Een halfjaar geleden opende Teng Janssen op de Amsterdamse Beethovenstraat. Wij waren er nog niet geweest. Nu ligt het ook niet bepaald in onze loop, maar dat is dan ook ons enige excuus. Op een regenachtige, doordeweekse avond, stappen we de drempel over. Mijn ‘Partner in dine’ zit al aan de bar en nipt aan haar eerste cocktail. Binnen vijf minuten zijn we het Nederlandse weer vergeten, het lijkt wel zomer in Zuid.

Het restaurant is heel open en subtiel ingericht. Tafels staan op comfortabele afstand van elkaar en de chef overziet vanuit de half-open keuken heel de zaak.

Fusion-moe

Bij Teng wordt, zo horen we, fusion gekookt. Een term die we een beetje moe zijn, maar vooruit. Het draait hier om Aziatische en Mallorcaanse smaken. Vreemde combi? Volgens uitbater Olivier Janssen niet. 

Hij at op Mallorca bij Canela en was zó onder de indruk van de explosieve smaakcombinaties dat hij een samenwerking sloot met Chef Fabian Fuster. De sous-chef van Canela, Marc Raykowski, werd geposteerd in Teng Janssen en Fuster vliegt in eens in de zoveel tijd over vanuit Palma de Mallorca met nieuwe inspiratie.

We gaan voor 6 gangen in bescheiden porties. Fijn, want helemaal stampvol de tent uitrollen, is geen pretje.

De hoogtepunten

In Palma de Mallorca waagde Chef Fuster het eens de ingewikkelde coquille van de kaart te halen. De reacties daarop zal hij niet licht vergeten en daarom kunnen wij er nu ook van genieten. Gelukkig!

De zilt-zoete zeevrucht is precies goed gaar en danst op de papillen door de verschillende texturen en smaken. We zouden er met alle liefde een bord van op kunnen, maar genieten zit ook in beperking en het wensen naar meer, verzuchten we.

Het andere hoogtepunt zit meer aan het einde van het menu. De tataki is zo zacht als boter en dun gesneden als een postzegel. De robuuste smaak van zwarte knoflook en Aziatische specerijen tilt het vlees naar ongekende hoogten. We zijn er een beetje stil van.

Ook de fake tartare, een signature dish van Fuster, mag er zijn. Een gerecht als een schilderijtje.

Wijnkaart

Teng heeft wel 20 wijnen ‘op glas’. Zo proberen we graag iets nieuws uit. De leverancier B.J. de Logie zit op de hoek. Flessen wijn gaan hier niet 2 of 3 keer ‘over de kop’, zoals in veel restaurants, maar krijgen een price-up van 15 €.

Vooral voor de buurtbewoners is dat een zegen, want het terras belooft deze zomer een hit te worden. Dan is keus uit 100 charmant geprijsde wijnen, een weelde.

Een blijvertje

Wat ons betreft wel. Wij zijn overtuigd, fusion schudt, wanneer goed uitgevoerd, de smaakpapillen heerlijk wakker. Wij komen graag nog eens terug voor een zonovergoten lunch. Het terras ligt bijna heel de dag in de zon.

Ook voor een borrel met een glas goede wijn staat Teng hoog op onze lijst. En als we er dan toch zijn, laten we graag een paar van die goddelijke coquilles aanrukken.

We voorspellen dat hier, op deze manier, heel wat borrels prettig uit de hand lopen tot abondant diner.

Meer informatie of reserveren: www.tengjanssen.nl

 

Ooit ben ik begonnen met het lezen van een boek van Sonja Bakker. Dat heb ik na ongeveer 4 bladzijden weggelegd, maar op die bladzijden stonden toevallig wel de richtlijnen waar ik vorig jaar 10 kilo mee afviel.

Zoals Kate Moss zegt: ‘Nothing tastes as good as feeling skinny does.’ Nu ambieer ik geen maatje á la Moss hoor, maar het moet gezegd: ik zit gewoon lekkerder in mijn vel ik iets minder weeg dan nu.

Hoe ik ga afvallen?

Door mijn voedingspatroon aan te passen en meer te bewegen. En ik wil het helemaal zelf doen. Geen diëten, diëtisten of shakes en ook geen sportschool. Echt, op eigen kracht.

Vorig jaar ben ik daar al 10 kilo van afgevallen en de 8 die daarvan over zijn, ik ben wel weer wat aangekomen, moeten zéker gehalveerd worden.

