Natuurlijk worden we allemaal een dagje ouder en dat is helemaal niet erg. Het leven wordt er vaak een stuk relaxter op. Máár: een paar handige make-uptrucs waardoor je jaren jonger lijkt, zijn nooit weg.

Visagisten hanteren deze vijf gouden regels.

1. Doe het rustig aan
"Overdadige make-up zorgt er meteen voor dat je een stuk ouder lijkt dan je in werkelijkheid bent", zegt visagist Chrisanne Davis. "Als je wallen hebt en kleine oneffenheden, kun je beter een klein beetje concealer aanbrengen op je binnenste ooghoeken in plaats van overal." Laat ook je huid zichtbaar, want "hoe meer je je gezichtshuid kunt zien, hoe beter", adviseert make-up artist Sandy Linter. "Als je gezicht goed gehydrateerd is, oogt je huid veel frisser - en dus jonger - dan wanneer je 'm volledig bedekt met een foundation of concealer."

Lees ook: Door deze make-up valkuilen lijk je ouder

2. Houd het licht
Heb je rimpels of fijne lijntjes? Dan kun je het beste vochtinbrengende crèmes met een kleurtje en een beetje glans gebruiken, of dunne, vloeibare foundation. "Anders dan compacte poeder, die zich meteen hecht in de lijntjes waardoor de huid ouder lijkt, zorgt een lichtgewicht foundation ervoor dat je huid altijd een gezonde glans heeft - helemaal als deze fluide ook subtiel licht reflecteert", zegt Davis. (Wij tippen Chanel Vitalumiére Aqua Ultra-Light Skin Perfecting Makeup en Jouer Luminizing Moisture Tint SPF 20.)

Om een foundation perfect aan te brengen, gebruik je het beste een vochtig make-upsponsje of een foundation-kwast, zodat je het in kleine hoeveelheden over je gezicht kunt verdelen. Tot slot breng je een poeder aan om je make-up te fixeren. "Gebruik hiervoor een doorschijnende variant", zegt Davis. "En breng de poeder zeker niet aan op het gebied rond de ogen." 

3. Open je ogen
Een wimperkruller, glanzende oogschaduw, mascara en wenkbrauwpoeder zetten de klok weer een paar jaar terug - althans tijdelijk. "Door met een wimpertang je wimpers te krullen en vervolgens een glans-oogschaduw als highlighter te gebruiken, zorg je er op een heel gemakkelijke manier voor dat je ogen groter - en daardoor jonger - lijken", zegt Chrisanne Davis.

Zorg dat je de zwartste mascara koopt die je kunt vinden, "daardoor lijkt je oogwit nog witter en je blik helderder." (Bijvoorbeeld L'Oréal Paris Voluminous Million Lashes Mascara in de kleur Blackest Black.) En vergeet ook je wenkbrauwen niet: "Dikke volle wenkbrauwen maken je jaren jonger", aldus topvisagist Bobbi Brown.

4. Warm 't op
Nude lipstick en een matte bronzer moet je zeker niet gebruiken als je een fletse huid hebt (en wie heeft die niet rond deze tijd van het jaar?). Linter adviseert: "Een subtiele roze kleur op de lippen en op de appeltjes van je wangen, flatteert alle huidtypen en zorgt echt dat je uitstraling een boost krijgt."

5. Lipjes getuit
Je natuurlijke lip contour kan vervagen als je ouder wordt, waardoor lipstick kan gaan uitlopen. Maar ook daar is een simpele oplossing voor: "Als je je liplijn omtrekt met een lippotlood, zorg je ervoor dat dat niet meer gebeurt", tipt Davis. (De Lipstick Queen Invisible Lip Liner is hiervoor een aanrader.)

Goed nieuws voor iedereen die er geen zin in heeft om zich elke week in het zweet te werken: er bestaat een heel korte (lees: echt heel korte ) work-out die net zo effectief is als dertig minuten spinnen.

Het gaat om een high intensity training van slechts een paar minuten.

Kort zweten

Kijk, daar houden wij van. Uit onderzoek, dat gepubliceerd is in American Journal of Physiology, blijkt dat een paar minuten zogenoemde intervaltraining enorm veel resultaat oplevert. 

Zwaar

Hoe zit dat dan precies? De onderzoekers hebben verschillende personen verschillende work-outs laten doen. Uiteraard was het voor de ene groep wat zwaarder dan voor de andere. 

Uitslag

De deelnemers van het onderzoek moesten in een bepaalde periode deze oefeningen doen. De ene groep moest dertig minuten lang fietsen, maar zich maar voor de helft inspannen. De tweede groep moest vijf keer vier minuten op 75 procent van hun krachten fietsen. En de laatste had het 'makkelijk'. Zij moesten vier keer dertig seconden sprinten op de fiets en zich echt voor de volle honderd procent inzetten. 

Energieverbruik

En de uitkomst na dit onderzoek: de verbruikte energie van groep 3 (knallen in korte tijd) was exact gelijk aan de andere twee groepen die langer trainden, maar minder intensief. Dus je haalt evenveel voordeel uit de twee minuten work-out. Heel fijn om te horen.

Maar...

Een kleine maar, de onderzoekers zeggen dat ze verder onderzoek willen doen en dat het niet zo is dat je nooit meer langer dan twee minuten hoeft te trainen. Maar één ding is wel duidelijk: intervaltraining is zeer effectief.

Bron: Vogue Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.

 

The Duchess of York, Sarah Ferguson, staat vanmiddag tijdens het huwelijk van haar dochter Eugenie vast ook deels in de spotlight. Ze heeft jarenlang geschommeld met haar gewicht. Ze vertelde onlangs in een interview dat ze heel lang Duchess of Pork of Fat Frumpy Fergie werd genoemd. Op een gegeven ging de knop om en nu ziet ze er beter uit dan ooit.

Sarah Ferguson. Voor degenen die haar niet kennen: 'Fergie' was getrouwd met Prins Andrew en ze kregen dochters Eugenie en Beatrice samen. Dat huwelijk liep echter in 1996 op de klippen. 

"Ik dacht echt dat ik geen gewicht meer kon verliezen, dat ik die controle had verloren. Ik paste niet meer in mijn kleren. Ik verloor mezelf helemaal in eten", zei ze over de periode waarin ze te veel woog.

Geen suiker meer

Fergie gaat nu richting de zestig, maar dat zou je haar zeker niet geven. Het is haar allemaal niet komen aanwaaien, het was een kwestie van hard trainen en vooral gedisciplineerd eten. Dat verklapte ze aan Hello Magazine.

Sporten

Fergie is op een gegeven moment helemaal gestopt met het eten van suiker. Ze eet veel fruit, eieren, noten en kip. Daarnaast sport ze echt heel erg veel.

Burpees en lunges

"Ik sta elke dag vroeg op. En ren dan vervolgens van 07.00 uur tot 08.00 door het park. Daarnaast doe ik een kort circuit dat bestaat uit burpees, squat jumps en lunges. Verder zwem ik graag", vertelde ze aan Harper's Bazaar.

Bron: Harper's Bazaar/Hello Magazine Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.