In de nacht van zaterdag 24 maart op zondag 25 maart, gaat de klok weer een uur vooruit naar Zomertijd. maar waarom eigenlijk? En hoe wen je er het makkelijkst aan? Hier een paar tips voor een goede nachtrust.

Over het algemeen heeft men iets meer last van de overgang naar Zomertijd dan naar de Wintertijd. Zeker avondmensen hebben het even zwaar. Zij komen moeilijk (er) in slaap op de voor hun bekende tijd, omdat het gevoelsmatig nog te vroeg is om te gaan slapen.

Maar de volgende ochtend gaat de klok voor hun gevoel een uur te vroeg af. Sommige mensen houden daar weken last van.

Hier een paar tips voor een snelle gewenning:

  1. Begin wat eerder met je aanpassing. Zet je klok op vrijdagavond alvast een halfuurtje vooruit. Nu werkt je telefoon daar niet aan mee, maar gevoelsmatig kan het wel schelen.
  2. Een halfuur voordat je gaat slapen, gaan alle schermen uit. Het licht van je telefoon, tablet of televisie zorgt ervoor dat je lichaam minder melatonine aanmaakt (slaaphormoon). Je zegt als het ware tegen je lijf dat het nog geen tijd is om te slapen. Lees liever nog even boek voordat je je kussen opzoekt en sluit de gordijnen alvast.
  3. Vergeet je snooze-button! Zorg, als je wekker gaat, dat je meteen opstaat, van snoozen gaat de aanpassing alleen langzamer.
  4. Het aanmaken van je slaaphormoon moet stoppen (al zegt je lijf néééé, nog heel even). Zorg daarom voor licht als je wakker wordt. Gordijnen open en zo mogelijk een blokje om op de vroege ochtend doet wonderen voor je biologische klok.
  5. Moeilijk wakker worden die eerste maandag? Het doet een 'pijn', maar als je zondag de wekker ook alvast vroeg zet, is de klap op de maandag niet zo groot.

Zomer- en Wintertijd, waarom eigenlijk?

In landen rondom de evenaar doen ze helemaal niet aan het verzetten van de klok. Nu zijn hun seizoenen ook minder uitgesproken dus je merkt minder verschil dan in Europa en Noord-Amerika. In de jaren '70 werd de Zomertijd in het leven geroepen.

Door meer gebruik te maken van daglicht, werd bespaard op elektrisch licht, in de oliecrisis was dat belangrijk. Nu dat niet meer het geval i, gaan steeds meer stemmen op om het halfjaarlijks verzetten van de klok te staken.

Klok voor- of achteruit?

Ezelsbruggetje: In het voorjaar gaat de klok een uur vooruit.

Beeld: ANP. Bron: NU.nl en Gezondheidsnet.nl

Cameron houdt op haar tijd wel van een beetje surfen. Zeker op het water met een vrij bleke huid, is het dan oppassen geblazen. Daarom houdt ze er een paar strenge zonnebrandregels op na.

De geboren Californische, die dol is op het strand, weet ook precies hoe zij de zon tijdens een stranddag te vriend kan houden.

Op haar website www.ourbodybook.com geeft zij daarvoor het recept:

  • Drink veel water
  • Eet vochtrijke snacks
  • Draag een hoed
  • Smeer jezelf, vijftien minuten vóórdat je de zon in gaat en vóórdat je je badkleding aantrekt, van top tot teen in met een goede zonnebrandcrème. En dat 'van top tot teen' bedoelt Cameron heel letterlijk; geen plekje mag worden overgeslagen.

En mocht de hermetische crèmelaag worden aangetast door kleding, handdoek, zeewater of zweet, werk hem dan onmiddellijk bij.

Want, zo zegt Cameron, ‘een ongelijke bruining is tot daaraan toe, maar een ongelijke verbranding…’ 

Beeld: ANP.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Mascara blijft lekker lang zitten met deze té makkelijke tip.

Als je dan toch elke ochtend tijd en aandacht aan je wimpers besteedt, wil je natuurlijk ook dat je mascara zo lang mogelijk mooi blijft zitten. En laat daar nou niet per se een duur long lasting product voor nodig zijn. Maar gewoon een beetje water! De truc hier is om je wimpers vochtig te maken vóór je de mascara aanbrengt. Dat maakt het aanbrengen bovendien gemakkelijker en geeft dus een langer, beter resultaat. Simpeler wordt het niet. 

 

 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl .Schrijf je in!