Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

L'histoire de La Prairie: dankzij kaviaar en swissness de standaard in anti-aging

Nouveau duikt in de geschiedenis van toonaangevende merken. Deze keer staat het Zwitserse cosmeticamerk La Prairie in de schijnwerpers.  In 1931 experimenteert professor Paul Niehans in  Clinique La Prairie te Montreux met celtherapie. Hierbij wordt celmateriaal gebruikt om het immuunsysteem te s...

L'histoire de La Prairie: dankzij kaviaar en swissness de standaard in anti-aging

Nouveau duikt in de geschiedenis van toonaangevende merken. Deze keer staat het Zwitserse cosmeticamerk La Prairie in de schijnwerpers. 

In 1931 experimenteert professor Paul Niehans in  Clinique La Prairie te Montreux met celtherapie. Hierbij wordt celmateriaal gebruikt om het immuunsysteem te stimuleren, zodat het lichaam beter in staat is beschadigde weefsels te repareren.

Het motto 'niet jaren toevoegen aan het leven, maar leven aan de jaren' is een doorslaand succes. Nadat Paus Pius Xll een kuur ondergaat, volgen celebrities, sporters en royals als Marlene Dietrich, Miles Davis en Gloria Swanson.

Zes jaar na de dood van Niehans, wordt  de kliniek in 1976 overgenomen door ondernemer Armin Mattli. Hij zet in op wetenschappelijk onderzoek. Zelf is hij maar al te graag proefkonijn. Op 81-jarige leeftijd ziet hij eruit als een fitte zestiger.De meest succesvolle therapie die stopt de veroudering niet per sé, maar vertraagt die wel.

In 1978 brengt La Prairie Cosmetics de eerste huidverzorgingsproducten op basis van celtherapie op de markt. Een kleine vier jaar later splitst Clinique La Prairie zich af van Laboratoires La Prairie. De kliniek zet breder in op wellness, de wetenschappelijke afdeling voor de ontwikkeling van producten om (huid)veroudering tegen te gaan.

Kaviaar

La Prairie mengt in 1987 steureitjes (kaviaar) met een hydroglycolische oplossing die de werkzame stoffen uit de eitjes trekt. Deze worden verwerkt in Skin Caviar, een van de meest exclusieve huidverzorgingsproducten die er zijn. Een potje van 50 ml kost ruim 400 euro.

Beiersdorf lijft Laboratoires La Prairie in begin jaren '90. Ooit bestond de lijn uit twee potjes en een tube, nu omvat alleen de Skin Caviar-collectie al twaalf producten.

Persoonlijk

In het online tijdperk blijft La Prairie investeren in persoonlijk contact. Het succes zit in het doorvragen aan de balie. Hoe voelt het product op de huid? 

La Prairie ziet vervuiling als de nieuwe UV-straling. Met goede huidverzorging, heeft make-up niet langer prioriteit volgens het merk.

De nieuwste aanwinst in de collectie is de Skin Caviar Absolute Filler. De krachtigste voedingsstoffen uit kaviaar worden geëxtraheerd. Hierdoor herstelt het volume van je huid, waardoor die haar jeugdige uitstraling terugkrijgt. De huidige directeur sluit zich aan bij zijn voorgangers: 'We zullen nooit zeggen dat we de tijd kunnen terugdraaien of stilzetten, wel kunnen we veroudering vertragen.'