Snel nog even die paar kilo eraf de komende weken. Dat is echt niet zo moeilijk, meent voedingsdeskundige Fiona Kirk. Maar dan moet je wel weten wát je het beste kunt switchen als het om je eten en drinken gaat.

Fiona tipt haar do's en don'ts, onder andere: "Eet altijd een ei tijdens je ontbijt."

De zomer straalt ons tegemoet, maar geen paniek als je niet zoveel bent afgevallen als je van plan was voordat je op vakantie gaat. Je kunt nog steeds vijf kilo afvallen, volgens voedingsdeskundige Fiona Kirk, die de beste tips uit haar boek 2 Weeks in the Fast Lane prijsgeeft.

Lees ook: Deze wijnen kun je het beste drinken als je wilt afvallen

Eitje erbij?

Fiona zegt in het boek dat het een combinatie van veranderingen in de voeding en leefstijl is, die zorgen voor snel en blijvend vetverlies.

"Het is heel goed om er een gewoonte van te maken om een eiwitrijk ontbijt te eten 's ochtends, in plaats van ontbijtgranen met suiker. En om yoghurt en fruit te 'snacken' in plaats van chips en sapjes. En om voor een lekkere salade te kiezen tijdens je lunch.

En toch grijpen we sneller naar een 'makkelijke pasta' na het werk en trakteren we onszelf op te veel tussendoortjes in het weekend - ondertussen vergetend dat we voldoende groente en water binnenkrijgen - en sporten schiet er vaak ook bij in."

Weg vet

En toch, zo benadrukt Fiona, is het een topplan als je zoveel mogelijk gezonde switches maakt de komende twee weken "want op die manier kun je écht vijf kilo kwijtraken. In recordtijd ben je kilo's vet kwijt - en dat scheelt zomaar centimeters rond je heupen, billen en buik." 

Eet een ei voor het werk - en meer handige eettips van de expert:

1. Eet voor het werk een ei, bijvoorbeeld een stevig gevuld roerei: de proteïne en vet in het ei zorgen ervoor dat je later op de ochtend minder snel naar snoep en koek grijpt.

2. Snack nootjes, zaden en fruit: die stimuleren de vetverbranding.

3. Drink water voordat je eet of snackt: water remt het hongergevoel, waardoor je minder eet.

4. Lunch met linzen en bonen: hier krijg je al sneller een vol gevoel van, zodat je minder eet tijdens je volgende maaltijd.

5. Ban suikerhoudende drankjes: die zorgen er alleen maar voor dat je nog meer naar suiker verlangt.

6. Voeg een klein beetje goede vetten (zoals olie) toe aan maaltijden en snacks: dit stimuleert onze vetcellen om 'koppig vet' (dat al tijden is opgeslagen) los te laten.

7. Eet pittige curry's: kruiden - en vooral pepertjes - verwarmen je lichaam, waardoor calorieverbranding sneller gaat. 

8. Koester die koffie: cafeïne geeft je metabolisme een boost en geeft je lichaam een seintje om meer opgeslagen vet te verbranden. Helemaal als je na je kop koffie een workout doet.

9. Slaap meer: standaard zeven tot acht uur slaap per nacht helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren en houdt daardoor de hongerhormonen in balans.

10. Neem meer Vitamine D tot je: als je zo vaak je maar kunt buiten van de zon geniet, wordt je lichaam getriggerd om buikvet te verbranden.

Begin hier elke ochtend mee:

Een kopje zwarte koffie (geen melk of suiker), 30 tot 45 minuten intensieve beweging - het liefst buiten - gevolgd door een mok heet het water met citroen en gember, een snufje zout en een theelepel Manuka-honing - dat reinigt van binnenuit.

Ontbijt 

Kies uit:

• Roerei op toast (2 eieren op een snee spelt brood).

• Ham, ei en tomaat (1 tomaat in helften, 2 plakjes parmaham en 1 ei, gebakken in een klein beetje light olijfolie).

• Gevulde avocado, bijvoorbeeld gevuld met garnaaltjes en een light dressing.

Lunch

Kies uit:

• Volkoren cracker met beleg (bijvoorbeeld geitenkaas-spread, geprakte avocado en tomaat of humus, plakjes komkommer, geraspte wortel en geroosterde pijnboompitjes).

• Mediterrane kikkererwten salade (mix kikkererwten met gesneden rode, gele en groene paprika, een rode ui, komkommer, feta kaas, cherry tomaatjes en zwarte olijven. Gebruik een dressing van avocado-olie en citroensap).

• Linzen en bonensalade.

Avondmaaltijd

Kies uit:

• Snelle zalm: grill een zalmfilet of zalmsteak tot deze gaar is, besprenkel met Worcestershire saus en citroensap en serveer met minimaal 200 gram gestoomde groenten of een salade met lichte dressing.

• Singapore noedels: voeg '5 spice poeder', kerriepoeder, sojasaus en zoete chilli saus toe aan gekookte eiernoedels, en voeg gemixte groenten en taugé toe aan het geheel; bakken en omroeren tot het gerecht goed warm is.

• Quinoa & groente salade, bijvoorbeeld deze van Jamie Oliver.

Ochtend- en middag snacks:

• 1 handje gemengde noten en zaden en 1 stuk fruit.

• Een klein bakje humus en rauwe groenten om te dippen. 

• 2 rijstwafels met gerookte zalm of een (light) notenspread. 

• 2 dikke stukken komkommer, tomaat, courgette of appel (al dan niet met een beetje smeerbare geitenkaas). 

• Een hardgekookt ei.

Drankjes:

Dit drink je beter vóór een maaltijd of snack dan tijdens. Drink sowieso altijd een groot glas water 20 minuten voordat je eet of snackt.

