Na 5 dagen de projecten van Orange Babies in Zambia bezocht te hebben, landden Jeroen en Marie-Claire Witlox, zijn vrouw, weer in Nederland. Net zoals de afgelopen dagen, blogt Marie-Claire over hun ervaringen. Vandaag: Weer thuis.

Marie-Claire: "Wat is het weer fijn om thuis te zijn bij de liefste kinderen van de wereld. Onze kinderen hebben het geluk dat ze hier geboren zijn en leven in weelde. Wat hebben wij het hier toch goed.

Zo goed dat we misschien weleens voorbij gaan aan de essentie van het leven. Vergeten hoe dankbaar we mogen zijn voor het geluk dat we hebben gehad.

Al onze problemen verbleken

De verhalen die we gehoord hebben van kinderen die hun beiden ouders verloren hebben, ziek zijn, alleen door moeten. Hartverscheurend.

Al onze ‘problemen’ verbleken bij wat we hier gehoord hebben. Op sommige momenten schaamden we ons gewoon voor hoe goed wij het hebben.

Het enige dat je wilt doen als je de verhalen hoort en de liefde van de mensen voelt, is helpen. We hadden constant het gevoel dat we méér moeten doen met z’n allen.

Spaar, geef uit en deel!

Orange Babies heeft zo’n veelomvattend, geweldig project opgezet in Zambia dat wij niets anders willen doen dan jou als lezer vragen om een klein beetje van wat je hebt, te delen met zij die het ook verdienen en zo hard nodig hebben.

Ik heb een nieuw motto: Spaar, geef uit en deel! Het is zo mooi om te doen. Hier kun je een tikkie van €1,- sturen. Kleine moeite, groot gebaar! Dank je wel!" 

HELP JEROEN EN MARIE-CLAIRE

Samen met het echtpaar Van Koningsbrugge-Witlox wil Nouveau zichtbaarheid creëren voor een goed doel met stijl, substantie en spirit: Orange Babies.

Lezeressen kunnen doneren, en een week lang de belevenissen uit de eerste hand lezen. Voor donaties (klein of groot) ga naar www.jeroenvoororangebabies.nl

Beeld: Roger Neve

Week 2 van mijn afvaluitdaging: 5 kilo kwijt in 5 weken. Vorige week paste ik mijn eetpatroon aan, deze week is het tijd voor meer vetverbranding!

Afgevallen tot nu toe: 0,8 kilo, het begin is er.

Maar ik zal ook iets aan mijn lichaamsbeweging moeten doen, want met een uurtje tennis in de week, raak ik die 5 kilo’s in 5 weken niet kwijt.

Hardlopen zit er voor mij niet in door een blessure, maar ik heb een prima alternatief gevonden dat meer op krachttraining is gebaseerd: YouTube. Voordeel: Het is gratis en ik ben snel weer thuis.

Ik heb mijn Yoga-matje afgestoft en op mijn televisie YouTube opgezocht. Ik kies elke dag een work-out van minimaal een halfuur. Dit zijn mijn 4 favorieten:

1. 30-Minute Strength, Cardio, and Pilates Core Workout van Kit Rich

Veel oefeningen voor je ‘core’ (buikspieren en onderrug) en squads totdat je een ons weegt, maar je krijgt er wel goede benen van! Dat maak ik op uit de verzuring die voel na de oefeningen.

De motivatie van Kit Rich is Amerikaans, maar wel nuttig: Honor your process is haar mantra en mijne nu ook, ik doe alles op mijn eigen tempo, maar merk al best snel verschil!

Naar de video

2. 30-Minute Cardio Pilates For a Flat Belly

Ja, als we toch probleemgebieden aanpakken, dan die buik ook meteen maar! Wat ik fijn vind aan deze training, is dat je ook iemand kan volgen die de oefeningen in een lagere intensiteit doet.

Naar de video

3. Yoga with Adriene

Ik volg al een hele tijd de online yoga-lessen van Yoga with Adriene.

Zij heeft echt leuke series zoals 30-days challenge en yoga for weight loss (!). Gelukkig heeft ze een gezonde dosis zelfspot en zelfs een yoga-les voor als je een kater hebt. Adriene begrijpt me.

Naar de video

4. Benen als een Victoria’s Secret Model: ja graag!

Deze Booty-, Thigh-, and Abs-Toning Workout From a Victoria's Secret Model Trainer is ook leuk. Veel ‘vloerwerk’ en de trainer is ook niet rot om naar te kijken.

Naar de video

Wil je liever een Nederlands gesproken video? Zoek dan online op pilates video en je krijgt meteen wat Nederlandse video's voorgeschoteld.

Voedingspatroon

Goed, ik heb mijn voedingspatroon aangepast zoals je vorige week hebt kunnen lezen in deze blog. Ik heb één keer gespijbeld toen de schaal met bitterballen voorbij kwam na een tenniswedstrijd, maar ja, ik had wel getennist, dus vooruit.