Startgewicht: 75,9 kilo, schoon aan de haak.

Streefgewicht: als de 1 in de schaal zit, ben ik tevreden, 70,9 is het target, maar met 71,9 ben ik ook al heel blij. Het moet wel leuk blijven.

De 5 aanpassingen waar ik in 5 weken 5 kilo mee afval

1. Alcohol beperken tot een minimum

Dat betekent: alleen een glas wijn als de gelegenheid zich voordoet en niet uit gewoonte. En het kan ook gewoon bij eentje blijven.

Volgens het Voedingscentrum bevat een glas chardonnay, mijn voorkeur, 67 calorieën. De ellende is alleen dat er ook een dot suiker in zit en die kan ik zo op mijn heupen plakken. Minder is beter lijkt de logische conclusie.

2. Hoeveelheden aanpassen

Deze heb ik van Sonja. Voor het avondeten: 75 gram vlees of 100 gram vis, 1 schep koolhydraten (aardappel, pasta, rijst, bij voorkeur volkoren), onbeperkt groenten en niet meer eten na 20:00. Dat laatste is nog het lastigst, maar daar houd ik me aan.

3. Koolhydraten vervangen voor groenten

Ik ben zelfs gevallen voor de bloemkoolrijst. In een roerbakgerecht of tomatensaus is dat nog best te doen. En bloemkool is ook goed voor mijn portie DIM (diindolymethaan). Dat is belangrijk voor mijn hormoonhuishouding. Letterlijk een beetje dimmen.

Lees ook: 40+ 50+ 60+ dit is de goede voeding voor je leeftijd

4. Kaas beperken tot een minimum

Zucht. Met pijn in het hart. Maar ik weet: het is niet voor altijd.

5. Verantwoord snacken

Er blijken best wat smakelijke alternatieven voor mijn geliefde bitterbal, chips en toastjes. Rookvlees met een cocktailaugurkje kan me best bekoren, popcorn met Italiaanse kruiden of een toastje gerookte zalm (wel vet, maar goed vet) is ook heel gezellig.

Oh en een eierkoek natuurlijk. Met dank aan Sonja.

Volgende week vertel ik je meer over mijn lichaamsbeweging. Want de centimeters tellen natuurlijk ook. Liever iets zwaarder en fit dan licht en slap. En ik laat je natuurlijk weten hoe het met mijn afvalrace gaat. Tot dan!

Volg de redactie

In de maand januari gaat de Nouveau-redactie op een andere tour. Inge wil graag weer wat afvallen en doet dat met Cambridge, Claudia doet de Vegan Switch en Wies gaat voor Dry January.

Nu in Nouveau

Deze maand lees je in Nouveau alles over krachttraining en waarom dat belangrijk is als je de 50 gepasseerd bent, je leest over de nieuwste dieet- en sporttrends en over healthy aging en stylish slank. Nu in de winkel!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Ook de redactie wil weer wat gezonder gaan leven. Strak en slank 2019 in. Op onze eigen manier doen we aan healthy ageing. Volg ons deze maand online. Elke redacteur heeft haar eigen thema en blogt erover. Doe je mee?

Wies blogt over of ze DRY JANUARY volhoudt

Welk dieet ga je doen?  Dry january

Waarom wil je afvallen?  Ik wil niet afvallen maar wel mijn lever even rust gunnen. Alcohol is slecht, dus een pauze inlassen kan geen kwaad.

Waarom juist dit dieet? Een maand is voor mij te overzien. Ik ben nog niet toe aan helemaal stoppen. In deze maand kan ik ervaren wat niet drinken met  me doet.

Wat is je doel? Mijn doel is ná deze maand minder te drinken dan voorheen.

Waar zie je een uitdaging/probleem? De uitdagingen zijn de sociale afspraken. Hoe kom ik feestjes, borrels en etentjes door zonder te drinken?! Ik hoop in te zien dat het ook echt wel minder kan.

Inge gaat wéér proberen met het CAMBRIDGE-dieet de overgangskilo’s in toom te houden.

Waarom wil je afvallen? Vorig jaar ben ik totaal 15 kilo afgevallen waarvan er nu weer 6 kilo’s aanzitten. Deze wil ik er weer af hebben.

