Opvliegers zijn écht geen pretje. En je kan er ook niet zo gek veel aan doen. Ja, minder alcohol kan helpen, maar soja in je dieet kan ook helpen, volgens een artikel in Trouw. 

Ja, het eten van sojaproducten kán die o-zo vervelende opvliegers verminderen. Dagblad Trouw schreef dat in het sojaliefhebbende land Japan het woord ‘opvlieger’ niet eens bestáát. De vrouwen hebben daar namelijk niet eens opvliegers. 

Article continues after the ad

Libelle’s voedingsdeskundige Wendy Walrabenstein over dit mogelijke ‘wonder’-ingrediënt.

Onderzoek

“In 2016 legden een aantal onderzoekers diverse studies naar voeding, supplementen en overgangsklachten naast elkaar en schreef er een zogenaamd overzichtsartikel over dat gepubliceerd werd in de JAMA, een gerenommeerd wetenschappelijk tijdschrift. De onderzoekers concludeerden dat supplementen met soja-isoflavonen leidde tot minder overgangsklachten bij vrouwen.

"Opvliegers overdag zouden minder vaak voor komen, maar de opvliegers ’s nachts leken niet minder te worden.”

Hoe krijg je dan genoeg van die soja-isoflavonen binnen?

Supplementen

Supplementen zouden hier een oplossing voor kunnen zijn, “maar ik ben wel wat terughoudend in het adviseren van supplementen. We weten namelijk niet wat deze supplementen op de lange termijn aanrichten”, aldus Walrabenstein.

Soja-yoghurt

Supplementen worden minder goed gecontroleerd dan medicijnen en kunnen stoffen bevatten die minder goed zijn voor onze gezondheid.

“Ik zou daarom liever een extra bakje ongezoete soja-yoghurt met wat vers fruit of een roerbakgerecht met groenten en tempeh (gefermenteerde soja) eten. Lekker en gezond.” Dat wordt inslaan: want minder opvliegers overdag, klinkt ons als muziek in de oren.

Bron: Libelle.nl. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in