Deze vroegere Hollywood-trends zijn weer helemaal terug: de afgelopen seizoenen maken vloeibare eyeliner, wenkbrauwen en wimpers die gezien mogen worden, dieprode lippen en een glanzende huid een ware comeback. En wij weten wel waarom...

Alle Hollywood-iconen van weleer hadden hun eigen 'beauty-handelsmerk'. Maar een look die heel natuurlijk oogt, kan nog best lastig zijn zelf te creëren. Beauty-expert Michael Brown geeft daarom zijn beste tips, zodat we er allemaal uit kunnen zien zoals onze favoriete Hollywood-diva.

Lees ook: Dit zijn de meest gegooglede vragen (plus de antwoorden)

Net dat beetje extra
Grace Kelly, Sophia Loren, Audrey Hepburn, Brigitte Bardot, Marilyn Monroe... stuk voor stuk prachtige vrouwen, die allemaal één 'extraatje' hadden waardoor ze nóg specialer werden. Hun stijlvolle uiterlijk wordt anno nu - zij het soms met een moderne twist - nog altijd gekopieerd.

GRACE KELLY

Actrice - en later prinses - Grace Kelly zag er net als alle Hollywood-beauty's zo 'gemakkelijk mooi' uit. Alsof het haar geen moeite kostte om altijd te stralen. Haar meest opvallende pluspunt: haar frisse, 'perfecte' huid.

> Make-up zou net zo natuurlijk moeten ogen. Eén fout die vrouwen vaak maken volgens Michael Brown, is dat wanneer ze eigenlijk één plekje willen camoufleren, ze meteen maar hun hele gezicht bedekken met een foundation - niet doen!

> Camoufleer zeker de plek die dat nodig heeft, maar als je huid van tevoren goed is gehydrateerd, versmelt de camouflage moeiteloos met de huid waarop het niet is aangebracht.

> Wie altijd een natuurlijk ogende, mooie huid wil hebben, kan het beste een foundation of concealer aanbrengen op probleemgebieden en deze naar buiten toe blenden met de huid daaromheen. Begin met een product met een lichte structuur, zoals een BB-crème, breng nog een laagje aan als dat nodig is.

> Grijp niet meteen naar de dikste foundation, omdat dan onnodig de natuurlijke uitstraling verloren gaat.

Brown's pro tip: Begin met het aanbrengen van de foundation in het midden van je gezicht en smeer lichtjes uit naar buiten toe. Zo voorkom je een opeenhoping van make-up aan de zijkanten van je gezicht.

SOPHIA LOREN

Sophia, de Italiaanse schone die nog altijd beroemd is om haar ogen... Die vloeibare zwarte lijn rond haar ogen geeft elke vrouw een verleidelijke femme fatale-uitstraling en is letterlijk een eyecatcher op feestjes.

Sophia heeft het geluk dat haar oogleden aan de buitenkant al vanzelf omhoog wijzen. Maar die amandelvormige kijkers kunnen we allemaal creëren - belooft Michael Brown.

> Heb je ook de vorm van Sophia's ogen, die aan het einde 'gelift' worden? Dan kun je simpelweg deze vorm met je eyeliner volgen en laat de lijn op het eind nog iets extra omhoog lopen. 

> Zorg altijd dat de eyeliner ook goed aansluit op je wimpers, zodat er geen huidkleur meer is te zien.

> Gaan jouw oogleden eerder omlaag dan omhoog? Zorg er dan voor dat je eyeliner ze lift in de richting die jij wilt en trek het streepje nog iets verder door.

> Handig om de 'richting' te bepalen: plaats een potlood tegen de buitenkant van je ooglid en laat deze lopen langs de buitenkant van je wenkbrauw. Dit geeft de perfecte hoek aan voor je eyeliner en oogschaduw. Geen enkele make-up moet je lager dan die hoek aanbrengen, anders krijg je 'hangende' oogleden.

> Breng op de onderste wimperrand een waterproof oogpotlood aan.

Brown's pro tip: Houd tijdens het aanbrengen van de make-up je ogen altijd open. Zo creëer je de perfecte lijn.

BRIGITTE BARDOT

Brigitte Bardot was beroemd om haar lokken, nude lippen en smokey eyes. En juist die oogmake-uptrend is weer helemaal terug.

De smokey eye kent veel verschillende varianten, maar nu is de minder gestylede, edgy variant weer veel te zien. En toch is die look niet zo simpel als 'gewoon even wat oogschaduw aanbrengen', "want dan heb je al snel iets weg van een wasbeertje", waarschuwt de beauty-expert. 

> Brown brengt het liefst een beetje contour aan op het ooglid voordat hij een smokey eye maakt. Een bronzer of een grijsbruine tint zijn favoriet. "Die laatste kleur, taupe, is helemaal perfect als je wat zwaardere oogleden hebt. Het lift je oog optisch en maakt je blik meer open."

> De vorm is ook belangrijk. Breng de make-up niet 'rond' aan, zoals vroeger veel werd gedaan, maar eindig (net als bij de eyeliner) omhoog in een 'vinkje'. En doe alleen make-up op het bovenste, bewegende ooglid, daarboven blijft het clean.