Waarom juist dit dieet? Ik ben er achter gekomen dat dit dieet voor mij het beste werkt. Ik begin met twee weken alleen maar shakes en hierna ga je weer opbouwen. Ik weet nu de eerste twee weken geen afspraken maken en daarna kan ik weer gewoon elke avond eten.

Dus ik kan wel gewoon uit eten en dan een heerlijke salade eten.

Wat is je doel? 6 kilo afvallen

Waar zie je een uitdaging/probleem? Ik zie geen problemen de komende weken. De problemen komen daarna om weer op gewicht te blijven. Dat is deze keer ook niet geheel gelukt. Vorig jaar ben ik daarnaast ook gaan sporten en dat doe ik niet meer.

Dus een uitdaging wordt het om het sporten weer op te pakken. 

Hoe leef je er naartoe? Ik wist al voor de kerst dat ik dit wilde gaan toen. Ik heb echt alles gegeten en gedronken tijdens de kerstperiode. Hierdoor is mijn motivatie heel groot.

Ik kijk terug op een heerlijke periode en weet nu waarom ik de komende periode weer even alles op de handrem moet zetten. 

Claudia gaat de VEGAN SWITCH doen van het bedrijf dat ook SPORTVASTEN op het menu heeft.

Welk dieet ga je volgen? The Vegan Switch, in tien dagen met groente je lever & darmen reinigen.

Waarom wil je afvallen? Paar kilootjes te veel, niet dramatisch, maar ik wil weer even bewustzijn voor mijn lichaam.

Waarom juist dit dieet? The Vegan Switch is ontwikkeld door Drs. Remco Verkaik, een sportcoach die ik hoog heb zitten.

Heb twee keer eerder zijn Sportvasten methode gevolgd. Met waanzinnig effect. Vind ik alleen te zwaar voor nu (januari daar te koud voor), een sympathiekere methode is deze Vegan variant, mag je gewoon drie keer per dag blijven eten. Alle tien dagen.

Wat is je doel? Fit worden, en mijn lichaam voorjaars-klaar maken.

Waar zie je een uitdaging/probleem? Nadenken. Merk dat ik veel ongecontroleerde snaai-momenten heb, zelfs een appel mag tussendoor niet. Moet goed bij de les blijven. Heb trouwens ook al  een etentje met vriendinnen afgezegd, vond ik te veel kat op spek binden.

Hoe leef je er naartoe? Ben dag later begonnen, omdat ik op eerste dag nog te katerig was. Had toen per se een gebakken ei nodig. Om deze levensstijl te volgen, moet je namelijk wel in topconditie zijn.

Lees hier Claudia's eerste afvalblogblog: Waarom ik met sportvasten wél kan afvallen.

Merijn houdt het op de help-yourself at home-methode: 5 KILO IN 5 WEKEN

Welk dieet ga je doen? Echt een dieet volgen, werkt voor mij niet. Ik word sacherijnig van alle regeltjes, shakes en beperkingen. Ik ga minder (tot geen) alcohol drinken, vermijd koolhydraten of vervang ze voor groenten. Daarnaast doe ik dagelijks een halfuurtje pilates.

Waarom wil je afvallen? Ik heb de laatste tijd best last van wat vroege overgangsklachten en ik heb continu pijntjes en blessures. Ik wil de optimale omstandigheden creëren voor mijn lichaam.

Waarom juist dit dieet? Vorig jaar ben ik hiermee 10 kilo afgevallen (van 86 naar 76 kg). Daarna volgde een plateaufase. Ik denk dat ik met 5 kilootjes minder nét iets fitter en sterker ben. Dus ik wil nog even heractiveren.

Wat is je doel? 5 kilo dus, maar 4 is ook goed. Ik wil gewoon weer lekker in mijn vel zitten.

Waar zie je een uitdaging/probleem? Zie ik niet echt. Ik weet van mezelf dat als ik de knop omzet, ik hier verder weinig moeite mee heb. Het is een investering in mezelf, dan is nee zeggen tegen een gebakje of een glas wijn een eitje. En het is niet voor altijd hé, dat houdt me op de been.

Hoe leef je er naartoe? Ik begin een weekje later dan de rest. Ik ga nog even naar de sneeuw en goede wijn, schnapps en kaasfondue horen daarbij. Dus ik ga nog even een paar dagen los.

Vanaf vandaag lees je elke dag op Nouveau.nl een afvalblog van de redactie. Of volg ons op Facebook en blijf zo op de hoogte!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in