Van de naaldtruc tot en met pillendoosjes

Na twee maanden kan je mascara de prullenbak in, want dan gaat-ie klonteren en ook foundation en concealer kun je niet al te lang bewaren. Zonde toch? Daarom hebben wij een aantal trucs waardoor je toch extra lang van je make-up kunt genieten.

Om te beginnen pakken we de foundation erbij.

1. De naaldtruc
Is-ie bijna op? Pak er dan een naald of een zogenoemde injectorspuit bij. De reden: met die naald haal je zo alle product uit de verpakking en kun je de foundation nog een week langer gebruiken. En da's fijn.

2. De mascara
Uitgedroogde of klonterige mascara? Gooi hem niet meteen weg, maar doe de mascara even in wat warm water om de substantie weer vloeibaar te maken. Doe er daarna een paar druppels amandelolie in en je 'wimpermooimaker' is weer zo goed als nieuw.

3. De hack voor je lippenstift die bijna op is
Lippenstift bijna op? Ook de beste vriend voor je lippen kan tot het laatst gebruikt worden. Het enige wat je in huis moet hebben is een lenzenhouder. Haal de laatste restjes lipstick uit de huls met de achterkant van een lepeltje. Doe de lippenstift vervolgens per kleur in een lenzenhouder. Zo blijft-ie nog wat langer goed. Breng de lippenstift met een penseeltje aan. Handig toch?

4. Pillendoosjes
Komt er bijna niks meer uit je foundation of tube crème? Gooi ook deze twee niet meteen weg, want er is een oplossing. Vaak zit er toch een restje in wat je makkelijk kunt gebruiken. Knip daarom de achterkant open en doe het resterend product in een pillendoosje.

5. Make-up in poedervorm?
Heb je veel make-up in de vorm van poeder? Kan onhandig zijn, omdat bijvoorbeeld oogschaduw in kleine brokjes kan breken wanneer je het doosje laat vallen. Heel vervelend, maar ook daar is een truc voor. Voeg wat gedenatureerde alcohol toe aan de poeder.  Leg er daarna een tissue op en druk het goed aan. Laat het vervolgens een halve dag uitharden. 

Bron: Elle.be
Beeld: Pexels/Hollandse Hoogte

Julia Roberts, zucht, wat een prachtige vrouw: die smile, haar ogen, maar die prachtige huid. Ze wordt bijna 51 jaar, maar dat zou je haar niet geven. Die stralende huid dankt ze aan - uiteraard - haar genen, maar ook goede verzorging. Met één product als favoriet.

De Skin Food-crème van Weleda.

Rijtje sterren

De sterren gebruiken dus niet alleen maar dure producten, ook bepaalde budgettoppers zijn in de badkamer te vinden. Volgens Julia, maar ook Victoria Beckham en Adele zijn er verzot op, is het echt een wondersmeerseltje. 

Glans

De Skin Food-crème, bestaat uit alleen natuurlijk ingrediënten als calendula, amandelolie en kamille. Deze 'goedjes' zorgen ervoor dat de huid goed hydrateert, herstelt en glanst.

Vettige vriend

Het prettige van deze vettige vriend is ook nog eens dat je het overal op kunt smeren: gebarsten lippen, je voeten, ruwe handen en ga zo maar door.

Julia in InStyle: "Ik ben echt gek op deze crème. Ik smeer het op mijn handen nadat ik de vaat gedaan heb, maar ook mijn ellebogen en voeten neem ik meteen mee. Voordat ik het weet, heb ik alles uit de groene tube geknepen en is 'ie alweer op. Echt zo fijn is het."

Waar kopen?

Enthousiast geworden? Je vindt de Skin Food crème hier voor iets meer dan 5 euro.

Bron: InStyle Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

En wat zegt de deskundige over beautysupplementen? Werken ze? We vragen het Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie.

‘Het blijft een ingewikkeld onderwerp. Er is zo’n groot aanbod van producten, potjes met pillen die beloven de huid van binnenuit mooier te maken.

Vaak bevatten die middelen, ook wel nutricosmetics genoemd, ingrediënten als hyaluronzuur, vitamine C en een boel andere antioxidanten. De bekendste zijn carotenoïden, lycopeen, luteïne, astaxanthine en polyfenolen.

