Speculaas, chocoladeletters, quiches, zelfgebakken taarten, liters glühwein en ga zo maar door. De winter - bomvol feestdagen - staat voor de deur. Knagen op een selderijstengel wil niemand. Maar hoe hou je die extra winterkilo's wél buiten de deur?

Gelukkig zijn er een aantal tips die hierbij helpen. 

Article continues after the ad

1. Happy spijsvertering

Allereerst is het heel belangrijk om rustig te eten en vooral goed te kauwen. Onderzoekers van Ohio State University zeggen dat je op zacht eten (yoghurt en soep) vijf tot tien keer moet kauwen en op dikker eten als brood, vlees en groenten zo’n dertig keer.

Waarom dit zo belangrijk is? Kauw je niet goed, verteert je eten niet goed en dan gaan er veel voedingsstoffen verloren. Daarnaast maak je met goed kauwen je spijsvertering ook heel blij.

Lees ook: Dit eten helpt tegen buikvet

2. Verboden voor snacks

Eet verder niet al te laat en neem al helemaal geen snack na het eten. Eet gewoon voldoende tijdens het avondeten waardoor je lang een verzadigd gevoel hebt. 

3. Water

Iedereen weet dat water goed is voor het lichaam. Drink sowieso twee liter per dag, dat is wat we ook nodig hebben. Oké, water is niet bepaald een sexy drankje, maar dat kun je er natuurlijk wel van maken. Voeg er bijvoorbeeld aardbeien, citroen, limoen of munt aan toe. 

4. Boodschappenlijstje

Het is een open deur, maar ga nooit naar de supermarkt als je trekt hebt. Wat ook helpt is om van te voren een lijstje te maken, zodat je niet zo snel in de verleiding komt om 'slechte' dingen te kopen.

5. Sporten

Blijf ook juist in de feestmaand december sporten. Ga wandelen, hardlopen, naar de sportschool, zwemmen of iets waar je happy van wordt. Maar blijf lekker bewegen. En wat helemaal helpt is iemand meenemen. Dan kom je echt wel van die bank af. 

Bron: Feeling  Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in