Je huid en teint (lijntjes, dofheid, pigmentvlekjes) veranderen of verslappen (uitdijende kaaklijn, overhangende oogleden). Ook zal langzaam het volume van lippen, wimpers en wenkbrauwen slinken.

Maar daar kun je prima je make-up op aanpassen. In vijf delen laten we je zien hoe je er binnen 10 minuten 10 jaar jonger uitziet.

Waarschijnlijk weet je intussen uitstekend welke kleuren en make-upproducten wonderen voor je doen - en welke je beter links kunt laten liggen. Toch kan het zomaar gebeuren dat een vaste make-uproutine op een dag niet meer voldoet.

Deel 2: Weergaloze wenkbrauwen 

Iedere make-upexpert weet: wenkbrauwen maken de vrouw. Zowel de vorm als kleur kunnen enorm bepalend zijn voor je algehele uitstraling.

Als ze in de loop der jaren verdunnen, kun je ze aanvankelijk bijtekenen met een potlood of ‘de gaten’ opvullen met poeder.

Een brow gel is meer geschikt om een rommelig rijtje netjes te strijken, niet zozeer om op te vullen.

Maak ze in elk geval nooit te donker, dat versterkt een harde uitstraling: hooguit één tintje dieper dan je haarkleur.

Blijven er steeds minder haartjes over? Je kunt kiezen voor (semi-)permanente make-up, zoals de professionele technieken als micro-blading of 3D hairstrokes.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in!

Beeld: iStock

 

In de overgang maakt je lichaam minder vitamine D aan. Dat kan een groot aantal klachten geven, die je daar niet direct mee in verband zou brengen. Hoe herken je ze en wat kun je eraan doen?

Vitamine D is één van de weinige vitamines die je lichaam zelf aanmaakt. Daar heeft het UV-licht voor nodig, oftewel: zonlicht. Gelukkig hebben we daar in de Nederlandse zomer wel een klein voorraadje van.

Dan nog is het oppassen geblazen, want met een onbeschermde huid in de zon, is ook niet best.

Wat doet Vitamine D?

  • Zorgt voor een goede werking van je spieren
  • Zorgt ervoor dat het calcium (kalk) in je botten niet oplost, maar in je bloed wordt opgenomen en uiteindelijk uitgescheiden.
  • Goed voor je immuunsysteem. 
  • Vitamine D speelt een belangrijke rol bij het beïnvloeden van je stemming en depressieve gevoelens
  • Belangrijk voor hart en bloedvaten 

Minder oestrogeen

Doordat je in- of na de overgang minder oestrogeen aanmaakt, loop je risico op een aantal gezondheidsproblemen.

Je kan osteoporose of botontkalking krijgen. Hierdoor krijg je last van je gewrichten. Daarnaast zijn vrouwen in de overgang gevoeliger voor hart- en vaatziekten, door de daling van het oestrogeen.

Ook stemmingswisselingen of depressieve gevoelens worden deels toegelicht aan je oestrogeenniveau. Allemaal dingen die Vitamine D (deels) op kan vangen.

Dus als je dáár ook een tekort aan hebt, dan merk je dat aan de volgende dingen: 

  • Je voelt je moe en lijkt een chronisch tekort energie te hebben
  • Spierpijn, spierkramp, spiertrillingen
  • Gewrichtspijn, ook als je je gewrichten niet overbelast hebt
  • Aanhoudende lusteloosheid
  • Hyperventilatie
  • Angstaanvallen
  • 's Nachts badend in het zweet wakker worden (van angstige gedachten)
  • Bloedend en pijnlijk tandvlees

Aanvullen

Het goede nieuws? Vitamine D kun je aanvullen. En wel met zonlicht. Tegenwoordig smeren we echter in de zon met zóveel UV-blockers (wat ook heel hard nodig is!) dat we op die manier vaak ook niet genoeg Vitamine D binnen krijgen.

Volgens dit artikel van De Energieke Vrouwenacademie is een kwartiertje in de zon, zónder huidbescherming, voldoende voor de aanmaak van genoeg Vitamine D.

We kunnen ook ons voedingspatroon aanpassen. Eet voldoende:

  • Vette vis zoals haring, zalm, makreel, sardines, tonijn en paling
  • Visolie (vooral de olie uit vissenlever, zoals levertraan)
  • Eierdooiers
  • Paddenstoelen, maar alleen als ze in het licht gekweekt zijn, niet de bekende witte champignons in de blauwe bakjes die onder lichtarme omstandigheden gekweekt zijn
  • Zuivel
  • Vlees

Maar zelfs als je dit eet, kan het heel goed zijn dat je nog steeds te weinig Vitamine D binnen krijgt.

Denk je dat je een Vitamine D tekort hebt?

Overleg dan met je huisarts hoe je dat tekort het beste aan kan vullen.

Bron: florencegaillard.nl. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Prachtige vrouwen die natuurlijk grijze haren hebben. Wil je die lokken laten stralen? Dan moet je ze natuurlijk wel goed verzorgen. Want grijs haar kan dof en droog worden en is vaak kwetsbaarder dan andere haarkleuren.

Hier een paar tips voor een prachtige bos grijs haar.

1. Shampoo

Het is ontzettend belangrijk om een goede shampoo te kiezen. Het is daarom echt aan te raden om zilvershampoo te gebruiken. Deze shampoo verzorgt je haar tot in de punten. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je haar niet droog wordt.

2. Glansspray

Grijze haren kunnen er al snel dof uitzien. Maar met een glansspray, ziet het er weer fris en fruitig uit.  

3. Citroen

Citroen is de beste vriend voor je haar. Althans, citroenwater dan. Spoel je haar hier één keer per maand mee en je haar glanst weer.

4. Bescherm het tegen hitte

Grijs haar is kwetsbaar, dus bescherm het tegen de hitte van een haardroger en stylingtools met een hitte beschermende spray.

Mooi grijs net als...

Diane Keaton (72)

Jamie Lee Curtis (59)

Helen Mirren (72)

Bron: Het Laatste Nieuws Beeld: Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in