Werd Coco Chanel nog neerbuigend ‘dat naaistertje’ genoemd, nu zijn de couturières niet meer weg te denken uit de modewereld. Over de onstuitbare opmars van vrouwen in de mode gaat de expositie Femmes Fatales, nu te zien in het Haags Gemeentemuseum. 

Vivienne Westwood, Stella McCartney, Isabel Marant, topvrouwen met een modemerk dat hun naam draagt, wie kent hen niet?

Verrassender: ook bij voorname modehuizen met de naam van hun mannelijke oprichter bepalen vrouwelijke ontwerpers steeds vaker het beeld.

Article continues after the ad

Denk aan Maria Grazia Chiuri bij Dior, Carol Lim bij Kenzo, Sarah Burton bij Alexander McQueen en niet te vergeten Claire Waight Keller, die bij Givenchy tekende voor de inmiddels iconische trouwjurk van Meghan Markle.

Die opvallende vrouwelijke opmars was voor Madelief Hohé, modeconservator bij het Gemeente-museum Den Haag, reden om twee jaar geleden te gaan bouwen aan een grote expositie rond vrouwelijke modeontwerpers.

Op de barricaden

Femmes Fatales toont topstukken van alle grote hedendaagse vrouwelijke ontwerpers, onder wie de Nederlandse Iris van Herpen, die Lady Gaga tot haar vaste klanten rekent.

Maar de tentoonstelling belicht ook de lange weg die vrouwen hebben afgelegd sinds de laatste decennia van de zeventiende eeuw.

Gemaakt voor vrouwen

Hoe verklaart Madelief Hohé de sterke opmars van vrouwelijke ontwerpers? ‘Ik geloof niet in één verklaring, maar de stijl van vrouwelijke ontwerpers is vaak minder over the top.

Dat vinden veel vrouwen aantrekkelijk en het past ook beter bij hun huidige maatschappelijke positie. Al zie je in een land als Italië nog altijd meer bloot en glim, op de catwalk en in het straatbeeld. Blijkbaar is het daar nog minder geaccepteerd om je te kleden zoals je zelf wilt, en niet zoals mannen je het liefst zien.

Rei Kawabuko van Comme des Garçons zei dat ooit mooi: “Ik ontwerp geen kleren voor vrouwen met de mening van een man in het achterhoofd.”’ 

Je kunt niet generaliseren

Het is iets wat bij veel vrouwelijke ontwerpers opvalt: oprechte aandacht voor het vrouwenlichaam. ’Vaker dan bij mannen gaat het om “je fijn voelen”, dus om kledingstukken die bewegingsvrijheid geven en die worden uitgevoerd in soepele stoffen.

Die tendens is overigens niet nieuw. Prinses Beatrix droeg en draagt bijvoorbeeld altijd kleding van vrouwelijke ontwerpers als Theresia Vreugdenhil en Sheila de Vries, ongetwijfeld ook vanwege dat draagcomfort. Zoals Sheila de Vries zelf zegt: “Een arm moet wel omhoog kunnen.”

Maar je kunt niet generaliseren. Bij Iris van Herpen ligt het accent niet zozeer op draagbaarheid, maar meer op de nieuwe technologische mogelijkheden en middelen, zoals de 3D-printer.

En Vivienne Westwood zoekt weer op een andere manier de grenzen op. Ze provoceert graag, neemt vrouwbeelden op de hak, zoals met haar jurken met een queue de Paris, ofwel een hilarisch opgevulde bilpartij, die ze in 1994 introduceerde.

Zoiets zie ik een man nog niet gauw doen.’ 

De expositie Femmes Fatales, sterke vrouwen in de mode bekijk je tot en met 24 maart 2019 in het Haags Gemeentemuseum. Een absolute aanrader!     

In Nouveau lees je deze maand een uitgebreide reportage over deze bijzondere expositie. Leuk om te lezen voordat je gaat!

Beeld: Coco Chanel

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in