De Amerikaanse 'nutriciounist' Dr. Deanna Minich gelooft helemaal niet in diëten. Zij ziet het glas liever halfvol en richt zich op wat je allemaal wél kan eten. En dan vooral hoe kleurrijker hoe beter, want behalve dat het gezond is, word je daar ook vrolijk van.

Minich schreef The Rainbow Diet dat werkt met het voeden van 7 gezondheidssystemen in je lichaam die nog het meeste weg hebben van chakra’s. Als je je daaraan houdt, krijg je alles binnen wat je nodig hebt en zorg je zelf voor de beste balans in je lijf.

1. De basis

Je identiteit, immuunsysteem, DNA, huid, botten, benen, spieren, gewrichten en voeten.

Om de basis goed te voeden zijn eiwitten heel belangrijk. Daarnaast bevatten veel rode voedingsmiddelen de anti-oxidanten die we nodig hebben. Denk aan grapefruit, bieten, kersen, (goji) bessen, frambozen, rode appels (mét schil), rode pepers, aardbeien en tomaten.

2. De stroom

Je creativiteit en alles dat ervoor zorgt dat deze stroomt. Heiligbeen, je heupen en voortplantingsorganen zijn de aanjagers van deze energie.

Voor de beste flow drink je veel water en eet je genoeg goede vetten. Die vind je bijvoorbeeld in veel noten, zaden en vis. Verder spelen oranje ingrediënten een belangrijke rol. Abrikozen, wortel, sinaasappels, papaja, pompoen en zoete aardappel bijvoorbeeld.

3. Het vuur

Dit is je energie. Het centrum van je lichaam en de motor waar alles op draait. Dit zijn je organen en spijsverteringsstelsel die ervoor zorgen dat je zo veel mogelijk energie uit je voeding haalt.

Ga bij jezelf na van welke ingrediënten je je beter voelt en van welke juist niet. Vezelrijke producten doen het hier goed. Denk aan linzen en granen bijvoorbeeld. Verder zijn gele ingrediënten belangrijk voor je energie zoals bananen, ananas, gember en citroen.

4. De liefde

Je empathie, compassie, inlevingsvermogen en toewijding. Alles wat met je openheid te maken heeft. Je armen, bloedvaten, handen, hart, longen, lymfklieren, schouders en polsen.

Hoe groener, hoe beter voor je hart en bloedvaten. Bladgroenten als spinazie, kool, maar ook avocado, broccoli en spruiten zijn een weldaad.

5. De waarheid

Je keel en mond, wangen en oren, allemaal dingen die je gebruikt als je je verbaal uit. Hier komt het bewustzijn om de hoek kijken. Bewust eten  en vooral niet snel.

Felgroene ingrediënten als kiwi, sojaboontjes en zeewier, groene thee en meloen zorgen voor een vrije expressie.

6. Je intuïtie

Alles dat helpt bij je (in)zicht. Hersenen, neuronen ,wenkbrauwen, ogen, voorhoofd. Daarnaast is dit goed voor je slaap, informatieverwerking en je stemming.

Paars en donkerblauwe ingrediënten als acaibessen, bramen, vijgen, paarse druiven en bosbessen helpen je intuïtie.

7. Je geest

Laat het lichamelijke deel van de voeding even buiten beschouwing, dit gaat om je spiritualiteit en je spirit. Je zenuwstelsel is hiervoor belangrijk.

Het eten van witte voedingsmiddelen helpt volgens The Rainbow Diet. Bloemkool, knoflook, ui, kokosnoot en pastinaak zorgen voor voldoende ontgifting zodat je lekker in je vel zit.

Natuurlijk is het maar een theorie, maar het is wel een leuke manier om weer eens met andere ogen te kijken naar je dieet. En van als die vrolijke kleuren krijg je sowieso een goed gevoel. Eet smakelijk!

Bron: The Rainbow diet/goop.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Een mooie make-up begint bij de basis. Met de perfecte foundation krijg je dat egale, frisse effect waardoor je er heel natuurlijk uitziet. Haal met deze F-files het beste uit je foundation.

We zouden eigenlijk de hele dag bij kaarslicht moeten zitten, want dat is verreweg het meest flatterende licht voor een stralende, gladde huid. Het zachte schijnsel werkt als een optisch filter: het verdoezelt fijne lijntjes en roodheid en geeft de huid een rustige, egale uitstraling.

Met het laag-op-laagprincipe kun je elke huid verfraaien zonder dat er een ‘opgemaakt’ gezicht ontstaat. We hebben immers allemaal een hekel aan het pancake-effect. Maar die tijd ligt gelukkig echt ver achter ons.

Perfect match

Het blijft uiteraard belangrijk om de juiste tint te kiezen: niet te licht en niet te donker en passend bij je ondertoon.

Een lichte, blanke huid die niet snel bruin wordt, heeft vaak een koele, roze ondertoon; een licht getinte, olijfkleurige huid een warme, meer beige ondertoon.

