Week 2 van mijn afvaluitdaging: 5 kilo kwijt in 5 weken. Vorige week paste ik mijn eetpatroon aan, deze week is het tijd voor meer vetverbranding!

Afgevallen tot nu toe: 0,8 kilo, het begin is er.

More content below the advertising

Maar ik zal ook iets aan mijn lichaamsbeweging moeten doen, want met een uurtje tennis in de week, raak ik die 5 kilo’s in 5 weken niet kwijt.

Hardlopen zit er voor mij niet in door een blessure, maar ik heb een prima alternatief gevonden dat meer op krachttraining is gebaseerd: YouTube. Voordeel: Het is gratis en ik ben snel weer thuis.

Ik heb mijn Yoga-matje afgestoft en op mijn televisie YouTube opgezocht. Ik kies elke dag een work-out van minimaal een halfuur. Dit zijn mijn 4 favorieten:

1. 30-Minute Strength, Cardio, and Pilates Core Workout van Kit Rich

Veel oefeningen voor je ‘core’ (buikspieren en onderrug) en squads totdat je een ons weegt, maar je krijgt er wel goede benen van! Dat maak ik op uit de verzuring die voel na de oefeningen.

De motivatie van Kit Rich is Amerikaans, maar wel nuttig: Honor your process is haar mantra en mijne nu ook, ik doe alles op mijn eigen tempo, maar merk al best snel verschil!

Naar de video

2. 30-Minute Cardio Pilates For a Flat Belly

Ja, als we toch probleemgebieden aanpakken, dan die buik ook meteen maar! Wat ik fijn vind aan deze training, is dat je ook iemand kan volgen die de oefeningen in een lagere intensiteit doet.

Naar de video

3. Yoga with Adriene

Ik volg al een hele tijd de online yoga-lessen van Yoga with Adriene.

Zij heeft echt leuke series zoals 30-days challenge en yoga for weight loss (!). Gelukkig heeft ze een gezonde dosis zelfspot en zelfs een yoga-les voor als je een kater hebt. Adriene begrijpt me.

Naar de video

4. Benen als een Victoria’s Secret Model: ja graag!

Deze Booty-, Thigh-, and Abs-Toning Workout From a Victoria's Secret Model Trainer is ook leuk. Veel ‘vloerwerk’ en de trainer is ook niet rot om naar te kijken.

Naar de video

Wil je liever een Nederlands gesproken video? Zoek dan online op pilates video en je krijgt meteen wat Nederlandse video's voorgeschoteld.

Voedingspatroon

Goed, ik heb mijn voedingspatroon aangepast zoals je vorige week hebt kunnen lezen in deze blog. Ik heb één keer gespijbeld toen de schaal met bitterballen voorbij kwam na een tenniswedstrijd, maar ja, ik had wel getennist, dus vooruit.

Verder gaat het met het eten goed:

Ik ontbijt stevig met havermout op basis van water. Dat ziet er op Instagram-accounts van foodies echt súperlekker uit, maar het lijkt bij mij meer iets om de gaten in de muur mee te vullen. Met zwarte bessen, wat chia-zaad, ongebrande noten en kaneel maak ik er nog iets van. Voordeel: geen trek tot een uur of 12:00.

Lunch is meestal een salade met een dressing op basis van yoghurt of olijfolie.

Verder houd ik me aan deze 5 regels

Volgende week hoor je wat het resultaat is en geef ik je mijn 3 favoriete recepten voor lekkere recepten die goed voor je zijn. 

Tot dan!

Volg de redactie

In de maand januari gaat de Nouveau-redactie op een andere tour. Inge wil graag weer wat afvallen en doet dat met Cambridge, Claudia doet de Vegan Switch en Wies gaat voor Dry January.

 

Ooit ben ik begonnen met het lezen van een boek van Sonja Bakker. Dat heb ik na ongeveer 4 bladzijden weggelegd, maar op die bladzijden stonden toevallig wel de richtlijnen waar ik vorig jaar 10 kilo mee afviel.

Zoals Kate Moss zegt: ‘Nothing tastes as good as feeling skinny does.’ Nu ambieer ik geen maatje á la Moss hoor, maar het moet gezegd: ik zit gewoon lekkerder in mijn vel ik iets minder weeg dan nu.

More content below the advertising

Hoe ik ga afvallen?

Door mijn voedingspatroon aan te passen en meer te bewegen. En ik wil het helemaal zelf doen. Geen diëten, diëtisten of shakes en ook geen sportschool. Echt, op eigen kracht.

