Klassieke schoonheid in de Gouden Eeuw

Er is een belangrijke monografie verschenen over het heftige leven en werk van de kunstenaar Gerard de Lairesse, onder de titel: Eindelijk! De Lairesse. Gerard de Lairesse (1640-1711) zijn leven is in een notendop beroemd, bejubeld, verguisd en vergeten.

Zijn leven

In de laatste decennia van de 17de eeuw werd hij de belangrijkste schilder in de Nederlanden. Net als Rafaël en andere klassieken streefde De Lairesse naar de ideale schoonheid. Hij werd de favoriet van de Amsterdamse elite en kreeg prestigieuze opdrachten van het hof. Totdat het noodlot toesloeg…

Gerard werd bijna van de een op de andere dag blind. Schilderen ging niet meer. De Lairesse richtte zich vanaf dat moment op het verspreiden van de door hem gepropageerde classicistische kunsttheorie. Tot ver in de 18de eeuw bleven zijn schilderkunst en boeken populair en invloedrijk.

Ons nationale zelfbeeld

In de 19de eeuw kwam er twist en werd zijn theorie niet meer gewaardeerd: nationalistische kunstcritici vonden zijn werk niet ‘Hollandsch’ genoeg. De schilderijen en de schoonheidsidealen van De Lairesse zijn sinds de 19de eeuw in de kunsthistorische overzichtswerken verguisd of zelfs geheel weggelaten. Zijn ‘geïmporteerde’ classicisme paste niet bij het nationale zelfbeeld, zoals dit in de ‘volkse’ kunst van schilders als Rembrandt, Hals, Steen en Vermeer tot uitdrukking kwam. Deze beperkte blik op onze Gouden Eeuw werkt nog door tot op de dag van vandaag.

Daarom is het hoog tijd voor eerherstel. Dit boek geeft De Lairesse de plek terug in de kunstgeschiedenis die hij verdient.

Boek en tentoonstelling

Het Nederlandse boek heeft 176 pagina’s met 100 illustraties in kleur en zwart-wit met een formaat van 24 x 27 cm en kost €27,50. De tentoonstelling vind plaats in het Rijksmuseum Twenthe te Enschede van 10 september 2016 t/m 22 januari 2017.

Bewaren

De tentoonstelling ‘Pure Rubens’ toont het grootste overzicht van Rubens’ olieverfschetsen in 65 jaar. In de olieverfschets is de briljante toets van de kunstenaar zelf altijd aanwezig. Museum Boijmans Van Beuningen in Rotterdam en het Museo Nacional del Prado in Madrid werkten samen om de mooiste werken bijeen te brengen. Ze tonen de hand van de meester in al zijn facetten en verraden zijn temperament: gretig, levendig, overvloedig.

Olieverfschets
De ‘god van de schilders’, zo werd Rubens (1577-1640) door zijn tijdgenoten genoemd. Niet zonder reden: Rubens was één van de meest invloedrijke en succesvolle schilders van zijn tijd.

Rubens bereidde zijn werken doorgaans voor met een schets van olieverf op paneel. Een verrassende materiaalkeuze, want wie schetst er nu met olieverf?

Rubens was daarin niet de eerste, maar wel een cruciaal vernieuwer: niemand paste de olieverfschets op zo’n veelomvattende wijze toe als hij. Dat hij veel belang hechtte aan die schetsen, bleek na zijn overlijden.

Honderden olieverfschetsen had Rubens in zijn atelier bewaard. Museum Boijmans Van Beuningen en het Museo Nacional del Prado in Madrid bezitten beide een unieke verzameling olieverfschetsen.

Mooiste Rubens schetsen in Rotterdam
De  tentoonstelling ‘Pure Rubens’ geeft voor heel even toegang tot de kamer waarin Rubens zijn meest persoonlijke werken bewaarde.

De selectie schetsen uit beide musea is aangevuld met bruiklenen van over de hele wereld zoals werken uit de Metropolitan Museum of Art in New York, het Art Institute in Chicago, The J. Paul Getty Museum in Los Angeles, Museo Thyssen-Bornemizsa in Madrid, The National Gallery in Londen en het Louvre in Parijs.

De 68 olieverfschetsen tonen de enorme reikwijdte van Rubens ’meesterschap’ en worden gecombineerd met een aantal van de grote schilderijen, prenten, voorbereidende tekeningen en een reusachtig tapijt van de meester.

Praktische informatie:
Museum Boijmans Van Beuningen, Museumpark 18-20, 3015 CX ROTTERDAM
Open: Di t/m zo van 11.00 – 17.00 uur, Extra open op maandagen 15 en 22 oktober 2018
De tentoonstelling is tot en met 13 januari 2019 te zien in Museum Boijmans Van Beuningen.

Lezersaanbieding - Pure Rubens in Rotterdam-Arrangement
De mooiste olieverfschetsen uit de hele wereld zijn bij elkaar gebracht in het museum. Je komt dicht bij Rubens, zijn persoon en manier van werken. Een gids neemt je mee langs de meesterwerken. Sluit je bezoek gezellig af in de Espressobar met koffie of thee en iets lekkers.

Uiteraard is er tijd om ook de rest van het museum op eigen gelegenheid te bezoeken!

Data:
20 en 27 oktober 2018
Tijden:
14.00 - 15.00 uur: rondleiding met gids
15.00 - 15.30 uur: koffie/thee en taart in de Espressobar van Museum Boijmans van Beuningen
Prijzen p.p.:
* abonnees met Museumjaarkaart: € 17,50
* abonnees zonder Museumjaarkaart: € 30,-
* niet-abonnees met Museumjaarkaart: € 20,-
* niet-abonnees zonder Museumjaarkaart: € 35,-
Inclusief:
Rondleiding, koffie/thee en taart en Museumentree € 20,- (of Museumkaarttoeslag à € 2,50)
Meld je snel aan!
In elk geval vóór 8 oktober, via artifex.nu/nouveau

 

 

Wie kent haar niet? Zangeres Anneke Grönloh is nog steeds een van de meest verkochte Nederlandse artiesten allertijden. Vrijdagochtend overleed ze op haar vakantieadres in Frankrijk, zo maakt haar management vandaag bekend.

Vorig jaar trad de zangeres nog voor het laatste op.

Grönloh is een van de best verkochte Nederlandse artiesten allertijden. Ze werd wereldberoemd door haar hit Brandend Zand dat in 1962 een halfjaar lang hoog in de hitlijsten stond. 

In die tijd was ze dan ook een heus stijlicoon. Haar bruiloft met Wim Jaap van de Wal was een heus society-event en werd onder grote belangstelling van het publiek voltrokken.

Zij verkocht meer dan 30 miljoen platen. In 2012 ontving ze daar een driedubbel platina album voor.

Grönloh was behalve in Nederland heel populair in Duitsland en Azië. In 1964 vertegenwoordigde zij Nederland bij het Eurovisie Songfestival met het nummer Jij bent mijn leven. Zij behaalde hiermee de tiende plaats.

Hier hoor je dat optreden:

Vijftigjarig jubileum

In 2009 straalde ze tijdens het concert ter ere van haar vijftigjarig jubileum als artieste. De zangeres trad op in de Koninklijke Schouwburg samen met bevriende collega's als Willeke Alberti, Ria Valk en Ronnie Tober.

Bron: NU.nl/Beeld: ANP