Met was extra beweging en een aanpassing op je dieet kom je al een heel eind. En de zomer is nu echt begonnen, dus je hebt nog even. Natuurlijk is voeding belangrijk voor je fitheid, maar ook je huid heeft veel baat bij de juiste voedingsstoffen. Zeker als je de zon in gaat.

1. Vitamine C

‘Zorg voor voldoende antioxidanten. Niet alleen in je huidverzorging, ook in je voeding,’ adviseert Jetske Ultee. ‘Vitamine C bijvoorbeeld. Deze goed onderzochte stof beschermt de huid niet alleen, maar helpt bijvoorbeeld ook bij de aanmaak van collageen.’

Article continues after the ad

2. Astaxanthine

Een nog krachtiger antioxidant is astaxanthine. ‘Die vind je in voeding als zalm, forel of garnalen. Er zijn ook speciale supplementen. Vooral in Japan wordt het nutriënt gezien als supersupplement tegen rimpels en andere tekenen van huidverval.’

3. Omega 3

Daarnaast zijn omega-3-vetzuren juist ook voor de oudere, droger wordende huid geen overbodige luxe. Ultee: ‘Samen met cholesterol en ceramiden vormen deze vette stofjes het natuurlijke beschermende waslaagje van de huid, waardoor die gehydrateerd en beschermd blijft.’

4. Q10

Ook gaat het co-enzym Q10 veroudering tegen: het is een voedingsstof die helpt huidcellen te voorzien van energie. ‘Door extra Q10 te slikken, kun je veroudering van de huid vertragen,’ zegt dermatoloog Stan Pavel op www.mijnhuidspecialist.nl.

5. Vitamine E

Ook tipt hij Vitamine E in combinatie met Vitamine C: ‘Vitamine E is een krachtige antioxidant, die vitamine C helpt in zijn werking. Ze remmen samen de ontstekingsreactie van de huid in de zon en beschermen je huid tegen zonneschade.’

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in