Vorig jaar ben ik daar al 10 kilo van afgevallen en de 8 die daarvan over zijn, ik ben wel weer wat aangekomen, moeten zéker gehalveerd worden.

Startgewicht: 75,9 kilo, schoon aan de haak.

Streefgewicht: als de 1 in de schaal zit, ben ik tevreden, 70,9 is het target, maar met 71,9 ben ik ook al heel blij. Het moet wel leuk blijven.

De 5 aanpassingen waar ik in 5 weken 5 kilo mee afval

1. Alcohol beperken tot een minimum

Dat betekent: alleen een glas wijn als de gelegenheid zich voordoet en niet uit gewoonte. En het kan ook gewoon bij eentje blijven.

Volgens het Voedingscentrum bevat een glas chardonnay, mijn voorkeur, 67 calorieën. De ellende is alleen dat er ook een dot suiker in zit en die kan ik zo op mijn heupen plakken. Minder is beter lijkt de logische conclusie.

2. Hoeveelheden aanpassen

Deze heb ik van Sonja. Voor het avondeten: 75 gram vlees of 100 gram vis, 1 schep koolhydraten (aardappel, pasta, rijst, bij voorkeur volkoren), onbeperkt groenten en niet meer eten na 20:00. Dat laatste is nog het lastigst, maar daar houd ik me aan.

3. Koolhydraten vervangen voor groenten

Ik ben zelfs gevallen voor de bloemkoolrijst. In een roerbakgerecht of tomatensaus is dat nog best te doen. En bloemkool is ook goed voor mijn portie DIM (diindolymethaan). Dat is belangrijk voor mijn hormoonhuishouding. Letterlijk een beetje dimmen.

Lees ook: 40+ 50+ 60+ dit is de goede voeding voor je leeftijd

4. Kaas beperken tot een minimum

Zucht. Met pijn in het hart. Maar ik weet: het is niet voor altijd.

5. Verantwoord snacken

Er blijken best wat smakelijke alternatieven voor mijn geliefde bitterbal, chips en toastjes. Rookvlees met een cocktailaugurkje kan me best bekoren, popcorn met Italiaanse kruiden of een toastje gerookte zalm (wel vet, maar goed vet) is ook heel gezellig.

Oh en een eierkoek natuurlijk. Met dank aan Sonja.

Volgende week vertel ik je meer over mijn lichaamsbeweging. Want de centimeters tellen natuurlijk ook. Liever iets zwaarder en fit dan licht en slap. En ik laat je natuurlijk weten hoe het met mijn afvalrace gaat. Tot dan!

Volg de redactie

In de maand januari gaat de Nouveau-redactie op een andere tour. Inge wil graag weer wat afvallen en doet dat met Cambridge, Claudia doet de Vegan Switch en Wies gaat voor Dry January.

Nu in Nouveau

Deze maand lees je in Nouveau alles over krachttraining en waarom dat belangrijk is als je de 50 gepasseerd bent, je leest over de nieuwste dieet- en sporttrends en over healthy aging en stylish slank. Nu in de winkel!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Ook de redactie wil weer wat gezonder gaan leven. Strak en slank 2019 in. Op onze eigen manier doen we aan healthy ageing. Volg ons deze maand online. Elke redacteur heeft haar eigen thema en blogt erover. Doe je mee?

Wies blogt over of ze DRY JANUARY volhoudt

More content below the advertising

Welk dieet ga je doen?  Dry january

Waarom wil je afvallen?  Ik wil niet afvallen maar wel mijn lever even rust gunnen. Alcohol is slecht, dus een pauze inlassen kan geen kwaad.

Waarom juist dit dieet? Een maand is voor mij te overzien. Ik ben nog niet toe aan helemaal stoppen. In deze maand kan ik ervaren wat niet drinken met  me doet.

Wat is je doel? Mijn doel is ná deze maand minder te drinken dan voorheen.

Waar zie je een uitdaging/probleem? De uitdagingen zijn de sociale afspraken. Hoe kom ik feestjes, borrels en etentjes door zonder te drinken?! Ik hoop in te zien dat het ook echt wel minder kan.

Inge gaat wéér proberen met het CAMBRIDGE-dieet de overgangskilo’s in toom te houden.

Waarom wil je afvallen? Vorig jaar ben ik totaal 15 kilo afgevallen waarvan er nu weer 6 kilo’s aanzitten. Deze wil ik er weer af hebben.

