Een onderzoek uit 2013 toont aan dat vrouwen die jonger worden geschat dan ze daadwerkelijk zijn, opvallend vaak een lage bloeddruk hebben en waarschijnlijk ook langer leven. Dit kun je zelf doen om je bloeddruk te verlagen.

Hoofdauteur van het onderzoek, Dr. David Gunn: ‘Mensen met een hoge bloeddruk hebben niet zozeer meer rimpels, maar wel sneller last van een verzakte huid.’ En daardoor lijk je snel ouder dan dat je daadwerkelijk bent.

More content below the advertising

Hoge bloeddruk of hypertensie wordt wel een sluipmoordenaar genoemd, omdat je hart- en vaatziekten kunt hebben zonder dat je het merkt – en dus verrast kunt worden door een beroerte of hartaanval. Een lage bloeddruk is daarom ook van levensbelang.

Zorg dat je deze voeding binnen krijgt

Volgens Marjolein Dubbers van de Energieke Vrouwen Academie kun je met voeding al een grote slag slaan als je je bloeddruk wilt verlagen.

Haar belangrijkste advies: eet meer groenten. Probeer aan 5 ons per dag te komen en varieer naar hartenlust. Vooral vezelrijke groenten zijn een weldaad voor je hart, ze verlagen ook ontstekingen in je lichaam en houden je cholesterol in bedwang.

Ook belangrijk: Vezelrijke groenten geven je sneller een ‘vol’ gevoel en ze geven hun energie gelijkmatig af. Daardoor heb je minder snel trek.

Bieten

Ze zitten vol nitraat, dat kan helpen bij het krijgen van een lagere bloeddruk.

Fruit

Eet twee a drie stuks fruit per dag. Vooral rood fruit is goed voor je bloeddruk. De kalium en het magnesium in bananen staan bekend om hun vaatverwijdend effect.

Lijnzaad en chiazaad

Neem bij je ontbijt of in een smoothie wat lijnzaad of chiazaad. Boordevol vezels en omega 3-vetzuren die een bloeddrukverlagend effect hebben. Bouw het gebruik langzaam op.

Eieren

Eieren eten blijkt veel minder ongezond dan we altijd dachten. In het eiwit zit een stofje dat je bloeddruk verlaagt. Het gaat hier wel om gezonde, biologische eieren.

Cacao

Fijn! Rauwe cacao is een van de beste anti-oxidanten ter wereld door de grote hoeveelheid flavonolen en magnesium. Hoe puurder, hoe beter.

Kurkuma

Kurkuma is echt een wonderwortel. Het werkt enorm ontstekingsremmend, maar ook vaatverwijdend en helpt daardoor je bloeddruk verlagen.

Spirulina

Een alg met enorm veel plantaardige eiwitten, magnesium en gezonde vetzuren. Je kan het in supplementvorm vinden bij veel natuurwinkels.

En wat kan je verder doen om je bloeddruk te verlagen? De Hartstichting raad aan om regelmatig je eigen bloeddruk te meten. Blijf je onder de 140/90?  Prima, houden zo!

Wat kun je zelf doen

  • Stoppen met roken
  • Gezond eten en de hoeveelheid zout in je voeding beperken
  • Afvallen bij overgewicht
  • Voldoende bewegen (het liefst minimaal een half uur per dag)
  • Leer omgaan met spanningen en stress

Minder zout

Minder zout eten draagt ook bij aan de verlaging van je bloeddruk. Met kruiden en specerijen kom je vaak ook al een heel eind om je eten goed op smaak te brengen. En pas op met kant-en-klaar eten.

Weetje:

In drop en zoethoutthee zit glycyrrhizine. Deze stog kan je bloeddruk verhogen, dus pas daar een beetje mee op.

Huisarts

Heb je het vermoeden dat je bloeddruk te hoog is? Ga dan sowieso naar je huisarts om je te laten onderzoeken en bespreek samen wat voor jou de beste manier is om je bloeddruk te verlagen.

Bron: De Energieke Vrouwensacademie en De Hartstichting. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in