Als er iets is waarmee je een verschil kunt maken als het om gezond ouder worden gaat, dan is het wel sporten en bewegen. Verouderingsprofessor Andrea Maier vertelde het onze ageless expert Wies Verbeek al eens: ‘We zijn allemaal op zoek naar middelen om fit ouder te worden en langer te leven, maar de beste pil heb je zelf in huis en dat is bewegen.’

Volgens de nationale Beweegrichtlijn moeten we tenminste honderdvijftig minuten per week aan matige inspanning doen, verspreid over diverse dagen. Daarnaast wordt geadviseerd om ten minste tweemaal per week spierversterkende activiteiten te doen.

More content below the advertising

We horen steeds vaker dat juist die krachttraining zo enorm belangrijk is als je ouder wordt. Iemand die daar veel over kan vertellen, is Susanne Janssen (53). Ze is de personal trainer van Daphne Deckers en eigenaar van een fitness-
centrum (eazyfitness.nl).

Je 'core' is het belangrijkst

Susanne: ‘Aan je conditie werken door bijvoorbeeld hardlopen is goed, maar heel eenzijdig. Als je, net als wij, boven de vijftig bent, wordt krachttraining daarnaast heel belangrijk.

Je moet je spieren vaker belasten, simpelweg omdat de spierspanning afneemt naarmate je ouder wordt. Je moet ze dus meer stimuleren. En daarbij is aandacht voor je core het allerbelangrijkst.

Je core is het verbindingsstuk tussen je boven- en onderlichaam. Die moet sterk zijn. Het gaat om je buik, taille, lage rug- en bilspieren. Als je die goed traint, voorkom je rugklachten, blijf je rechtop lopen en hou je je lichaam sterk.’

Twee keer per week

En hoe vaak moeten we dan zo’n krachttraining doen? ‘Twee keer per week is echt essentieel. We hebben soms geen idee hoe snel we stijver en strammer worden. Kijk maar eens of je bijvoorbeeld je armen nog helemaal kunt strekken als je ze op schouderhoogte naar boven brengt.

Weet je, je houding is belangrijker dan een strakke buik of putloze billen. Een slechte houding, denk aan een bolle bovenrug, buik naar voren of ingezakte rug, maakt je al gauw een stuk ouder.

Met Daphne doe ik ook veel rugoefeningen. Daphne hoeft niet af te
 vallen; wil je dat wel, dan moet je naast 
je krachttraining ook meer conditionele training gaan doen.

Combinatie

Iedereen die fit ouder wil worden, raad ik aan om minimaal twee keer per week een combinatie te doen van cardio en kracht. Bijvoorbeeld een halfuur cardio en daarna 6 tot 8 krachtoefeningen, die je elk in 3 sets van 15 minuten doet. 

Meer lezen over krachttraining én 5 oefeningen die je gewoon thuis kan doen? Dat lees je nu in Nouveau.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Nu in Nouveau: van celpenetrerende peptiden tot de terugkeer van de korte pony. De beauty-experts delen trends waar we heel gelukkig en knap van worden. 

Beautyjournalist Anneloes Tas schrijft alle dagen over beautyzaken:  ‘Huidverzorging op maat wordt meer de tendens; je kunt immers wel van alles op je huid smeren, maar als je huidconditie niet specifiek op haar wenken bediend wordt, is zelfs de beste wondercrème niet effectief.

More content below the advertising

Steeds meer merken brengen nu al zogenoemde basiscrèmes – die vooral hydrateren - waar je zelf een specifieke werkstof aan toe kunt voegen.

Zo staat het met jouw huidconditie

Sowieso kan ik iedereen aanraden: laat een DNA-huidprofiel maken, zodat je exact te horen krijgt hoe het met je huidconditie staat.

Zo krijg je bijvoorbeeld ook inzicht in de hoeveelheid UV-schade die je huid eventueel al heeft opgebouwd, welke genetische factoren aandachtspunt zijn, maar ook welke processen sneller verlopen – zoals de afbraak van collageen.

En wat je bovenal wilt weten: wat je daar allemaal tegen kunt doen. Bijvoorbeeld welke ingrediënten in jouw huidverzorging zouden moeten zitten, maar ook hoe je door aanpassingen in je levensstijl zelf invloed kunt uitoefenen.’ 

SkinDNA® vanaf € 289,- bij onder andere agingexpert.nl en iDDNA-lifestyleprogramma van knapinstitute.nl.

10 beauty-experts vertellen deze maand in Nouveau wat de trends zijn op het gebied van hun expertise. Van voeding tot chirurgie.

Nu in de winkel!

Beeld: unsplash

Elke week het laatste mode-nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Van hard roze tot stijlvol grijs. Dit zijn volgens experts de kleuren nagellak die het helemaal zijn op dit moment.

1. Neoprene Pink

Alleen al voor Christian Louboutin’s hysterische Loubiflash verpakking zouden we een kleurtje van hem op onze nagels willen hebben. Dan ook maar meteen hard roze, volgens beauty-expert Naomi Yasuda: “Deze kleur is echt zo vol, bijna fluoriserend.”

More content below the advertising

2. Glossy Navy

Stijlvol diep blauw, dat wordt hélemaal de kleur waar het om draait. Wij zijn fan!

3. Dove Gray

Tussen het hardere zwart en het naturel zacht roze, vonden wij deze variant van Essie. Lichtgrijs, subtiel en smaakvol. Weer eens iets anders! Deze kleur heet In without a stitch.

4. Sheer Blush

Nog zo’n mooie subtiele kleur, lichtroze. Geeft een natuurlijke accent en past bij bijna elk kleurtype huid.

Lees ook: Als je dit weet, draag je voortaan altijd de juiste kleur kleding.

5. Poppy Red

De klassieke rood wordt een tikje lichter dit jaar, maar nog steeds vol karakter. Deze versie van Chanel (Scenario) neigt bijna naar oranje. Stijlvol én stoer tegelijk.

En voor alle kleuren geldt: de Metallic Finish maakt het af

We blijven gewoon lekker ‘shinen’ dit jaar, maar iets minder uitbundig dan vorig jaar. De kleur maakt in deze niet zoveel uit, als de finish maar wat lichte sparkle geeft.

Beeld: unsplash. Bron: Refinery29.com

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in