Snel nog even die paar kilo eraf de komende weken. Dat is echt niet zo moeilijk, meent voedingsdeskundige Fiona Kirk. Maar dan moet je wel weten wát je het beste kunt switchen als het om je eten en drinken gaat.

Fiona tipt haar do's en don'ts, onder andere: "Eet altijd een ei tijdens je ontbijt."

De zomer straalt ons tegemoet, maar geen paniek als je niet zoveel bent afgevallen als je van plan was voordat je op vakantie gaat. Je kunt nog steeds vijf kilo afvallen, volgens voedingsdeskundige Fiona Kirk, die de beste tips uit haar boek 2 Weeks in the Fast Lane prijsgeeft.

Lees ook: Deze wijnen kun je het beste drinken als je wilt afvallen

Eitje erbij?
Fiona zegt in het boek dat het een combinatie van veranderingen in de voeding en leefstijl is, die zorgen voor snel en blijvend vetverlies. "Het is heel goed om er een gewoonte van te maken om een eiwitrijk ontbijt te eten 's ochtends, in plaats van ontbijtgranen met suiker. En om yoghurt en fruit te 'snacken' in plaats van chips en sapjes. En om voor een lekkere salade te kiezen tijdens je lunch. En toch grijpen we sneller naar een 'makkelijke pasta' na het werk en trakteren we onszelf op te veel tussendoortjes in het weekend - ondertussen vergetend dat we voldoende groente en water binnenkrijgen - en sporten schiet er vaak ook bij in."

Weg vet
En toch, zo benadrukt Fiona, is het een topplan als je zoveel mogelijk gezonde switches maakt de komende twee weken "want op die manier kun je écht vijf kilo kwijtraken. In recordtijd ben je kilo's vet kwijt - en dat scheelt zomaar centimeters rond je heupen, billen en buik." 

Eet een ei voor het werk - en meer handige eettips van de expert:

1. Eet voor het werk een ei, bijvoorbeeld een stevig gevuld roerei: de proteïne en vet in het ei zorgen ervoor dat je later op de ochtend minder snel naar snoep en koek grijpt.

2. Snack nootjes, zaden en fruit: die stimuleren de vetverbranding.

3. Drink water voordat je eet of snackt: water remt het hongergevoel, waardoor je minder eet.

4. Lunch met linzen en bonen: hier krijg je al sneller een vol gevoel van, zodat je minder eet tijdens je volgende maaltijd.

5. Ban suikerhoudende drankjes: die zorgen er alleen maar voor dat je nog meer naar suiker verlangt.

6. Voeg een klein beetje goede vetten (zoals olie) toe aan maaltijden en snacks: dit stimuleert onze vetcellen om 'koppig vet' (dat al tijden is opgeslagen) los te laten.

7. Eet pittige curry's: kruiden - en vooral pepertjes - verwarmen je lichaam, waardoor calorieverbranding sneller gaat. 

8. Koester die koffie: cafeïne geeft je metabolisme een boost en geeft je lichaam een seintje om meer opgeslagen vet te verbranden. Helemaal als je na je kop koffie een workout doet.

9. Slaap meer: standaard zeven tot acht uur slaap per nacht helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren en houdt daardoor de hongerhormonen in balans.

10. Neem meer Vitamine D tot je: als je zo vaak je maar kunt buiten van de zon geniet, wordt je lichaam getriggerd om buikvet te verbranden.

Begin hier elke ochtend mee:

Een kopje zwarte koffie (geen melk of suiker), 30 tot 45 minuten intensieve beweging - het liefst buiten - gevolgd door een mok heet het water met citroen en gember, een snufje zout en een theelepel Manuka-honing - dat reinigt van binnenuit.

Ontbijt 

Kies uit:

• Roerei op toast (2 eieren op een snee spelt brood).

• Ham, ei en tomaat (1 tomaat in helften, 2 plakjes parmaham en 1 ei, gebakken in een klein beetje light olijfolie).

• Gevulde avocado, bijvoorbeeld gevuld met garnaaltjes en een light dressing.

Lunch

Kies uit:

• Volkoren cracker met beleg (bijvoorbeeld geitenkaas-spread, geprakte avocado en tomaat of humus, plakjes komkommer, geraspte wortel en geroosterde pijnboompitjes).

• Mediterrane kikkererwten salade (mix kikkererwten met gesneden rode, gele en groene paprika, een rode ui, komkommer, feta kaas, cherry tomaatjes en zwarte olijven. Gebruik een dressing van avocado-olie en citroensap).

• Linzen en bonensalade.

Avondmaaltijd

Kies uit:

• Snelle zalm: grill een zalmfilet of zalmsteak tot deze gaar is, besprenkel met Worcestershire saus en citroensap en serveer met minimaal 200 gram gestoomde groenten of een salade met lichte dressing.

• Singapore noedels: voeg '5 spice poeder', kerriepoeder, sojasaus en zoete chilli saus toe aan gekookte eiernoedels, en voeg gemixte groenten en taugé toe aan het geheel; bakken en omroeren tot het gerecht goed warm is.

• Quinoa & groente salade, bijvoorbeeld deze van Jamie Oliver.

Ochtend- en middag snacks:

• 1 handje gemengde noten en zaden en 1 stuk fruit.

