteem een boost.

2. Lekker alert

Goed diep ademhalen onder de koude douche houdt je temperatuur op peil en verhoogt je zuurstofopname. De hartslag stijgt, het bloed gaat sneller stromen: je wordt energieker. En door de verbeterde bloedtoevoer naar de hersenen ben je ook alerter. Goed begin van de dag.

3. Huid & haar

Het is veel beter voor huid en haar. Door een koude douche sluiten de poriën en droogt de huid niet uit. Ook je haren houden meer vocht vast door koud water, waardoor je coupe voller wordt, niet droog is, maar juist glanst.

4. Mooi lijf

Je wordt er strakker van. Dat heeft te maken met bruin (gezond) vet, niet te verwarren met wit (ongezond) vet dat op onze heupen blijft plakken!, in ons lijf dat wordt aangemaakt bij lagere temperaturen. Dit vet zet energie om in lichaamswarmte, wat helpt bij afvallen.

5. Tevreden spieren

Met een koude douche (of ijsbad, maar dat gaat wat ver) verminder je spierpijn en kun je spierpijn zelfs voorkomen. De bloedvaten vernauwen door het koude water, het bloed gaat sneller stromen en afvalstoffen in de spieren worden sneller afgevoerd.

Topsporters pakken na een zware inspanning niet voor niets een ijsbad…

6. Antidepressiva

Koud water geeft je een kick. Een reden dat buiten zwemmen steeds populairder wordt. Het geeft je adrenaline en endorfine een boost en verbetert je humeur door dat oppeppende gevoel. Het kan helpen bij neerslachtigheid.

7. De wereld dankt je

Je bent immers leuk bezig voor het milieu doordat je geen verwarmd water gebruikt...

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Amuses, champagne, een meergangen-diner een wijnarrangement… Een etentje bij een restaurant met één of meer Michelinsterren kán behoorlijk in de papieren lopen. Maar dat hoeft niet altijd. Bij deze restaurants hoeft het niet meteen rib uit je lijf te trekken en eet je geweldig goed.

In de Top 10 vind je voornamelijk restaurants in Azië met als absolute nummer 1 Lia Fan (*) in Singapore waar je al voor € 2,- iets geweldig lekkers kan eten.

Maar iets dichterbij, in Spanje bijvoorbeeld, bij L’Antic Moli (*) in El Castell (vlakbij Altea), eet je een vastgesteld lunchmenu al vanaf ongeveer € 15,-.

Liever ook weinig reiskosten maken? In Nederland kan je terecht bij Sinne (*) in Amsterdam, dat binnenkomt op 39 in de Top 50 goedkoopste restaurants met een Michelinster. Een lunchmenu kost daar ongeveer € 50,-.

In Winsterswijk eet je bij de Strandlodge (*) een lunchmenu voor € 30,-, wat ze een plekje oplevert in de Top 30. Voor een diner op Michelinsterniveau, is drie tientjes  toch goed te doen. En je zit er ook nog eens fantastisch. Op naar Winterswijk!

Bron: Traveloka.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.