Op zonnige dagen wil je júist stralen, zonder zorgen om huidschade of droog haar. Dit zijn de beste beautytips om je een hele zomer lang van al je mooiste kanten te laten zien.  

1. Beter en langer bruin

Regelmatig je huid, zowel gezicht als lichaam, exfoliëren met een mild product is ‘s zomers altijd een goed idee – dat geldt voor alle huidtypen, behalve een zeer gevoelige, en elke huidskleur.

Zo poets je heus niet het zonnige tintje richting doucheput; het zorgt juist voor een diepere, egale bruining en langer behoud van een frisse glow.

Gebruik voor je lichaam een bodyscrub met een grovere korrel, zoals zout, suiker of een mix van een handvol havermout en water - dat werkt ook prima.

Voor je gezicht adviseren huidexperts eerder een peeling lotion dan een scrub, vanwege de schurende korrel. Kies er bijvoorbeeld een op basis van glycolzuur voor een extra hydraterende werking. Die gebruik je als extra stap, tussen reiniging en nachtcrème in.

2. Spray niet alle parfum direct op je huid

Geuren die rijk zijn aan alcohol, citrus, lavendel en bergamot kun je beter niet rechtstreeks op de huid sprayen als je daarna de zon in gaat. Dat kan allergische reacties als roodheid, donkere vlekjes en puistjes opleveren.

Spray liever op je kleding of kies een alcoholvrije eau de toilette die geschikt is voor in de zon (Lancaster). Op stof beklijft een geur sowieso beter dan op de huid en je loopt geen risico.

3. Tanning truc van de expert

Nichola Joss, de bekendste Amerikaanse bruiningsexpert, onder andere werkzaam bij de Victoria’s Secret-shows, tipt: ‘Gebruik minstens twee dagen voordat je op zonvakantie gaat een zelfbruiner. Dan ben je op de dag van aankomst meteen op je mooist bruin.

En als er toch iets mis is gegaan, heb je tenminste nog genoeg tijd om vlekjes weg te werken.’ Meer wijze raad: ‘Zowel vooraf als drie dagen later moet je de huid goed scrubben. Zo verlaat de tint heel geleidelijk je huid.’

4. Zit je wel goed?

Op het strand, onder een parasol, sta je bijna net zo sterk aan zonnestralen bloot als wanneer je helemaal in de zon zit. Dat komt doordat zo’n 80% van de UV-straling via het zandoppervlak richting je huid wordt weerkaatst.

Ook dobberend op een luchtbed kun je dubbelop UV opvangen: het wateroppervlak schijnt zo’n vijftig procent zon te reflecteren. Een handdoek in het gras, in de schaduw, is de slimste plek: daar is de weerkaatsing maar vijf procent.

5. Potje met vet voor je haar

Kokosolie is een van de beste helers voor zowel je doorgezonde huid als voor je uitgedroogd haar. Als haarmasker: warm de olie op, verdeel door je lokken en laat minstens een uurtje intrekken om het vervolgens grondig uit te spoelen.

Je kunt het ook vlak voor een stranddag aanbrengen; vervolgens je haar strak naar achter kammen in een knot en je hebt er de hele dag geen omkijken naar. 

6. Goed gladde benen

Nog even rap je bikinilijn of benen (bij)scheren voordat je het strand op gaat, is zelden een goed idee. Het risico op snijwondjes en rode bultjes is te groot.

Doe het ontharen altijd de avond vooraf. Als je onder de douche scheert, wacht dan tot het einde. Warm water opent je poriën en maakt je haartjes zachter; dat scheert gemakkelijker.

7. Vlekkeloos bruin

Bescherm een pigmentvlek enkel met een SPF50, om te voorkomen dat hij donkerder kleurt of verder uitdijt.

Er zijn ook zonnecrèmes voor je gezicht met een extra anti-pigmentwerking om een overspannen melanineproductie te temperen, voorzien van een egaliserende tint, zodat de vlek meteen minder opvalt (verkrijgbaar van Lancaster, Vichy, La Roche-Posay).

In Nouveau 8 geeft Anneloes Tas wel 25 zinderende zomertips!

Nu in de winkel:

Beeld: Getty Images

Een mooie make-up begint bij de basis. Met de perfecte foundation krijg je dat egale, frisse effect waardoor je er heel natuurlijk uitziet. Haal met deze F-files het beste uit je foundation.

We zouden eigenlijk de hele dag bij kaarslicht moeten zitten, want dat is verreweg het meest flatterende licht voor een stralende, gladde huid. Het zachte schijnsel werkt als een optisch filter: het verdoezelt fijne lijntjes en roodheid en geeft de huid een rustige, egale uitstraling.

Met het laag-op-laagprincipe kun je elke huid verfraaien zonder dat er een ‘opgemaakt’ gezicht ontstaat. We hebben immers allemaal een hekel aan het pancake-effect. Maar die tijd ligt gelukkig echt ver achter ons.

Perfect match

Het blijft uiteraard belangrijk om de juiste tint te kiezen: niet te licht en niet te donker en passend bij je ondertoon.

