In de overgang maakt je lichaam minder vitamine D aan. Dat kan een groot aantal klachten geven, die je daar niet direct mee in verband zou brengen. Hoe herken je ze en wat kun je eraan doen?

Vitamine D is één van de weinige vitamines die je lichaam zelf aanmaakt. Daar heeft het UV-licht voor nodig, oftewel: zonlicht. Gelukkig hebben we daar in de Nederlandse zomer wel een klein voorraadje van.

Dan nog is het oppassen geblazen, want met een onbeschermde huid in de zon, is ook niet best.

Wat doet Vitamine D?

  • Zorgt voor een goede werking van je spieren
  • Zorgt ervoor dat het calcium (kalk) in je botten niet oplost, maar in je bloed wordt opgenomen en uiteindelijk uitgescheiden.
  • Goed voor je immuunsysteem. 
  • Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het beïnvloeden van je stemming en depressieve gevoelens
  • Belangrijk voor hart en bloedvaten 

Minder oestrogeen

Doordat je in- of na de overgang minder oestrogeen aanmaakt, loop je risico op een aantal gezondheidsproblemen.

Je kan osteoporose of botontkalking krijgen. Hierdoor krijg je last van je gewrichten. Daarnaast zijn vrouwen in de overgang gevoeliger voor hart- en vaatziekten, door de daling van het oestrogeen.

Ook stemmingswisselingen of depressieve gevoelens worden deels toegelicht aan je oestrogeenniveau. Allemaal dingen die Vitamine D (deels) op kan vangen.

Dus als je dáár ook een tekort aan hebt, dan merk je dat aan de volgende dingen: 

  • Je voelt je moe en lijkt een chronisch tekort energie te hebben
  • Spierpijn, spierkramp, spiertrillingen
  • Gewrichtspijn, ook als je je gewrichten niet overbelast hebt
  • Aanhoudende lusteloosheid
  • Hyperventilatie
  • Angstaanvallen
  • 's Nachts badend in het zweet wakker worden (van angstige gedachten)
  • Bloedend en pijnlijk tandvlees

Aanvullen

Het goede nieuws? Vitamine D kun je aanvullen. En wel met zonlicht. Tegenwoordig smeren we echter in de zon met zóveel UV-blockers (wat ook heel hard nodig is!) dat we op die manier vaak ook niet genoeg Vitamine D binnen krijgen.

Volgens dit artikel van De Energieke Vrouwenacademie is een kwartiertje in de zon, zónder huidbescherming, voldoende voor de aanmaak van genoeg Vitamine D.

We kunnen ook ons voedingspatroon aanpassen. Eet voldoende:

  • Vette vis zoals haring, zalm, makreel, sardines, tonijn en paling
  • Visolie (vooral de olie uit vissenlever, zoals levertraan)
  • Eierdooiers
  • Paddenstoelen, maar alleen als ze in het licht gekweekt zijn, niet de bekende witte champignons in de blauwe bakjes die onder lichtarme omstandigheden gekweekt zijn
  • Zuivel
  • Vlees

Maar zelfs als je dit eet, kan het heel goed zijn dat je nog steeds te weinig Vitamine D binnen krijgt.

Denk je dat je een Vitamine D tekort hebt?

Overleg dan met je huisarts hoe je dat tekort het beste aan kan vullen.

Bron: florencegaillard.nl. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Voormalig model en moeder van topmodellen Bella en Gigi, Yolanda Hadid, is helemaal klaar met botox en fillers. Ze gaat weer voor puur natuur en geef haar eens ongelijk. Ze ziet er prachtig uit.

'Ik dacht dat ik al die onzin nodig had om te voldoen aan het perfecte beeld van de samenleving, zodat ik zou worden gezien als een mooie vrouw. We moeten leren accepteren dat we uniek zijn', schrijft ze op Instagram. 

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

❤️Fifty Five and smiling from the inside out.... Finally back to the original 1964. Living in a body free of breast implants, fillers, botox, exstensions and all the bullshit I thought I needed in order to keep up with what society conditioned me to believe what a sexy woman should look like until the toxicity of it all almost killed me.......... Your health is your wealth so please make educated decisions, research the partial information you’re given by our broken system before putting anything foreign in your body. It took me many years of undoing some bad choices I made for myself before I finally found the freedom to sustainable internal beauty and acceptance of what is the best version of myself by nobody’s standards but my own.........................It’s on us to learn to love our selves and celebrate our unique, one of a kind beauty at all ages as we move through this journey called “life”. Beauty has no meaning without your health................... #ShamelessSelfie #55 #BeautyStartsFromWithin #AgeComesWithWisdom

Een bericht gedeeld door YOLANDA (@yolanda.hadid) op

Sporten

Een mooie vrouw die weer voor au naturel gaat dus. Uiteraard heeft ze goede genen, maar zorgt ze ook goed voor haar lichaam. Zo is ze veel buiten te vinden en houdt ze van sporten. 

Wonderdrankje

Haar favoriete bezigheden: joggen, paardrijden en hele stukken wandelen. Dat alles doet ze zo'n vijf keer per week. Daarnaast is ze dol op gezond eten (veel groenten, fruit en granen). Een tip van Yolanda: een glas lauw water met citroen met cayennepeper en ahornsiroop op een nuchtere maag.

Bron: PopSugar Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Wie wil er nu niet elke dag stralend voor de dag komen? Oftewel die perfecte glow op je gezicht. We zitten nog maar aan het begin van het jaar 2019, maar er wordt al gesproken over dé trend van het jaar: de yoga-skin.

Dat is een bepaalde techniek die je huid een mooie, gezonde gloed geeft.

Helemaal echt

Make-upartieste van de sterren Sara Hill (onder meer Grace Jones en model Rosie Huntington-Whiteley) legt uit wat de yoga-skin precies inhoudt. “Yoga-huid is een look die echt aanvoelt."

Puur natuur

Eerdere trends draaiden vooral rond het creëren van een perfecte, vlekkeloze huidskleur. Sara: "Dat ziet er al snel niet meer natuurlijk uit. Een yoga-huid gaat daarentegen over het creëren van een heerlijke, frisse en sappige huid die er heel natuurlijk uitziet. Maar dan wel met dat tikkeltje extra. Stralend van gezondheid, zeg maar.”

Stappenplan

Sara legt uit hoe je het beste die yoga-huid krijgt. Breng allereerst je normale skincare aan op je gezicht, en geef deze op z’n minst vijf minuten om volledig in de huid te dringen. Breng daarna de primer aan. Maak vervolgens een mengeling van je eigen favoriete producten. 

Gebruik van de volgende verhoudingen:  60 à 70 procent foundation, 15 procent gezichtsolie, 10 procent vloeibare highlighter en optioneel 5 procent glow drops. Breng de mix vervolgens aan en duw het zachtjes in de huid. Et voilà: een stralende huid.

Bron: Het Laatste Nieuws  Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in