Twijfel je welke ondertoon jij hebt? Lees dan dit artikel even

Daarnaast adviseren make-upexperts dat we niet jarenlang dezelfde foundation moeten blijven gebruiken. Zowel de conditie als de kleur van onze huid verandert immers. Zelfs per seizoen: aan het eind van de zomer heb je doorgaans een andere teint dan eind winter.

Basisregels voor foundation

Of je nu 35, 44 of 50 bent, iedere vrouw streeft naar hetzelfde perfecte huidbeeld: stralend, gelijkmatig en fris. Hoe bereik je dat?

Breng altijd eerst een verzorgende basis aan op een schone huid. Op een goed gehydrateerde ondergrond pakt alle overige huidmake-up altijd beter.

Je kunt starten met je favoriete dagcrème of moisturizer of, als je specifieke corrigerende wensen hebt, ook met een primer. Vanzelfsprekend kies je de basislaag, de primer (een soort van grondverf) die aan jouw huidwensen voldoet.

Eerst je dagverzorging aanbrengen kan ook, een minuut wachten en dan een dun laagje primer eroverheen. Voor alle huidmake-up geldt altijd: less is more. Meer gebruiken verhoogt de kans dat het gaat opstapelen en korrelig wordt.

Laag op laag

Als de basislaag erop zit, volgt de foundation – waar nodig. Vaak is een stip op de wangen, kin en voorhoofd voldoende. Zie je daarna nog plekjes die een extra cover-up nodig hebben, dan gebruik je op die plekjes concealer in exact dezelfde tint.

Daarna kun je de blusher aanbrengen: een gel of crème kan direct na de foundation, die versmelten als een tweede huid.

Gebruik je een poederblusher, wacht dan tot de foundation is ingetrokken, zodat je vlekkerige ‘appelwangetjes’ voorkomt.

Afpoederen

Een essentiële finishing touch die vaak wordt overgeslagen: afpoederen met een transparante losse poeder.

‘Poeder is voor elke vrouw onmisbaar; het fixeert de make-up, versterkt een stralende, dauwachtige gloed en vervaagt grove poriën,’ zegt Jaqueline Bakker van Sensai.

‘Druk de poederkwast gerust wat steviger op de huid, zodat je de poeder als het ware in de poriën duwt. Daarna waaier je de kwast licht uit om het overtollige poeder eraf te strijken.

Kies de juiste foundation

Jaren geleden had je de keuze uit drie texturen: vloeibaar, een compacte crème of stick en een poederfoundation (minerale poeder). Inmiddels zijn er ook serumfoundations (waterachtig), cushion compacts (vloeibaar in spons), gelachtige texturen en zelfs mousse-foundations.

  • In principe geldt dat je voor een droge huid beter een crème of vloeibare foundation op oliebasis kunt kiezen.
  • Voor een vettere huid, die snel glimt, zijn formules op waterbasis, mousse of een poederfoundation met een talgabsorberende werking beter.

Overigens valt een BB-crème niet in de categorie foundations. Dat zijn getinte dagcrèmes met een extra verzorgende werking en sterke dekking. Gebruik je een BB, dan is zowel een dagcrème als foundation overbodig.

Ook voor de applicatie geldt: wat vind je prettig? De een zweert bij het losjes uitstrijken met de vingertoppen, de ander kan niet zonder een sponsje of kwast. Professionals zijn vaak fan van de laatste, ook vanuit hygiënisch oogpunt.

3 snelle foundation-fix-tips

1. Snel last van een vermoeide, vale uitstraling?

Meng ’s ochtends een druppeltje vloeibare highlighter door je foundation en je behoudt een heldere glow tot in de late uurtjes.

Aanraders: Touche Éclat Glow Shot van Yves Saint Laurent en de roségoudkleurige Beauty Light Wand highlighter van Charlotte Tilbury voor een Hollywoodwaardige gloed.

2. Is de huid onder je ogen droog of kreukelig?

Kijk dan uit met concealer: een crèmetextuur kan in de plooitjes trekken. Breng altijd eerst een hydraterende oogverzorging aan of meng een druppeltje (vloeibare) concealer door de oogcrème.

3. Plaatselijk highlights aanbrengen om aan het einde van de dag je teint op te frissen?

Zet een stip op de gladste delen die van nature licht vangen, zoals de bolling van je wangen richting de jukbeenderen. Blijf wel uit de buurt van fijne lijntjes en kraaienpootjes – glans zet ze onherroepelijk in de spotlights. Ook het voorhoofd heeft geen highlight nodig.

Handig voor onderweg: de highlight-stick Météorites Baby Glow Touch van Guerlain.

Gebruik je vaak een kwast of sponsje? Reinig deze na elke applicatie met een speciale kwastreiniger, zodat er geen bacteriën achterblijven.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Yoga voor je gezicht? Jazeker! En dat gaat echt wel even verder dan wat ‘gekke bekken trekken’. Gary Sikorski is de oprichter van Happy Face Yoga, hij zweert bij een goede work out voor een jonger ogend gezicht.