Een lichte, blanke huid die niet snel bruin wordt, heeft vaak een koele, roze ondertoon; een licht getinte, olijfkleurige huid een warme, meer beige ondertoon.

Twijfel je welke ondertoon jij hebt? Lees dan dit artikel even

Daarnaast adviseren make-upexperts dat we niet jarenlang dezelfde foundation moeten blijven gebruiken. Zowel de conditie als de kleur van onze huid verandert immers. Zelfs per seizoen: aan het eind van de zomer heb je doorgaans een andere teint dan eind winter.

Basisregels voor foundation

Of je nu 35, 44 of 50 bent, iedere vrouw streeft naar hetzelfde perfecte huidbeeld: stralend, gelijkmatig en fris. Hoe bereik je dat?

Breng altijd eerst een verzorgende basis aan op een schone huid. Op een goed gehydrateerde ondergrond pakt alle overige huidmake-up altijd beter.

Je kunt starten met je favoriete dagcrème of moisturizer of, als je specifieke corrigerende wensen hebt, ook met een primer. Vanzelfsprekend kies je de basislaag, de primer (een soort van grondverf) die aan jouw huidwensen voldoet.

Eerst je dagverzorging aanbrengen kan ook, een minuut wachten en dan een dun laagje primer eroverheen. Voor alle huidmake-up geldt altijd: less is more. Meer gebruiken verhoogt de kans dat het gaat opstapelen en korrelig wordt.

Laag op laag

Als de basislaag erop zit, volgt de foundation – waar nodig. Vaak is een stip op de wangen, kin en voorhoofd voldoende. Zie je daarna nog plekjes die een extra cover-up nodig hebben, dan gebruik je op die plekjes concealer in exact dezelfde tint.

Daarna kun je de blusher aanbrengen: een gel of crème kan direct na de foundation, die versmelten als een tweede huid.

Gebruik je een poederblusher, wacht dan tot de foundation is ingetrokken, zodat je vlekkerige ‘appelwangetjes’ voorkomt.

Afpoederen

Een essentiële finishing touch die vaak wordt overgeslagen: afpoederen met een transparante losse poeder.

‘Poeder is voor elke vrouw onmisbaar; het fixeert de make-up, versterkt een stralende, dauwachtige gloed en vervaagt grove poriën,’ zegt Jaqueline Bakker van Sensai.

‘Druk de poederkwast gerust wat steviger op de huid, zodat je de poeder als het ware in de poriën duwt. Daarna waaier je de kwast licht uit om het overtollige poeder eraf te strijken.

Kies de juiste foundation

Jaren geleden had je de keuze uit drie texturen: vloeibaar, een compacte crème of stick en een poederfoundation (minerale poeder). Inmiddels zijn er ook serumfoundations (waterachtig), cushion compacts (vloeibaar in spons), gelachtige texturen en zelfs mousse-foundations.

  • In principe geldt dat je voor een droge huid beter een crème of vloeibare foundation op oliebasis kunt kiezen.
  • Voor een vettere huid, die snel glimt, zijn formules op waterbasis, mousse of een poederfoundation met een talgabsorberende werking beter.

Overigens valt een BB-crème niet in de categorie foundations. Dat zijn getinte dagcrèmes met een extra verzorgende werking en sterke dekking. Gebruik je een BB, dan is zowel een dagcrème als foundation overbodig.

Ook voor de applicatie geldt: wat vind je prettig? De een zweert bij het losjes uitstrijken met de vingertoppen, de ander kan niet zonder een sponsje of kwast. Professionals zijn vaak fan van de laatste, ook vanuit hygiënisch oogpunt.

3 snelle foundation-fix-tips

1. Snel last van een vermoeide, vale uitstraling?

Meng ’s ochtends een druppeltje vloeibare highlighter door je foundation en je behoudt een heldere glow tot in de late uurtjes.

Aanraders: Touche Éclat Glow Shot van Yves Saint Laurent en de roségoudkleurige Beauty Light Wand highlighter van Charlotte Tilbury voor een Hollywoodwaardige gloed.

2. Is de huid onder je ogen droog of kreukelig?

Kijk dan uit met concealer: een crèmetextuur kan in de plooitjes trekken. Breng altijd eerst een hydraterende oogverzorging aan of meng een druppeltje (vloeibare) concealer door de oogcrème.

3. Plaatselijk highlights aanbrengen om aan het einde van de dag je teint op te frissen?

Zet een stip op de gladste delen die van nature licht vangen, zoals de bolling van je wangen richting de jukbeenderen. Blijf wel uit de buurt van fijne lijntjes en kraaienpootjes – glans zet ze onherroepelijk in de spotlights. Ook het voorhoofd heeft geen highlight nodig.

Handig voor onderweg: de highlight-stick Météorites Baby Glow Touch van Guerlain.

Gebruik je vaak een kwast of sponsje? Reinig deze na elke applicatie met een speciale kwastreiniger, zodat er geen bacteriën achterblijven.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Yoga voor je gezicht? Jazeker! En dat gaat echt wel even verder dan wat ‘gekke bekken trekken’. Gary Sikorski is de oprichter van Happy Face Yoga, hij zweert bij een goede work out voor een jonger ogend gezicht.

