De oud-creative director van Céline is back in fashion!

Ingetogen gejubel onder fashionista's vandaag, want Phoebe Philo (48) keert terug in de modewereld, ditmaal met een eigen label.

Publiciteitsschuwe Phoebe stofte in 1997 als design assistent van de toen ook nog piepjonge Stella MacCartney Chloé succesvol af en volgde in 2001 Stella op als creative director.

Article continues after the ad

Tussen 2006 en 2008 nam ze even een break van alles om er voor haar gezin te kunnen zijn. Daarna wist luxeconglomeraat LVMH haar over te halen het Franse Maison Céline over te nemen.

Phoebe's collecties voor Céline (hier een look uit 2016) kregen al snel cultstatus onder (werkende) vrouwen: minimalistische chic in fraaie kleuren die flatteerden en empowerden. Geen trends, wel pure kwaliteit. Het maakte haar de beschermheilige van 'dressing for the female gaze'. "Het zijn kleren die je wilt hebben om eindeloos te blijven dragen," verzuchtte liefhebber Kylie Minogue ooit. 

Fashion insiders liepen ermee weg en toen Philo in 2018 stopte werd er zelfs een @oldceline  Instagramaccount opgericht door de 'philophiles', om de mooie kleren niet in de vergetelheid te laten raken.

En nu gaat ze dus verder onder haar eigen naam. Het label is opgestart met een kleine investering door de Franse luxe investeerdersgroep LVMH, waar ook Céline onder valt. Philo heeft echter alle creatieve controle en ruimte om haar ding te doen.

Throwback van Phoebe's stijl

Phoebe Philo zal niet alleen kleding leveren, maar ook accessoires, 'van uitzonderlijke kwaliteit en design', aldus Philo, die gezien haar gehechtheid aan een vaste basis vermoedelijk vanuit Londen zal gaan werken. We kunnen niet wachten!

Foto's (c) Brunopress, Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in