Waarom juist dit dieet? Ik ben er achter gekomen dat dit dieet voor mij het beste werkt. Ik begin met twee weken alleen maar shakes en hierna ga je weer opbouwen. Ik weet nu de eerste twee weken geen afspraken maken en daarna kan ik weer gewoon elke avond eten.

Dus ik kan wel gewoon uit eten en dan een heerlijke salade eten.

Wat is je doel? 6 kilo afvallen

Waar zie je een uitdaging/probleem? Ik zie geen problemen de komende weken. De problemen komen daarna om weer op gewicht te blijven. Dat is deze keer ook niet geheel gelukt. Vorig jaar ben ik daarnaast ook gaan sporten en dat doe ik niet meer.

Dus een uitdaging wordt het om het sporten weer op te pakken. 

Hoe leef je er naartoe? Ik wist al voor de kerst dat ik dit wilde gaan toen. Ik heb echt alles gegeten en gedronken tijdens de kerstperiode. Hierdoor is mijn motivatie heel groot.

Ik kijk terug op een heerlijke periode en weet nu waarom ik de komende periode weer even alles op de handrem moet zetten. 

Claudia gaat de VEGAN SWITCH doen van het bedrijf dat ook SPORTVASTEN op het menu heeft.

Welk dieet ga je volgen? The Vegan Switch, in tien dagen met groente je lever & darmen reinigen.

Waarom wil je afvallen? Paar kilootjes te veel, niet dramatisch, maar ik wil weer even bewustzijn voor mijn lichaam.

Waarom juist dit dieet? The Vegan Switch is ontwikkeld door Drs. Remco Verkaik, een sportcoach die ik hoog heb zitten.

Heb twee keer eerder zijn Sportvasten methode gevolgd. Met waanzinnig effect. Vind ik alleen te zwaar voor nu (januari daar te koud voor), een sympathiekere methode is deze Vegan variant, mag je gewoon drie keer per dag blijven eten. Alle tien dagen.

Wat is je doel? Fit worden, en mijn lichaam voorjaars-klaar maken.

Waar zie je een uitdaging/probleem? Nadenken. Merk dat ik veel ongecontroleerde snaai-momenten heb, zelfs een appel mag tussendoor niet. Moet goed bij de les blijven. Heb trouwens ook al  een etentje met vriendinnen afgezegd, vond ik te veel kat op spek binden.

Hoe leef je er naartoe? Ben dag later begonnen, omdat ik op eerste dag nog te katerig was. Had toen per se een gebakken ei nodig. Om deze levensstijl te volgen, moet je namelijk wel in topconditie zijn.

Lees hier Claudia's eerste afvalblogblog: Waarom ik met sportvasten wél kan afvallen.

Merijn houdt het op de help-yourself at home-methode: 5 KILO IN 5 WEKEN

Welk dieet ga je doen? Echt een dieet volgen, werkt voor mij niet. Ik word sacherijnig van alle regeltjes, shakes en beperkingen. Ik ga minder (tot geen) alcohol drinken, vermijd koolhydraten of vervang ze voor groenten. Daarnaast doe ik dagelijks een halfuurtje pilates.

Waarom wil je afvallen? Ik heb de laatste tijd best last van wat vroege overgangsklachten en ik heb continu pijntjes en blessures. Ik wil de optimale omstandigheden creëren voor mijn lichaam.

Waarom juist dit dieet? Vorig jaar ben ik hiermee 10 kilo afgevallen (van 86 naar 76 kg). Daarna volgde een plateaufase. Ik denk dat ik met 5 kilootjes minder nét iets fitter en sterker ben. Dus ik wil nog even heractiveren.

Wat is je doel? 5 kilo dus, maar 4 is ook goed. Ik wil gewoon weer lekker in mijn vel zitten.

Waar zie je een uitdaging/probleem? Zie ik niet echt. Ik weet van mezelf dat als ik de knop omzet, ik hier verder weinig moeite mee heb. Het is een investering in mezelf, dan is nee zeggen tegen een gebakje of een glas wijn een eitje. En het is niet voor altijd hé, dat houdt me op de been.

Hoe leef je er naartoe? Ik begin een weekje later dan de rest. Ik ga nog even naar de sneeuw en goede wijn, schnapps en kaasfondue horen daarbij. Dus ik ga nog even een paar dagen los.

Vanaf vandaag lees je elke dag op Nouveau.nl een afvalblog van de redactie. Of volg ons op Facebook en blijf zo op de hoogte!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in