Volgens Sikorski zie je al resultaat na een maand of twee. De zogenoemde weerstandstraining voor de spieren in je gezicht zorgt voor een optische facelift. Door de spieren net onder je huid en op de plekken waar vet zich ophoopt te trainen, krijgen rimpels minder kans.

Bij 27 proefpersonen die 8 weken lang elke dag een halfuurtje gezichtsyoga deden en daarna nog 12 weken om de dag, was het resultaat onmiskenbaar. Hun huid oogde gezonder en steviger en de gezonde blos op de wangen deed ook wonderen.

De voor- en nafoto’s leken wel ge-photoshopt.

Experts stellen dat je met de goede work-outs zelfs minder fillers nodig hebt voor hetzelfde resultaat óf dat het resultaat van de fillers juist veel beter is. Niets te verliezen dus!

Op Gwyneth Paltrows online platform Goop deelde hij deze 4 oefeningen. Let wel, je ziet echt pas na een paar weken resultaat en je levensstijl (roken, drinken, zon) is ook van invloed, maar dit lijkt ons typisch een gevalletje baat het niet dan schaadt het niet.

1. THE ADVANCED FACE FIRMER

Goed om heel je gezicht te trainen en dan voornamelijk de drie belangrijkste spiergroepen in je gezicht (net boven je oren/kaken, om je ogen en je wangen). Deze oefening werkt het beste als je ligt (en er verder ook niemand in de buurt is, want het ziet er wel een béétje gek uit).

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Plaats je handpalmen op je wangen met je pinkjes rustend op de hoeken van je ogen. Druk vervolgens met je vingers op beide slapen. Trek je vingers omhoog, richting de achterkant van je hoofd. Hiermee trek je de hoeken van je ogen omhoog en naar buiten.
  4. Doe je ogen dicht en steek je kin naar voren. Je voelt nu de druk op je ooghoeken toenemen en je wangen worden ook aan het werk gezet.
  5. Houd 20 seconden vast en laat los.

Herhaal 3 keer.

2. THE HAPPY FACE LIFTER

Goed voor de bloedcirculatie in de spieren van je gezicht, nek en schedel. Daarnaast is deze oefening goed als ‘stress-reliever’ en goed voor je vitaliteit. Deze oefening heeft staand het beste resultaat.

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Sluit je ogen en rol met je oogbol omhoog. Maak de ‘O’ met je mond nu zo klein mogelijk. Lach weer met je mondhoeken, je wangspieren gaan goed aan het werk en buig je hoofd langzaam naar achteren.
  4. Span je buik- en bilspieren aan, richt je borst naar boven.
  5. Til langzaam je handen boven je hoofd en bedenk je dat je al die 57 gezichtsspieren naar het plafond trekt. Adem diep in en uit.
  6. Houd 30 seconden vast.
  7. Adem uit en laat je handen weer zakken en buig je hoofd weer voorover.

Doe deze oefening twee keer per dag, bijvoorbeeld als je net wakker bent en vlak voordat je naar bed gaat.

3. THE JAW AND NECK FIRMER

Goed voor het versterken van de spieren rondom je kin. Helpt goed tegen zakkende wangen en die vermaledijde rimpels in je nek, daarnaast worden je kaakspieren er sterker van.

  1. Begin met een een grote glimlach
  2. Doe je mond open en maak een ‘aaaah’ geluid. Vouw je onderlip naar binnen. Steek je kaak naar voren.
  3. Maak met je kaak een soort van ‘scheppende’ beweging, en til je kin op naar de lucht. Hierdoor laat je je hoofd naar achteren zakken.
  4. Doe je kaak nu 10 x open en dicht. Bij de laatste keer moet je kin bijna naar het plafond wijzen.
  5. Houd deze positie 20 seconden vast.

Herhaal twee keer.

4. THE CHEEK LIFTER

De zwaartekracht ‘trekt’ als het ware onze wangen naar beneden. Met deze oefening keer je dat effect om. En je bovenlip heeft er ook profijt van.

  1. Maak een grote ‘O’met je mond en ‘vouw’ je onder- en bovenlip over je tanden.
  2. Lach met je mondhoeken, je voelt de spieren om je jukbeenderen nu echt aantrekken.
  3. Plaats je wijsvingers zachtjes op de bovenkant van je wangspieren, net onder je ogen. Ontspan je wangen.
  4. Lach nu nog een keer en visualiseer dat je je spieren omhoog duwt richting je ogen. Dit was één push up.
  5. Doe nog 10 van deze push-ups.
  6. Na de laatste ‘push-up’ houd je je wangspieren zo hoog mogelijk.
  7. Laat je wijsvingers over je schedel trekken. Zo ‘trek’ je je wangspieren nog verder omhoog.
  8. Houd 20 seconden vast terwijl je omhoog kijkt richting je vingers.
  9. Span je bilspieren samen, geloof het of niet, maar daardoor trekken ook je gezichtsspieren weer strakker aan.
  10. Laat los en ontspan.

Herhaal 3 keer.

Veel succes!

Bron: Goop.com. Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in