Brown's pro tip: "Je creëert het gemakkelijkst een smokey eye met mijn favoriet: een zacht kohl-potlood. Vervaag de lijnen subtiel met een kwastje of borsteltje." Gecombineerd met oogschaduw wordt je blik nog intenser.

MARILYN MONROE

Dat prachtige blonde haar en die perfecte rode lippen. "Wat een schoonheid was ze, en voor mij is hét beauty-kenmerk van Marilyn haar geweldige rode mond", aldus Brown.

En die opvallende rode lippen zien we nu veel op de catwalk en (daarom ook) op straat. Veel meer dan pakweg tien jaar terug. We hebben ontdekt dat zo'n knalkleur je hele look een boost geeft - in een minimale hoeveelheid tijd - en dat past perfect in ons drukke bestaan. 

> Rood kan iedereen mooi staan, als je maar de juiste (onder)toon gebruikt die matcht bij je huidkleur.

> Heb je een lichte huidkleur? Zorg dan dat je rode lippenstift met een blauwe ondertoon vermijdt, omdat deze tint voor jou té aanwezig is en je hele gezicht een roze gloed kan geven. Wil je niet! Probeer in plaats daarvan een rode tint met een oranje ondertoon als je een koele huidkleur hebt.

> Die oranje ondertoon kun je ook heel goed hebben als je een olijfkleurige huid hebt. Het creëert geen contrast, je draagt dan een warme tint op een warme huidkleur. Maar wil je wél dat contrast, ga dan zeker voor een roodvariant met een blauwe basis. Staat je prachtig!

> Heb je een donkere huid? Ook dan geldt: kijk of je een koele of warme teint hebt (check daarvoor de aders in je pols: blauwe aders wijzen op een koele ondertoon, groene op een warme). Heb je een koelere tint, kies dan voor rood met een blauwe ondertoon. Ben je 'warm bruin', dan staat oranjerood of koraalrood je geweldig. 

Brown's pro tip: Breng de lipstick deppend aan als 'vlekken' en verdeel van daaruit, met je vinger, de lipstick over je gehele mond voor het mooiste effect. Het geeft je lippen meer pigment en de kleur blijft langer zitten. 

AUDREY HEPBURN

Michael Brown: "Wat kan ik zeggen? Die wenkbrauwen!"

In alle jaren dat Brown als make-up artist werkt, zijn de 'wenkbrauwen van Audrey' het meest gehoorde beauty-verzoek.

> Dikkere wenkbrauwen zijn een aanrader; zeker naarmate we ouder worden, want ze liften je hele gezicht.

> Heb je veel ruimte tussen je wimperrand en je wenkbrauw? Mooi, want dan lijkt je blik nóg lichter als je een Audrey-wenkbrauw hebt. Je oog komt al het ware naar voren, wat heel mooi staat - helemaal op foto's.

> Je kunt tussen de wimperrand en wenkbrauw natuurlijk ook een mooie oogschaduw aanbrengen. Gebruik ook hier weer de 'potloodtruc' (zie afbeelding), zodat je weet waar de oogschaduw moet eindigen. 

Brown's pro tip: Gebruik eens een wenkbrauw-poeder om diepte te creëren, dat staat heel natuurlijk. Finishing touch: borstel met een brow brush (daar kun je zelfs nog een beetje lak in sprayen) de haartjes van je wenkbrauwen omhoog en voilà, klaar ben je.

Bron: Rescu.com.au

Yoga voor je gezicht? Jazeker! En dat gaat echt wel even verder dan wat ‘gekke bekken trekken’. Gary Sikorski is de oprichter van Happy Face Yoga, hij zweert bij een goede work out voor een jonger ogend gezicht.

Volgens Sikorski zie je al resultaat na een maand of twee. De zogenoemde weerstandstraining voor de spieren in je gezicht zorgt voor een optische facelift. Door de spieren net onder je huid en op de plekken waar vet zich ophoopt te trainen, krijgen rimpels minder kans.

Bij 27 proefpersonen die 8 weken lang elke dag een halfuurtje gezichtsyoga deden en daarna nog 12 weken om de dag, was het resultaat onmiskenbaar. Hun huid oogde gezonder en steviger en de gezonde blos op de wangen deed ook wonderen.

De voor- en nafoto’s leken wel ge-photoshopt.

Experts stellen dat je met de goede work-outs zelfs minder fillers nodig hebt voor hetzelfde resultaat óf dat het resultaat van de fillers juist veel beter is. Niets te verliezen dus!

Op Gwyneth Paltrows online platform Goop deelde hij deze 4 oefeningen. Let wel, je ziet echt pas na een paar weken resultaat en je levensstijl (roken, drinken, zon) is ook van invloed, maar dit lijkt ons typisch een gevalletje baat het niet dan schaadt het niet.

1. THE ADVANCED FACE FIRMER

Goed om heel je gezicht te trainen en dan voornamelijk de drie belangrijkste spiergroepen in je gezicht (net boven je oren/kaken, om je ogen en je wangen). Deze oefening werkt het beste als je ligt (en er verder ook niemand in de buurt is, want het ziet er wel een béétje gek uit).