Je komt daarnaast veel visoliën en/of omega 3-vetzuren tegen. Net als collageen of collageen bevorderende stoffen.

Die ingrediënten kunnen op zichzelf inderdaad allemaal bijdragen aan een gezonde, mooie huid. En van alle genoemde voorbeelden is het positieve effect op de huid ook in verschillende onderzoeken aangetoond; met name vitamine C is breed onderzocht.

Het ontbreekt nog aan onafhankelijke bewijzen

Het lastige bij dit type onderwerpen blijft echter de vraag of het huid verbeterende effect daadwerkelijk bereikt wordt door een bepaald supplement te slikken of stiekem ook door het gebruik van bepaalde huidverzorging, je voedingsgewoonten en andere omstandigheden.

Wat neem je? Hoeveel neem je ervan? En zijn de resultaten van de onderzoeken misschien een beetje gekleurd doordat achter de studie een producent van vitamines zit?

Het is zeker niet ondenkbaar dat het innemen van vitamines en andere ingrediënten in pilvorm iets voor je huid zou kunnen betekenen. Ik zie regelmatig, steeds vaker, prikkelende onderzoeksresultaten.

Helaas is de kwaliteit van de studies vaak wel onder de maat. Ik vind het dus heel lastig om specifieke producten aan te bevelen of andere adviezen te geven. Het ontbreekt namelijk nog te zeer aan échte onafhankelijke en overtuigende bewijzen.

'Ik slik zelf ook iets extra's'

Tegelijkertijd weet ik één ding wel heel zeker en dat is dat je voeding en de conditie van je huid niet los van elkaar staan. En dat bijvoorbeeld ook ons microbioom daarop van invloed is. Ook het onderzoek naar probiotica volg ik daarom met veel belangstelling.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf ook wat extra’s slik bovenop mijn huidverzorging en voeding, namelijk een supplement met vitamine D en magnesium.

Hoewel ik probeer gezond en gevarieerd te eten, is het lastig om alleen door middel van voeding een voldoende hoog niveau te behalen. In de zomermaanden slik ik daarbij vaak ook een combinatiepreparaat van astaxanthine met omega-3.

Astaxanthine is net als vitamine C een antioxidant, maar dan een heel krachtige. De stof wordt als natuurlijke bescherming tegen de zon gemaakt door “beestjes” als algen en plankton. Zo komt het uiteindelijk ook in ons voedsel terecht.

Astaxanthine geeft het “roze kleurtje” aan bijvoorbeeld zalm, garnalen en kreeft. Voor wie dat niet dagelijks op zijn menu heeft staan, bestaan er dus supplementen. Onderzoek laat zien dat het dagelijks slikken van vier milligram je al na twee weken beschermt tegen zonschade.

Supplementen zijn géén vervangers van voeding

Maar wat ik niet voldoende kan benadrukken: bedenk goed dat supplementen geen vervangers van voeding of van bijvoorbeeld zonnebrandcrème zijn.

Verder is het belangrijk om te weten dat bepaalde stoffen veel beter van buitenaf kunnen worden aangebracht.

Maar bovenal geldt bij supplementen zeker niet altijd het principe van “baat het niet, dan schaadt het niet”. We weten uit bepaalde onderzoeken dat niet alle supplementen ongelimiteerd en zonder nadelen kunnen worden ingenomen.

Zo kan een heel hoge dosis betacaroteen bij rokers juist het risico op longkanker verhógen. Ook is het niet verstandig te overdrijven met bijvoorbeeld vitamine C in verband met onder meer maag- en darmklachten. Ook vitamine B6 kan problemen geven, met name met het zenuwstelsel.

Verder is het zo dat de kwaliteit van supplementen echt heel erg kan variëren. Zo kunnen antioxidanten die slecht verpakt of oud zijn bijvoorbeeld al in de verpakking oxideren en dat kan echt kwaad! Daar is helaas geen enkele controle op.’

Meer lezen

Jetske Ultee schrijft regelmatig over voedingsstoffen en antioxidanten op haar blog dr-jetskeultee.nl.

Voedingssupplementen lijken het ideale middel om aan dikker haar of een stralende huid te komen. Een dosis vitaminen slikken en simpelweg het resultaat afwachten. Maar werkt het echt?

De Nouveau redactie nam de proef op de som en testte 5 verschillende voedingssupplement. De resultaten lees je nu in Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in