Verder gaat het met het eten goed:

Ik ontbijt stevig met havermout op basis van water. Dat ziet er op Instagram-accounts van foodies echt súperlekker uit, maar het lijkt bij mij meer iets om de gaten in de muur mee te vullen. Met zwarte bessen, wat chia-zaad, ongebrande noten en kaneel maak ik er nog iets van. Voordeel: geen trek tot een uur of 12:00.

Lunch is meestal een salade met een dressing op basis van yoghurt of olijfolie.

Verder houd ik me aan deze 5 regels

Volgende week hoor je wat het resultaat is en geef ik je mijn 3 favoriete recepten voor lekkere recepten die goed voor je zijn. 

Tot dan!

Volg de redactie

In de maand januari gaat de Nouveau-redactie op een andere tour. Inge wil graag weer wat afvallen en doet dat met Cambridge, Claudia doet de Vegan Switch en Wies gaat voor Dry January.

 

Ooit ben ik begonnen met het lezen van een boek van Sonja Bakker. Dat heb ik na ongeveer 4 bladzijden weggelegd, maar op die bladzijden stonden toevallig wel de richtlijnen waar ik vorig jaar 10 kilo mee afviel.

Zoals Kate Moss zegt: ‘Nothing tastes as good as feeling skinny does.’ Nu ambieer ik geen maatje á la Moss hoor, maar het moet gezegd: ik zit gewoon lekkerder in mijn vel ik iets minder weeg dan nu.

Hoe ik ga afvallen?

Door mijn voedingspatroon aan te passen en meer te bewegen. En ik wil het helemaal zelf doen. Geen diëten, diëtisten of shakes en ook geen sportschool. Echt, op eigen kracht.

Vorig jaar ben ik daar al 10 kilo van afgevallen en de 8 die daarvan over zijn, ik ben wel weer wat aangekomen, moeten zéker gehalveerd worden.

Startgewicht: 75,9 kilo, schoon aan de haak.

Streefgewicht: als de 1 in de schaal zit, ben ik tevreden, 70,9 is het target, maar met 71,9 ben ik ook al heel blij. Het moet wel leuk blijven.

De 5 aanpassingen waar ik in 5 weken 5 kilo mee afval

1. Alcohol beperken tot een minimum

Dat betekent: alleen een glas wijn als de gelegenheid zich voordoet en niet uit gewoonte. En het kan ook gewoon bij eentje blijven.

Volgens het Voedingscentrum bevat een glas chardonnay, mijn voorkeur, 67 calorieën. De ellende is alleen dat er ook een dot suiker in zit en die kan ik zo op mijn heupen plakken. Minder is beter lijkt de logische conclusie.

2. Hoeveelheden aanpassen

Deze heb ik van Sonja. Voor het avondeten: 75 gram vlees of 100 gram vis, 1 schep koolhydraten (aardappel, pasta, rijst, bij voorkeur volkoren), onbeperkt groenten en niet meer eten na 20:00. Dat laatste is nog het lastigst, maar daar houd ik me aan.

3. Koolhydraten vervangen voor groenten

Ik ben zelfs gevallen voor de bloemkoolrijst. In een roerbakgerecht of tomatensaus is dat nog best te doen. En bloemkool is ook goed voor mijn portie DIM (diindolymethaan). Dat is belangrijk voor mijn hormoonhuishouding. Letterlijk een beetje dimmen.

Lees ook: 40+ 50+ 60+ dit is de goede voeding voor je leeftijd

4. Kaas beperken tot een minimum

Zucht. Met pijn in het hart. Maar ik weet: het is niet voor altijd.

5. Verantwoord snacken

Er blijken best wat smakelijke alternatieven voor mijn geliefde bitterbal, chips en toastjes. Rookvlees met een cocktailaugurkje kan me best bekoren, popcorn met Italiaanse kruiden of een toastje gerookte zalm (wel vet, maar goed vet) is ook heel gezellig.

Oh en een eierkoek natuurlijk. Met dank aan Sonja.

Volgende week vertel ik je meer over mijn lichaamsbeweging. Want de centimeters tellen natuurlijk ook. Liever iets zwaarder en fit dan licht en slap. En ik laat je natuurlijk weten hoe het met mijn afvalrace gaat. Tot dan!

Volg de redactie

In de maand januari gaat de Nouveau-redactie op een andere tour. Inge wil graag weer wat afvallen en doet dat met Cambridge, Claudia doet de Vegan Switch en Wies gaat voor Dry January.

Nu in Nouveau

Deze maand lees je in Nouveau alles over krachttraining en waarom dat belangrijk is als je de 50 gepasseerd bent, je leest over de nieuwste dieet- en sporttrends en over healthy aging en stylish slank. Nu in de winkel!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in