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Plaats je handpalmen op je wangen met je pinkjes rustend op de hoeken van je ogen. Druk vervolgens met je vingers op beide slapen. Trek je vingers omhoog, richting de achterkant van je hoofd. Hiermee trek je de hoeken van je ogen omhoog en naar buiten.
  4. Doe je ogen dicht en steek je kin naar voren. Je voelt nu de druk op je ooghoeken toenemen en je wangen worden ook aan het werk gezet.
  5. Houd 20 seconden vast en laat los.

Herhaal 3 keer.

2. THE HAPPY FACE LIFTER

Goed voor de bloedcirculatie in de spieren van je gezicht, nek en schedel. Daarnaast is deze oefening goed als ‘stress-reliever’ en goed voor je vitaliteit. Deze oefening heeft staand het beste resultaat.

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Sluit je ogen en rol met je oogbol omhoog. Maak de ‘O’ met je mond nu zo klein mogelijk. Lach weer met je mondhoeken, je wangspieren gaan goed aan het werk en buig je hoofd langzaam naar achteren.
  4. Span je buik- en bilspieren aan, richt je borst naar boven.
  5. Til langzaam je handen boven je hoofd en bedenk je dat je al die 57 gezichtsspieren naar het plafond trekt. Adem diep in en uit.
  6. Houd 30 seconden vast.
  7. Adem uit en laat je handen weer zakken en buig je hoofd weer voorover.

Doe deze oefening twee keer per dag, bijvoorbeeld als je net wakker bent en vlak voordat je naar bed gaat.

3. THE JAW AND NECK FIRMER

Goed voor het versterken van de spieren rondom je kin. Helpt goed tegen zakkende wangen en die vermaledijde rimpels in je nek, daarnaast worden je kaakspieren er sterker van.

  1. Begin met een een grote glimlach
  2. Doe je mond open en maak een ‘aaaah’ geluid. Vouw je onderlip naar binnen. Steek je kaak naar voren.
  3. Maak met je kaak een soort van ‘scheppende’ beweging, en til je kin op naar de lucht. Hierdoor laat je je hoofd naar achteren zakken.
  4. Doe je kaak nu 10 x open en dicht. Bij de laatste keer moet je kin bijna naar het plafond wijzen.
  5. Houd deze positie 20 seconden vast.

Herhaal twee keer.

4. THE CHEEK LIFTER

De zwaartekracht ‘trekt’ als het ware onze wangen naar beneden. Met deze oefening keer je dat effect om. En je bovenlip heeft er ook profijt van.

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Plaats je wijsvingers zachtjes op de bovenkant van je wangspieren, net onder je ogen. Ontspan je wangen.
  4. Lach nu nog een keer en visualiseer dat je je spieren omhoog duwt richting je ogen. Dit was één push up.
  5. Doe nog 10 van deze push-ups.
  6. Na de laatste ‘push-up’ houd je je wangspieren zo hoog mogelijk.
  7. Laat je wijsvingers over je schedel trekken. Zo ‘trek’ je je wangspieren nog verder omhoog.
  8. Houd 20 seconden vast terwijl je omhoog kijkt richting je vingers.
  9. Span je bilspieren samen, geloof het of niet, maar daardoor trekken ook je gezichtsspieren weer strakker aan.
  10. Laat los en ontspan.

Herhaal 3 keer.

Veel succes!

Bron: Goop.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Goed nieuws voor iedereen die er geen zin in heeft om zich elke week in het zweet te werken: er bestaat een heel korte (lees: echt heel korte ) work-out die net zo effectief is als dertig minuten spinnen.

Het gaat om een high intensity training van slechts een paar minuten.

Kort zweten

Kijk, daar houden wij van. Uit onderzoek, dat gepubliceerd is in American Journal of Physiology, blijkt dat een paar minuten zogenoemde intervaltraining enorm veel resultaat oplevert. 

Zwaar

Hoe zit dat dan precies? De onderzoekers hebben verschillende personen verschillende work-outs laten doen. Uiteraard was het voor de ene groep wat zwaarder dan voor de andere. 

Uitslag

De deelnemers van het onderzoek moesten in een bepaalde periode deze oefeningen doen. De ene groep moest dertig minuten lang fietsen, maar zich maar voor de helft inspannen. De tweede groep moest vijf keer vier minuten op 75 procent van hun krachten fietsen. En de laatste had het 'makkelijk'. Zij moesten vier keer dertig seconden sprinten op de fiets en zich echt voor de volle honderd procent inzetten. 

Energieverbruik

En de uitkomst na dit onderzoek: de verbruikte energie van groep 3 (knallen in korte tijd) was exact gelijk aan de andere twee groepen die langer trainden, maar minder intensief. Dus je haalt evenveel voordeel uit de twee minuten work-out. Heel fijn om te horen.

Maar...

Een kleine maar, de onderzoekers zeggen dat ze verder onderzoek willen doen en dat het niet zo is dat je nooit meer langer dan twee minuten hoeft te trainen. Maar één ding is wel duidelijk: intervaltraining is zeer effectief.

Bron: Vogue Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.