In de overgang maakt je lichaam minder vitamine D aan. Dat kan een groot aantal klachten geven, die je daar niet direct mee in verband zou brengen. Hoe herken je ze en wat kun je eraan doen?

Vitamine D is één van de weinige vitamines die je lichaam zelf aanmaakt. Daar heeft het UV-licht voor nodig, oftewel: zonlicht. Gelukkig hebben we daar in de Nederlandse zomer wel een klein voorraadje van.

Dan nog is het oppassen geblazen, want met een onbeschermde huid in de zon, is ook niet best.

Wat doet Vitamine D?

  • Zorgt voor een goede werking van je spieren
  • Zorgt ervoor dat het calcium (kalk) in je botten niet oplost, maar in je bloed wordt opgenomen en uiteindelijk uitgescheiden.
  • Goed voor je immuunsysteem. 
  • Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het beïnvloeden van je stemming en depressieve gevoelens
  • Belangrijk voor hart en bloedvaten 

Minder oestrogeen

Doordat je in- of na de overgang minder oestrogeen aanmaakt, loop je risico op een aantal gezondheidsproblemen.

Je kan osteoporose of botontkalking krijgen. Hierdoor krijg je last van je gewrichten. Daarnaast zijn vrouwen in de overgang gevoeliger voor hart- en vaatziekten, door de daling van het oestrogeen.

Ook stemmingswisselingen of depressieve gevoelens worden deels toegelicht aan je oestrogeenniveau. Allemaal dingen die Vitamine D (deels) op kan vangen.

Dus als je dáár ook een tekort aan hebt, dan merk je dat aan de volgende dingen: 

  • Je voelt je moe en lijkt een chronisch tekort energie te hebben
  • Spierpijn, spierkramp, spiertrillingen
  • Gewrichtspijn, ook als je je gewrichten niet overbelast hebt
  • Aanhoudende lusteloosheid
  • Hyperventilatie
  • Angstaanvallen
  • 's Nachts badend in het zweet wakker worden (van angstige gedachten)
  • Bloedend en pijnlijk tandvlees

Aanvullen

Het goede nieuws? Vitamine D kun je aanvullen. En wel met zonlicht. Tegenwoordig smeren we echter in de zon met zóveel UV-blockers (wat ook heel hard nodig is!) dat we op die manier vaak ook niet genoeg Vitamine D binnen krijgen.

Volgens dit artikel van De Energieke Vrouwenacademie is een kwartiertje in de zon, zónder huidbescherming, voldoende voor de aanmaak van genoeg Vitamine D.

We kunnen ook ons voedingspatroon aanpassen. Eet voldoende:

  • Vette vis zoals haring, zalm, makreel, sardines, tonijn en paling
  • Visolie (vooral de olie uit vissenlever, zoals levertraan)
  • Eierdooiers
  • Paddenstoelen, maar alleen als ze in het licht gekweekt zijn, niet de bekende witte champignons in de blauwe bakjes die onder lichtarme omstandigheden gekweekt zijn
  • Zuivel
  • Vlees

Maar zelfs als je dit eet, kan het heel goed zijn dat je nog steeds te weinig Vitamine D binnen krijgt.

Denk je dat je een Vitamine D tekort hebt?

Overleg dan met je huisarts hoe je dat tekort het beste aan kan vullen.

Bron: florencegaillard.nl. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Kaviaar is behalve een exquise ingrediënt op blini’s met zure room ook een weldaad voor de huid. Dat is nog eens win-win. Maar waarom zijn die viseitjes dan zo goed voor je huid?

Kaviaar zit barstensvol vitaminen, proteïnen en mineralen. Er zit ook veel vitamine A in, dat zorgt voor een gezonde huid en goed zicht. Niet alleen als je het op je huid smeert trouwens, deze vitaminen krijg je ook binnen als je het eet.

Als je een vermoeide, ietwat doffe huid hebt, kan een crême met kaviaarextract helpen om het weer een gezonde glow te geven.

Dit doet kaviaar-extract voor je huid:

  • De textuur en hydratatie verbetert
  • Daardoor zie je minder rimpels
  • De productie van collageen wordt aangewakkerd
  • Werkt anti-oxiderend en herstelt de huid
  • Verbetert de tint

La Prairie

La Prairie mengt sinds 1987 steureitjes (kaviaar) met een hydroglycolische oplossing die de werkzame stoffen uit de eitjes trekt.

Deze worden verwerkt in Skin Caviar, een van de meest exclusieve huidverzorgingsproducten die er zijn. Een potje van 50 ml kost in die tijd, omgerekend, ruim 400 euro.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Die ellendige love handles kwijtraken is best een klus, de buik is nu eenmaal een moeilijke zone. Naast lekker sporten is goede voeding ook heel belangrijk. Deze vijf voedingsmiddelen helpen je om buikvet te laten verdwijnen.

Zet de volgende producten op de boodschappenlijst.

1. Bonen en linzen

De reden dat deze vezelrijke bommetjes zo goed zijn: bonen en linzen zijn laag in calorieën en omdat ze vol vezels zitten geven ze ook nog eens een boost aan je metabolisme.

2. Groenten en fruit dat rijk is aan water

Vet bij de buik wordt vaak veroorzaakt door een verstopping. Naast dat je veel water (twee liter per dag) moet drinken is het goed om producten te eten die veel water bevatten. Denk bijvoorbeeld aan watermeloen, komkommers, selderij en bloemkool.

3. Bessen

Blauwe bessen, rode bessen of aalbessen. Eigenlijk zijn alle soorten bes goed voor de taille. De reden: het zijn niet alleen vitaminebommetjes, maar ook rijk aan antioxidanten, mineralen en vezels. En dat laatste is goed om je buikvet aan te pakken. Lekker en gezond snoepen dus.

4. Zoete aardappelen

Schep nog maar wat op, want zoete aardappelen zijn goed voor je taille. Deze aardappel bevat namelijk naast antioxidanten ook vezels. Maar ook bètacaroteen, deze stof beschermt niet alleen de huid maar is ook goed om buikvet aan te pakken.

5. Noten en zaden

Noten kun je met een gerust hart eten, want volgens verschillende studie maken deze hartige 'jongens' jouw taille slanker. Ze zijn daarnaast gewoon heel lekker en bevatten ook nog eens mineralen. Elke dag een handje noten eten, daar zeggen we geen nee tegen. 

Bron: PopSugar/Margriet Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in