• Water, met of zonder bubbels: met plakjes vers fruit, groente of kruiden.

• Thee: zwart, wit, rood, groen, met kruiden, fruit, chai (maar geen suiker). 

• Kokoswater (je kunt ook kokos flakes of limoensap toevoegen).

• Vers fruitsap: mix het dan wel 50/50 met water. 

• Vers groentesap: maak het zelf of koop het, maar check altijd het zoutgehalte. 

Bron beeld: iStockPhoto

Beauty-experts zijn het er unaniem over eens: make-up is de nieuwe huidverzorging. Een typisch gevalletje van twee vliegen in één klap. Deze producten zijn de voorlopers van de trend.

Toen rond 1930 voor het eerst Technicolor-kleurenbeeld voor de filmindustrie werd geïntroduceerd – en de actrices uit het zwart-wit tijdperk ineens geconfronteerd werden met zichtbare poriën en een onregelmatige teint - haakte de Poolse visagist Max Factor daar slim op in door de, later zo befaamde, Color Harmony-poeders en Pancake-foundations te ontwikkelen.

Mobiele tijdperk met filters

Een soortgelijke ontwikkeling, geïnspireerd op nieuwe technologieën, zien we nu ook in het selfietijdperk: het (alles) vervagende filtereffect van onze mobiele telefoon wordt vertaald naar vernuftige finishes in huidmake-up, zoals primers, poeders en foundations.

Ideaal voor veertigers die nu eenmaal niet meer het huidbeeld van een twintiger hebben. Hoewel Nederlandse vrouwen, vergeleken met Franse of Italiaanse vrouwen, nog steeds geen grootverbruikers van huidmake-up blijken, is het echt eens tijd de nieuwe texturen een kans te geven.

Deze merken zijn de voorlopers

‘Make-up is the next skincare,’ aldus de beautyexperts. Zeker de rijkere anti-aging foundations van de luxere merken (Chanel, Sisley, Sensai, Shiseido, Clarins) zijn inmiddels zo compleet, dat je zelfs een dagcrème achterwege zou kunnen laten.

Dun laagje primer met filtereffect eronder – extra verhelderend, matterend, anti-roodheid of stralend makend – en je teint oogt in enkele minuten een stuk frisser en rustiger, zo niet enkele jaren jonger.

Tip: de beste filterprimers om een veertigplus-huid op te frissen, vind je onder andere bij Charlotte Tilbury, Shiseido, YSL Beauté, BECCA, Benefit en Urban Decay.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Cellulite is erg vervelend en het liefst wil je er zo snel mogelijk vanaf. Misschien heb je al cellulite crèmes, lotions, wraps, bindweefselmassages, lasers, coolsculpting, cryolipolyse of zelfs liposuctie geprobeerd. Maar welke cellulite behandeling geeft het gewenste resultaat?

Deze producten en methodes kunnen je helpen tegen huidverslapping of de effecten van gewichtsverandering, maar de cellulite verwijderen lukt hiermee helaas niet.

Oorzaak cellulite

Zolang de onderliggende oorzaak van cellulite niet wordt aangepakt zal de cellulite op billen of (boven)benen niet verminderen. Cellulite is zo’n veelvoorkomend probleem dat je bijna van geluk mag spreken als je er niet te mee te maken hebt.

We weten allemaal wel hoe een sinaasappelhuid eruit ziet maar hoe we ervan afkomen is een ander verhaal. Cellulite zelf is de onregelmatige structuur van het vetweefsel. Als je nog geen putjes hebt kun je door veel bewegen, masseren en smeren de putjes voorkomen.

Maar zodra je onregelmatigheden ziet, kun je boenen en sporten wat je wilt, maar dan lijkt echt niets meer te helpen.

Je moet het je zo voorstellen, door vetophopingen worden de bindweefselstrengen die aan de huid vast zitten naar beneden getrokken, waardoor er een kuiltje ontstaat. Het enige wat dan nog helpt, is die strengetjes doorsnijden waardoor de huid als het ware weer terug ‘plopt’.

Effectieve methode

De Cellfina-behandeling is helemaal op dat idee van het doorsnijden van de bindweefselstrengetjes gebaseerd. Artsen vinden een Cellfina-behandeling dan ook de enige effectieve methode.

Een vacuüm-handstuk trekt de huid strak en vervolgens worden de te strakke bindweefselstrengen, denk aan elastiekjes, met een klein mesje doorgesneden. De huid veert weer netjes terug en voilà: de putjes zijn verdwenen en het resultaat is gladde billen en benen.

Susan Hoffman (49) is nu vier weken geleden behandeld. Het echte resultaat ziet ze ongeveer drie maanden na de behandeling, als de zwelling en de blauwe plekken weg zijn, maar ze vindt het verschil na een maand al opmerkelijk:

"Ik sta er gewoon versteld van, echt waar. Mijn billen en benen zijn nu al heel mooi strak en glad. Ik kan me haast niet voorstellen dat het nog beter wordt. De eerste week was het behandelde gebied flink blauw en kon ik moeilijk zitten, maar daarna voelde ik er niks meer van."

Behandeling

De behandeling neemt ongeveer een uur in beslag afhankelijk van het aantal putjes en vindt plaats onder plaatselijke verdoving door een goed getrainde arts.

Meer informatie over Cellfina® en adressen van klinieken vind je hier: www.cellfina.nl

De prijs van een behandeling is afhankelijk van het aantal putjes en het te behandelen gebied (richtprijs vanaf € 2.500,-).

Facebook: CellfinaNL

Instagram: Cellfina_nl

Beeld: Cellfina en Pinterest