Je bent wat je eet - en dat geldt zeker voor je huid. Maar hoe houd je die nu zo egaal en fris mogelijk? Huidverzorgings-expert Debbie Thomas deelt haar beste tips.

Thomas weet waar ze over praat, want zij heeft standaard een hele rij sterren onder haar hoede als er grote evenementen op stapel staan, zoals de Oscars. Uiteraard willen de acteurs en actrices dan op hun voordeligst over de rode lopen schrijden.

Lees ook: Claudia test: de bindweefsel-massage

Domino-effect
Thomas is ervan overtuigd dat 'teruggaan naar de basis' de beste manier is om veroudering van je huid te stoppen. "Wat je eet en hoe je leeft, heeft een grote invloed op hoe je eruitziet. Hoe gezonder je leeft, hoe beter dat ook te zien is aan de buitenkant", zegt ze. 

"Als het gaat om het behoud van een mooie huid, moet je echt producten als suiker, vlees en zuivel tot een minimum beperken, omdat ze ontstekingen kunnen veroorzaken. Dat heeft ook z'n effect op gezonde cellen, wat weer problemen met je gezondheid kan opleveren." 

'Je bent echt wat je eet'
Hormonen hebben ook een grote impact op hoe je je voelt én op hoe goed je lichaam functioneert. Ze beïnvloeden ook direct de conditie van je gezicht. "Als je vooral plantaardig eet, en zo min mogelijk bewerkte producten, houd je je hormoonhuishouding en gezondheid veel beter in balans", zegt esthetisch verpleegkundige Emma Coleman.

Haar motto: je bent wat je eet. Wil je de kans op een geïrriteerde huid zoveel mogelijk beperken, bijvoorbeeld omdat er een feest in aantocht is? Coleman: "Eet dan vier tot zes weken vóór de grote dag zo min mogelijk koolhydraten en vetten, want die stimuleren de aanmaak van talg. Dan loop je de kans dat je net op een feest een puistje - of meerdere - op je gezicht hebt. De grootste boosdoener is zuivel." 

Spinaziesalade met tonijn

Heerlijk voor je huid
Eet in plaats daarvan eiwitrijke maaltijden die ervoor zorgen dat je lang een verzadigd gevoel hebt. "Kies voor voeding die veel vitamine A en E bevat, zoals zoete aardappel, spinazie, amandelen, boerenkool en vis. Daardoor komt een vette en vochtarme huid weer in balans. Seleen is ook super voor je huid, omdat het een hoog gehalte aan anti-oxidanten bevat. Je vindt het onder andere in paranoten, tonijn en zonnebloempitten."

Bron: Hello Magazine

 

Julia Roberts, zucht, wat een prachtige vrouw: die smile, haar ogen, maar die prachtige huid. Ze wordt bijna 51 jaar, maar dat zou je haar niet geven. Die stralende huid dankt ze aan - uiteraard - haar genen, maar ook goede verzorging. Met één product als favoriet.

De Skin Food-crème van Weleda.

Rijtje sterren

De sterren gebruiken dus niet alleen maar dure producten, ook bepaalde budgettoppers zijn in de badkamer te vinden. Volgens Julia, maar ook Victoria Beckham en Adele zijn er verzot op, is het echt een wondersmeerseltje. 

Glans

De Skin Food-crème, bestaat uit alleen natuurlijk ingrediënten als calendula, amandelolie en kamille. Deze 'goedjes' zorgen ervoor dat de huid goed hydrateert, herstelt en glanst.

Vettige vriend

Het prettige van deze vettige vriend is ook nog eens dat je het overal op kunt smeren: gebarsten lippen, je voeten, ruwe handen en ga zo maar door.

Julia in InStyle: "Ik ben echt gek op deze crème. Ik smeer het op mijn handen nadat ik de vaat gedaan heb, maar ook mijn ellebogen en voeten neem ik meteen mee. Voordat ik het weet, heb ik alles uit de groene tube geknepen en is 'ie alweer op. Echt zo fijn is het."

Waar kopen?

Enthousiast geworden? Je vindt de Skin Food crème hier voor iets meer dan 5 euro.

Bron: InStyle Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

En wat zegt de deskundige over beautysupplementen? Werken ze? We vragen het Jetske Ultee, onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie.

‘Het blijft een ingewikkeld onderwerp. Er is zo’n groot aanbod van producten, potjes met pillen die beloven de huid van binnenuit mooier te maken.