Volgens Sikorski zie je al resultaat na een maand of twee. De zogenoemde weerstandstraining voor de spieren in je gezicht zorgt voor een optische facelift. Door de spieren net onder je huid en op de plekken waar vet zich ophoopt te trainen, krijgen rimpels minder kans.

Bij 27 proefpersonen die 8 weken lang elke dag een halfuurtje gezichtsyoga deden en daarna nog 12 weken om de dag, was het resultaat onmiskenbaar. Hun huid oogde gezonder en steviger en de gezonde blos op de wangen deed ook wonderen.

De voor- en nafoto’s leken wel ge-photoshopt.

Experts stellen dat je met de goede work-outs zelfs minder fillers nodig hebt voor hetzelfde resultaat óf dat het resultaat van de fillers juist veel beter is. Niets te verliezen dus!

Op Gwyneth Paltrows online platform Goop deelde hij deze 4 oefeningen. Let wel, je ziet echt pas na een paar weken resultaat en je levensstijl (roken, drinken, zon) is ook van invloed, maar dit lijkt ons typisch een gevalletje baat het niet dan schaadt het niet.

1. THE ADVANCED FACE FIRMER

Goed om heel je gezicht te trainen en dan voornamelijk de drie belangrijkste spiergroepen in je gezicht (net boven je oren/kaken, om je ogen en je wangen). Deze oefening werkt het beste als je ligt (en er verder ook niemand in de buurt is, want het ziet er wel een béétje gek uit).

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Plaats je handpalmen op je wangen met je pinkjes rustend op de hoeken van je ogen. Druk vervolgens met je vingers op beide slapen. Trek je vingers omhoog, richting de achterkant van je hoofd. Hiermee trek je de hoeken van je ogen omhoog en naar buiten.
  4. Doe je ogen dicht en steek je kin naar voren. Je voelt nu de druk op je ooghoeken toenemen en je wangen worden ook aan het werk gezet.
  5. Houd 20 seconden vast en laat los.

Herhaal 3 keer.

2. THE HAPPY FACE LIFTER

Goed voor de bloedcirculatie in de spieren van je gezicht, nek en schedel. Daarnaast is deze oefening goed als ‘stress-reliever’ en goed voor je vitaliteit. Deze oefening heeft staand het beste resultaat.

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Sluit je ogen en rol met je oogbol omhoog. Maak de ‘O’ met je mond nu zo klein mogelijk. Lach weer met je mondhoeken, je wangspieren gaan goed aan het werk en buig je hoofd langzaam naar achteren.
  4. Span je buik- en bilspieren aan, richt je borst naar boven.
  5. Til langzaam je handen boven je hoofd en bedenk je dat je al die 57 gezichtsspieren naar het plafond trekt. Adem diep in en uit.
  6. Houd 30 seconden vast.
  7. Adem uit en laat je handen weer zakken en buig je hoofd weer voorover.

Doe deze oefening twee keer per dag, bijvoorbeeld als je net wakker bent en vlak voordat je naar bed gaat.

3. THE JAW AND NECK FIRMER

Goed voor het versterken van de spieren rondom je kin. Helpt goed tegen zakkende wangen en die vermaledijde rimpels in je nek, daarnaast worden je kaakspieren er sterker van.

  1. Begin met een een grote glimlach
  2. Doe je mond open en maak een ‘aaaah’ geluid. Vouw je onderlip naar binnen. Steek je kaak naar voren.
  3. Maak met je kaak een soort van ‘scheppende’ beweging, en til je kin op naar de lucht. Hierdoor laat je je hoofd naar achteren zakken.
  4. Doe je kaak nu 10 x open en dicht. Bij de laatste keer moet je kin bijna naar het plafond wijzen.
  5. Houd deze positie 20 seconden vast.

Herhaal twee keer.

4. THE CHEEK LIFTER

De zwaartekracht ‘trekt’ als het ware onze wangen naar beneden. Met deze oefening keer je dat effect om. En je bovenlip heeft er ook profijt van.

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Plaats je wijsvingers zachtjes op de bovenkant van je wangspieren, net onder je ogen. Ontspan je wangen.
  4. Lach nu nog een keer en visualiseer dat je je spieren omhoog duwt richting je ogen. Dit was één push up.
  5. Doe nog 10 van deze push-ups.
  6. Na de laatste ‘push-up’ houd je je wangspieren zo hoog mogelijk.
  7. Laat je wijsvingers over je schedel trekken. Zo ‘trek’ je je wangspieren nog verder omhoog.
  8. Houd 20 seconden vast terwijl je omhoog kijkt richting je vingers.
  9. Span je bilspieren samen, geloof het of niet, maar daardoor trekken ook je gezichtsspieren weer strakker aan.
  10. Laat los en ontspan.

Herhaal 3 keer.

Veel succes!

Bron: Goop.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in