• Een klein bakje humus en rauwe groenten om te dippen. 

• 2 rijstwafels met gerookte zalm of een (light) notenspread. 

• 2 dikke stukken komkommer, tomaat, courgette of appel (al dan niet met een beetje smeerbare geitenkaas). 

• Een hardgekookt ei.

Drankjes:

Dit drink je beter vóór een maaltijd of snack dan tijdens. Drink sowieso altijd een groot glas water 20 minuten voordat je eet of snackt.

• Water, met of zonder bubbels: met plakjes vers fruit, groente of kruiden.

• Thee: zwart, wit, rood, groen, met kruiden, fruit, chai (maar geen suiker). 

• Kokoswater (je kunt ook kokos flakes of limoensap toevoegen).

• Vers fruitsap: mix het dan wel 50/50 met water. 

• Vers groentesap: maak het zelf of koop het, maar check altijd het zoutgehalte. 

Bron beeld: iStockPhoto

Een gezonde drank drinken? Dan wordt (behalve water) groene thee vaak als optie genoemd. Er zouden allerlei voordelen kleven aan het drinken van de warme drank, zoals dat het drankje je kan helpen afvallen en het risico op het krijgen van ziektes verkleint. Maar hoe healthy is groene thee nu echt? We zetten vijf stellingen voor je op een rij.

Lees ook: Van deze vijf symptomen van hartinfarcten bij vrouwen moet je op de hoogte zijn

1. ‘Groene thee doet buikvet verminderen’

Helaas is dit niet het geval. Wanneer je je voorneemt gezonder te gaan eten en drinken, en je je vol op groene thee stort, kun je zeker wat extra vet kwijtraken.

Dit vet is inderdaad vaak buikvet, maar dit zou ook minder worden wanneer je een ander ‘gezonder’ drankje kiest. En goed om bij stil te staan: veel kant-en-klare groene thee-producten bevatten veel suikers. Deze klinken dus gezonder dan ze zijn.

2. ‘Groene thee kan je helpen met afvallen’

Als je doorgaans veel frisdrank, sapjes en gezoete koffie en/of thee drinkt en dan overstapt op het drinken van enkel groene thee: ja, dan ga je zeker gewicht verliezen.

Drink je al wel veel water en ongezoete dranken, dan zal het drinken van groene thee - helaas - weinig tot niets veranderen aan het getal op de weegschaal.

3. ‘Groene thee vermindert het risico op ziektes’

De anti-oxidanten in groene thee bevatten inderdaad kankerbestrijdende eigenschappen, zo is uit vele onderzoeken gebleken. Nu is het wel zo dat de meeste plantaardige voeding dergelijke eigenschappen bezit en tevens de kans op andere chronische ziektes als hartziekten en diabetes zou verkleinen.

Voldoende groenten en fruit eten, kan dan ook een soortgelijk effect hebben.

4. ‘Groene thee verlaagt je bloedsuikerspiegel’

Nogmaals: als je de ongezoete variant drinkt, is het zeker een goed drankje om je bloedsuikerspiegel mee omlaag te brengen. Hou wel scherp in de gaten dat er verder geen suikers in het groene thee-product dat je eet of drinkt, zitten.

5. ‘Groene thee is cafeïnevrij’

Dit is zeker niet de standaard bij groene thee. Een kop bevat gemiddeld tussen de 25 en 50 milligram cafeïne (ter vergelijking: een gemiddelde kop koffie bevat zo’n 100 milligram cafeïne). Er zijn overigens wel degelijk cafeïnevrije varianten verkrijgbaar, dus kijk goed op de verpakking in de winkel.

Dat groene thee een gezond drankje is, is zeker waar: het kan weinig kwaad. Maar alle gezondheidsclaims die worden gedaan, kan een kopje green tea helaas dus niet allemaal waarmaken. 

Snotteren en jeukende ogen. Die ellendige hooikoorts speelt weer op. Toch genieten op een tuinfeestje? Kies dan voor een G&T. Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen uit hooikoorts meer last van de symptomen hebben als ze wijn of bier drinken. Bijna driekwart van de ondervraagden had die symptomen niet bij het drinken van een G&T. Hier lees je waarom.

Waarom? Omdat dit drankje weinig histamine en sulfiet bevatten. Stoffen die wel flink aanwezig zijn in bijvoorbeeld bier en wijn. Die stoffen kunnen juist een allergische reactie veroorzaken. Een gin-tonic is daarom een beter alternatief voor hooikoorts- en astmapatiënten.

Astma en hooikoorts

Deze gin-tonic tip komt overwaaien uit Groot-Brittanië. De Britse Astmastichting voerde een onderzoek uit naar welke drankjes de symptomen van astma versterken, en welke niet.

Want ja, astma en hooikoorts hebben overeenkomsten. Zo komt bij beide condities de stof histamine vrij bij een allergische reactie.

Santé

En wat bleek uit het onderzoek: maar liefst 64 procent gaf aan meer last van klachten te hebben bij bepaalde alcoholhoudende dranken: rode wijn, witte wijn, bier en cider. Niet bij gin-tonic. Een goede reden om er eentje te drinken op een mooie warme zomerse dag!