Vaak bevatten die middelen, ook wel nutricosmetics genoemd, ingrediënten als hyaluronzuur, vitamine C en een boel andere antioxidanten. De bekendste zijn carotenoïden, lycopeen, luteïne, astaxanthine en polyfenolen.

Je komt daarnaast veel visoliën en/of omega 3-vetzuren tegen. Net als collageen of collageen bevorderende stoffen.

Die ingrediënten kunnen op zichzelf inderdaad allemaal bijdragen aan een gezonde, mooie huid. En van alle genoemde voorbeelden is het positieve effect op de huid ook in verschillende onderzoeken aangetoond; met name vitamine C is breed onderzocht.

Het ontbreekt nog aan onafhankelijke bewijzen

Het lastige bij dit type onderwerpen blijft echter de vraag of het huid verbeterende effect daadwerkelijk bereikt wordt door een bepaald supplement te slikken of stiekem ook door het gebruik van bepaalde huidverzorging, je voedingsgewoonten en andere omstandigheden.

Wat neem je? Hoeveel neem je ervan? En zijn de resultaten van de onderzoeken misschien een beetje gekleurd doordat achter de studie een producent van vitamines zit?

Het is zeker niet ondenkbaar dat het innemen van vitamines en andere ingrediënten in pilvorm iets voor je huid zou kunnen betekenen. Ik zie regelmatig, steeds vaker, prikkelende onderzoeksresultaten.

Helaas is de kwaliteit van de studies vaak wel onder de maat. Ik vind het dus heel lastig om specifieke producten aan te bevelen of andere adviezen te geven. Het ontbreekt namelijk nog te zeer aan échte onafhankelijke en overtuigende bewijzen.

'Ik slik zelf ook iets extra's'

Tegelijkertijd weet ik één ding wel heel zeker en dat is dat je voeding en de conditie van je huid niet los van elkaar staan. En dat bijvoorbeeld ook ons microbioom daarop van invloed is. Ook het onderzoek naar probiotica volg ik daarom met veel belangstelling.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf ook wat extra’s slik bovenop mijn huidverzorging en voeding, namelijk een supplement met vitamine D en magnesium.

Hoewel ik probeer gezond en gevarieerd te eten, is het lastig om alleen door middel van voeding een voldoende hoog niveau te behalen. In de zomermaanden slik ik daarbij vaak ook een combinatiepreparaat van astaxanthine met omega-3.

Astaxanthine is net als vitamine C een antioxidant, maar dan een heel krachtige. De stof wordt als natuurlijke bescherming tegen de zon gemaakt door “beestjes” als algen en plankton. Zo komt het uiteindelijk ook in ons voedsel terecht.

Astaxanthine geeft het “roze kleurtje” aan bijvoorbeeld zalm, garnalen en kreeft. Voor wie dat niet dagelijks op zijn menu heeft staan, bestaan er dus supplementen. Onderzoek laat zien dat het dagelijks slikken van vier milligram je al na twee weken beschermt tegen zonschade.

Supplementen zijn géén vervangers van voeding

Maar wat ik niet voldoende kan benadrukken: bedenk goed dat supplementen geen vervangers van voeding of van bijvoorbeeld zonnebrandcrème zijn.

Verder is het belangrijk om te weten dat bepaalde stoffen veel beter van buitenaf kunnen worden aangebracht.

Maar bovenal geldt bij supplementen zeker niet altijd het principe van “baat het niet, dan schaadt het niet”. We weten uit bepaalde onderzoeken dat niet alle supplementen ongelimiteerd en zonder nadelen kunnen worden ingenomen.

Zo kan een heel hoge dosis betacaroteen bij rokers juist het risico op longkanker verhógen. Ook is het niet verstandig te overdrijven met bijvoorbeeld vitamine C in verband met onder meer maag- en darmklachten. Ook vitamine B6 kan problemen geven, met name met het zenuwstelsel.

Verder is het zo dat de kwaliteit van supplementen echt heel erg kan variëren. Zo kunnen antioxidanten die slecht verpakt of oud zijn bijvoorbeeld al in de verpakking oxideren en dat kan echt kwaad! Daar is helaas geen enkele controle op.’

Meer lezen

Jetske Ultee schrijft regelmatig over voedingsstoffen en antioxidanten op haar blog dr-jetskeultee.nl.

Voedingssupplementen lijken het ideale middel om aan dikker haar of een stralende huid te komen. Een dosis vitaminen slikken en simpelweg het resultaat afwachten. Maar werkt het echt?

De Nouveau redactie nam de proef op de som en testte 5 verschillende voedingssupplement. De resultaten lees je nu in Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in