Vorige keer kreeg je tips om je voedingspatroon aan te passen om zo dat buikvet een beetje te beteugelen. Ben je er al een beetje aan gewend? Dan is dit de opdracht voor week 2: met deze paar simpele oefeningen heb je heel snel strakkere, billen, benen, buik en armen.

Maar om nu meteen naar de sportschool te rennen… Veel vrouwen blijven ertegen opzien: ze hebben drempelvrees. Terwijl dat echt niet nodig is, vindt sportschooleigenaar Kenneth Leeuwin.

‘Mensen zijn vaak bang om alleen spierbundels aan te treffen, maar dat is niet zo. Kies een sportschool die bij je past, waar je persoonlijke aandacht krijgt, en ga daar gewoon eens sfeer proeven. Kijk waar je je thuis voelt.’

En vind je de ideale school, begin dan niet meteen te zwaar te trainen. ‘Dat is, als je ouder wordt, te belastend voor je pezen en gewrichten. Je kunt beter een oefening vaker herhalen met lichtere gewichten. Ook dan zie je resultaat.’ 

Circuit work-out

Deze work-out van een kwartier, ontwikkeld door trainer Kenneth Leeuwin, kun je prima thuis doen. Doe de oefeningen achter elkaar met een korte rustpauze van vijftien seconden tussendoor.

Train je armen

1. Werk aan je biceps met gewichtjes van een à twee kilo en maak bicep curls.

Houd in beide handen een gewicht, je armen zijn gestrekt naar beneden, ellenbogen tegen je zij. Breng de gewichten naar je borst en je breng ze weer omlaag. Doe dit zo vaak mogelijk in één minuut.

Let op dat je geen korte beweging maakt: breng je (onder)armen helemaal omlaag en weer omhoog zonder je ellenbogen van positie te veranderen.

2. Effectief tegen de gevreesde ‘kipfilets’: tricep extension.

Hef de gewichtjes boven je hoofd met gestrekte armen en laat beide handen met de gewichtjes naar achteren zakken. Daarna strek je ze weer boven je hoofd. Doe dit ook in één minuut zo vaak mogelijk.

Train je benen

1. Houd je gewichtjes tegen je borst aan en ga een minuut lang squatten. Zak door je knieën alsof je op een stoel gaat zitten, houd daarbij je rug recht en je knieën boven je enkels. Je traint zo ook meteen de kuiten, hamstrings, bilspieren én flexibiliteit.

2. Hierna doe je een minuut lang zoveel mogelijk lunges: uitvalpassen naar voren. Let op dat daarbij de knie altijd boven de enkel staat. Wissel na een halve minuut van been.

Train je billen

De beste bilspieroefening? Ga zitten op handen en knieën en lift je been opzij. Herhaal zo vaak mogelijk en wissel na een halve minuut van been. Ontzettend effectief.

Train je buik

Doe sit-ups op een matje en maak de beweging lang: begin rechtop zittend en rol je lichaam helemaal af naar de mat. Beweeg gecontroleerd, zodat je spanning op de buikspieren blijft houden. Houd dit anderhalve minuut vol.

Tot slot

'Planken' voor het trainen van de rechte buikspieren, dwarse buikspier en de diepere rugspieren. Ga op je buik liggen, zet je ellenbogen onder je schouders en druk je tenen in de mat.

Duw, steunend op je onderarmen, je bovenlichaam omhoog en lift je benen van de grond. Werk ernaartoe dat je dat één minuut kunt. Te zwaar? Pauzeer dan heel even op je knieën.

Kom een minuut op adem en doe dit hele circuit nog een keer.

Wil je de dieettips van vorige week nog even lezen? Klik hier.

Beeld: Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.

 

Prachtige vrouwen die natuurlijk grijze haren hebben. Wil je die lokken laten stralen? Dan moet je ze natuurlijk wel goed verzorgen. Want grijs haar kan dof en droog worden en is vaak kwetsbaarder dan andere haarkleuren.

Hier een paar tips voor een prachtige bos grijs haar.

1. Shampoo

Het is ontzettend belangrijk om een goede shampoo te kiezen. Het is daarom echt aan te raden om zilvershampoo te gebruiken. Deze shampoo verzorgt je haar tot in de punten. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je haar niet droog wordt.

2. Glansspray

Grijze haren kunnen er al snel dof uitzien. Maar met een glansspray, ziet het er weer fris en fruitig uit.  

3. Citroen

Citroen is de beste vriend voor je haar. Althans, citroenwater dan. Spoel je haar hier één keer per maand mee en je haar glanst weer.

4. Bescherm het tegen hitte

Grijs haar is kwetsbaar, dus bescherm het tegen de hitte van een haardroger en stylingtools met een hitte beschermende spray.

Mooi grijs net als...

Diane Keaton (72)

Jamie Lee Curtis (59)

Helen Mirren (72)

Bron: Het Laatste Nieuws Beeld: Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Heb je je voedingspatroon al aangepast en doe je je oefeningen? Goed bezig! Dat zet al heel wat zoden aan de dijk. Deze week kijken we naar je huid, want als je huid straalt, straal jij ook!

Een stralende glow in de zomer? Tijdig de juiste producten kiezen voor je huid kan een wereld van verschil maken.

‘Ik benader de huid eigenlijk nooit vanuit leeftijd of geslacht. Het belangrijkste is de behoefte van de huid,’ aldus onderzoeksarts in de cosmetische dermatologie Jetske Ultee.

‘Is die gevoelig? Droog? Zijn er lijntjes, puistjes of pigmentvlekken? Natuurlijk is het wel zo dat bepaalde klachten soms samengaan met ouder worden.’

Huid wordt dunner

Je huid wordt dunner en droger naarmate de leeftijd stijgt, en na de overgang door veranderende hormoonspiegels. Ultee: ‘De hoeveelheid oestrogeen in je lichaam neemt af en daarmee ook de hoeveelheid collageen in je huid.’

Jaarlijks vermindert dat met ongeveer twee procent en tegelijkertijd neemt ook de dikte van je huid af met ruim een procent. Je huid verliest zo aan stevigheid en structuur.

‘Daarnaast neemt, door de vermindering van elastine, ook de elasticiteit van je huid af met ongeveer een halve procent. Dan kan het helpen om vollere producten te gebruiken.

Vitaminen voor je huid

Vitamine A is onmisbaar: deze stof verbetert de huidstructuur en vermindert tekenen van huidveroudering, zoals fijne lijntjes en pigmentvlekken.

Ook een voldoende hoge concentratie vitamine C is belangrijk. Maar daarmee hoef je zeker niet te wachten tot je je veertigste of vijftigste verjaardag viert. Die stoffen zijn ook waardevol voor een jongere huid.’

Ultee vervolgt: ‘Verder adviseer ik altijd om vanaf je dertigste regelmatig te exfoliëren. Vanaf die leeftijd krijgt je huid langzaam meer moeite met het kwijtraken van dode huidcellen.

Kies voor een exfoliant met een voldoende hoge concentratie glycolzuur of salicylzuur. (Let op de pH-waarde, die moet rond de 3,5 en 4 liggen, red).

Een peeling met een hogere concentratie (fruit)zuren is ook een goede manier om de ouder wordende huid af en toe “op te frissen’. En vergeet je niet om je huid dagelijks te beschermen met een SPF?

Daarmee voorkom je dat je huid sneller of verder veroudert door de zon.’